MotoGP vs. WSB

ik vraag me af waar de interesse van de gemiddelde M-F'er naar toe gaat

Zeker de Superbikes maar begin echt te balen van de slechte verhouding italianen/japanners. Hoeveel Ducati's rijden er nu rond? Veel te veel naar mijn mening. Ik mis de Suzuki's en de Yamaha's. Er zijn nog ene paar Kawa's :} over gelukkig, maar die houden het ook maar net meer bij.
Die regels voor het aantal cc's voor 2, 3 of 4 cilinders is gewoon niet goed. Beter zou zijn om alle motoren tot 1000cc te houden.
 
en bij de WSB kunnen er zo waar een stuk of 7 winnen
en bij de MGP ongeveer 1
omgekeerde is waar...
MGP is een stuk closer

bij SBK kan ik mijn ogen niet openhouden, en dat twee wedstrijden achterelkaar.
Dan is BSB boeiender... doen ook 1000cc 4-cilinders in mee (gsxr1000 en r1)... en die engelse rijden echt als gekken, kuipen tegenelkaar, ellebogen tegen achterbanden aan... closer krijg je het niet
 
Laatst bewerkt:
Zeker de Superbikes maar begin echt te balen van de slechte verhouding italianen/japanners. Hoeveel Ducati's rijden er nu rond? Veel te veel naar mijn mening. Ik mis de Suzuki's en de Yamaha's. Er zijn nog ene paar Kawa's :} over gelukkig, maar die houden het ook maar net meer bij.
Die regels voor het aantal cc's voor 2, 3 of 4 cilinders is gewoon niet goed. Beter zou zijn om alle motoren tot 1000cc te houden.

Die nieuwe regels gaan vanaf 2004 gelden. Als we er dan weer een ouderwets spannend kampioenschap voor terug krijgen dan vindt ik het prima.

2004 Technical Regulations World Superbike
1: The engine size shall be no more than 1000cc, regardless of the number of cylinders

2: Intake restrictors shall be fitted to all engines, with the engine stopping when the restrictors are blocked.

For Twins: 30mm orifice for one intake, 21.5mm for two

For Fours: 26.3mm orifice for one intake, 18.7mm for two

For triples and others numbers of cylinders, sizes will be announced shortly.

3: Air inlet and bodywork modifications are only allowed if they are necessary to fit the supplied inlet restrictors.

4: Treaded tyres will be a requirement for all machines complying with the minimum area, tread position, depth, width, and pattern all strictly controlled. Patterns must be visible after the races. Tyre manufacturers are expected to draw up the regulations. An additional tyre allocation rule will come into being which will limit the amount of tyres used to 15 sets throughout the race weekend. Bar codes fitted to the tyres will be used as a method of checking numbers of tyres used. In wet conditions, more tyres will be allocated.

5: Minimum weight limits are: 158kg for 1-3 cylinder machines, 168kg for 4-5 cylinder machines, 178 kg for six or more cylinders. Ballasting can be added if required.

6. All other regulations will follow the present regulations.

What It All Means
The regulations were a complete surprise to almost all at Imola, with much discussion of their merits or otherwise ensuing after the races. The new rules are designed to ensure that all potential SBK competitors can compete on near level footing, irrespective of whether they are twins, triples, fours or any other format of engine design.
The treaded tyre rule is obviously an attempt to align a full race Superbike to its road bike cousin. Despite the present technical regs in Superbike the machines are more like pure race bikes than ordinary road bikes.
There is also a major cost-reducing intention in the present rules. In theory, the engine restrictor plate makes the race for outright engine-power obsolete, because the airflow restrictions mean that the engines will only be able to draw in so much air to mix with the fuel, and this will limit the peak horsepower. Again theoretically, this will allow private teams to have bikes as competitive as the factory bikes, in terms of engine at least.
Curiously, there are two performance-controlling elements to the regulations, with the differential weight limit being a back-to-the-future move to protect the competitiveness of the twin cylinder designs, which would otherwise be swamped by fours of similar weight. The current rules state that all SBK machines must be of 162kg minimum weight. A typical four-cylinder Japanese Supersport 1000cc road bike weighs in, in full road trim, at 170-180 Kgs, with the twins, ironically, even heavier still.
The need for two rules to control the power-to-weight ratio (using restrictors and weight) was an unforeseen development, and with the intake orifice sizes being alterable at the end of each season, the overall philosophy appears to be to make the bikes as competitive as possible, to increase the entertainment value of SBK racing, and thus its attraction to spectators, TV viewers, advertisers, and broadcasting networks, at the expense of outright performance of individual machines.
With expensive four-stroke GP bikes on the horizon the manufacturers – who alongside the FIM and Octagon Motorsports devised these new rules – will theoretically be able to compete in SBK for a fraction of the R&D budgets they spend turning their current road bikes into fire-breathing race bikes.
According to the covering letter, which came with the new rules, all six Motorcycle Sports Manufacturers Association members (Ducati, Aprilia, Honda, Yamaha, Suzuki and Kawasaki) “confirm their willingness to take part in the Superbike World Championship in 2004, adopting the new regulations.” The rules will not come into force until 2004, and there will be no short-term increase in capacity for the four cylinder machines, as was much rumoured. This, rather than any new and radically different rules for 2004, may prove to be the most contentious issue, with some feeling that two years is too long to wait for now seemingly obvious performance imbalance between the twins and fours to be redressed – by any method.
 
Op maandag 08 april 2002 12:55 schreef Joris het volgende:Die nieuwe regels gaan vanaf 2004 gelden. Als we er dan weer een ouderwets spannend kampioenschap voor terug krijgen dan vindt ik het prima.

Ja ik had het ook al vernomen maar jammer dat het niet al voor 2003 geldt. Ik hoop dat dat betekent dat Yamaha iets gaat inzetten als de R1 en dat Suzