Moskou!!

3 jul 2010
164
1
Langeweg
Komende zomer wil ik met mijn vriendin een rondje langs het Kremlin rijden.
De landen waar ik doorheen ga, en waar dat niet vanzelfsprekend is zijn: Wit-Rusland, Rusland en Oekraine.

Is er misschien iemand die ervaring heeft? Wit-Rusland is niet zo'n probleem, Rusland wordt iets boeken, om een uitnodiging te krijgen.
Oekraine wordt wat lastiger, vindt alleen dat je geen probleem hebt met een vliegticket?

Doel van de reis: Moskou en Tsjernobyl minimale uitgaven. (tent gaat achterop)

Wie o wie heeft de bomen in het bos al uitgezocht?
 
oekraine kan je vrij in. en bij de grens is met de motor voorkruipen de gewoonste zaak van de wereld en niemand zal daar over klagen. eerder melden dat je met de motor naar voor mag rijden. zowel Lviv als Kiev goed bevallen. excursies naar Chernobyl moet je 3 weken van te voren reserveren. zoveel dagen zaten er niet eens tussen bedenken en aankomst in Kiev.

met de motor Chernobyl in gaat hem niet worden. aangezien er militaire checkpoints omheen staan. geen verkeerde gasten. en een beetje door zeiken waarom je niet door mag vinden ze niet erg. tussen witrusland en oekraine ten westen van chernobyl is beperkt verkeer met politie checkpoints. ook geen verkeerde gasten en wel in voor een poging maar mijn route loopt zo O-) (midden van Prypjat als checkpoint :+ ) dit alles is ongeveer op 50km ten westen. houd er wel rekening mee dat ook al is het geen restrickted zone het is er niet veilig om lang te blijven. geen metingen gedaan. maar het opdampende water van de weg had een rare uitwerking. dus pas op met weersomstandigheden. straat is veilig maar het groen kan hoge concentraties straling bevatten.

in de steden heeft iedereen wel aardig geld. kijk niet vreemd op van alle nieuwe auto's die er staan. maar juist buiten de steden moeten ze van een paar euro rondkomen. en is daar ook duidelijk zichtbaar. iedere druppel benzine komt in je tank. en ze kijken je raar aan als ze hem helemaal vol mogen gooien :} voor hun is het vloeibaar goud. heb weleens gelezen dat buiten de steden het minimum loon tussen de 250-300 euro ligt. in de steden rond de 1300.

dan snap je waarschijnlijk ook waarom het momenteel ellende is in kiev. (ook al is het een stukje van 250x250m waar het echt afspeelt.) de rijke steden willen bij de eu aansluiten. en de arme dorpelingen hebben liever het socialistische soviet regiem.

verder zijn de meeste wegen slecht. vaak gaten en kuilen tot ongeveer 20cm diep. dan gooien ze er meestal grind in of als het echt diep is een tak of struik. 100km tussen dorpen is geen raar iets. en zeker in het noorden tussen lviv en kiev het laatste stuk richting pripyat. daar is echt niks. 190 km niks. 1 auto per uur als je geluk hebt. dus zorg echt voor goede spullen. je moet jezelf redden.


en ik zie dat je een redelijk nieuwe 2012 motor rijd. het is leuk dat het nieuw en betrouwbaar is. maar het straalt ook uit dat er geld bij je zit. zorg dat hij niet te mooi aan de tocht begint.
 
Laatst bewerkt:
Superbedankt voor je reactie, het maakt een hoop duidelijk! Zit alleen met de route rond tsjernobyl, je kan daar zuidelijk, of noordelijk terug wit-rusland in.
Zou het uitmaken? Een visum is toch 90 dagen geldig?

Ik neem overigens een metalen bagagenet van Touratech, en motor wassen is zowieso niet echt mijn ding...
Mijn vriendin heeft een ZZR1100 uit '91, we hangen de motoren altijd met een ketting aan elkaar.
Heb je misschien ervaring met kamperen in dat gebied?
 
Ik heb een paar jaar geleden een rondje Oekraïne met de auto gedaan en dat was best wel een bijzondere ervaring. Wellicht heb je er met de motor minder last van, maar ik werd met mijn auto best regelmatig van de weg gehaald door oom agent. Waarschijnlijk zagen ze mijn NL nummerplaat en iedere keer bedachten ze wel iets wat in hun ogen fout was. Na het over en weer moeilijk doen, moet je gewoon een paar euro tussen je voertuigpapieren doen en die halen ze er dan uit en vervolgens ben je de beste vriend. Ik heb nooit meer dan vijf euro betaald, maar lees ook wel eens dat anderen veel meer betalen.
Er zijn niet veel Oekraïners die Engels spreken en vaak schrikken mensen als ze je aanspreekt waarna ze snel doorlopen. In het begin moest ik daar best aan wennen, maar ik denk echt dat ze schrikken van het feit dat ze in een andere taal worden aangesproken. Ik ben ook wel mensen tegen gekomen die heel behulpzaam waren en moeite deden om de weg te wijzen. In restaurants liep ik meestal zelf maar naar de koeling om drank te pakken, dat ging het snelste.
De wegen zijn er vaak slecht en soms is het beter om in de berm te gaan rijden (dat gebeurt echt en de berm wordt dan een nieuwe weg).
Wij hadden weinig tijd om Tsjernobyl te bezoek en eerlijk gezegd schrok ik ook wel een beetje van de excursieprijzen. Je kunt er alleen georganiseerd naar toe, ten minste als je het verboden gebied in wilt.
Bij de grens van Polen naar Oekraïne werd ik door de Oekraïners naar voren gezwaaid en heb er geen uren hoeven te wachten (wat toen vaak wel het geval was). De grensformaliteiten zijn uitgebreid, je krijgt allerlei briefjes met stempels die je vervolgens bij het volgende loket weer in moet wisselen etc. Dit kost wat tijd, maar is te doen.
Van Oekraïne naar Moldavië ging het een stuk minder. Daar werd mijn auto echt helemaal binnenstebuiten gedraaid, echt alles moest eruit. Ik ben daar twee uur mee bezig geweest, voordat ik door mocht, maar ze waren me dan ook uitdrukkelijk aan het jennen. Alle Oekraïners konden namelijk vrij snel passeren. Ik zag het maar als 'charme' van het land en was blij toen ik verder kon.
Naast Lviv en Kiev vond ik ook Odessa een aardige stad en ook aan de kust bij Jalta was het best uit te houden.
Campings heb ik er niet gezien, maar zullen er best zijn. Ik zou er alleen niet al te veel van verwachten.
 
vanuit chernobyl is de fallout in nww richting geblazen. waardoor een groot deel van het zuiden van wit rusland onbewoond is. ga hier niet wiildkamperen!!!! het is met een reden onbewoond.

campings niet gezien. en ook motordealers zijn zeer zeldzaam. ik gok kiev en lviv. maar ben ze niet tegen gekomen.

politie en douane en militairen geen problemen mee gehad op een praatje bij roadblocks na. maar die locaties wil ik wel voor je op kaart zetten.

odessa is inderdaad een mooie stad. als je de goede kant oploopt.

de berm als weg is een zeer bekend fenomeen. en van odessa naar Moldavië mist zelfs een aantal km asfalt en mag je over een verhard zandpad. met de nodige gaten en kuilen. raak hier in nl alvalst vertrouwd mee. het is allemaal rechtuit. maar soms moet je van spoor wisselen.

geloof je navigatie niet met het volgende tankstation is over 35 km hemelsbreed. dat is daadwerkelijk 190km.

en als je echt rond chernobyl en het zuiden van wit rusland zou ik een geigerteller aanraden. zelfbouw heb je ze voor 50 euro. officiële beginnen bij 500euro en zijn groot. aangezien ook buiten de restrickted zone de nodige straling is.

zorg ook voor voldoende water. op doorgaande wegen in het noorden gaat eens in het uur een auto. en het eerste dorp 90km. dus ga er vanuit dat je een dag verder bent voor er hulp is.

dus zorg dat je mechanies het meeste zelf kan. en medisch kan stabiliseren. er zal niet binnen 5 minuten een ambulance staan.
 
Op zich is het allemaal erg goed te doen. Voor Wit Rusland en Rusland heb je aan 1 visum genoeg. Ik regel mijn Visa voor Rusland altijd bij Peter Zande van www.rusreis.nl Hoef je verder niks bijzonders te regelen.
Oekraine is zoals reeds vermeld visumvrij voor ons.

Hieronder een link van mijn reis door o.a. Oekraine met enkele filmpjes.

motorridertoer 2008 intro
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan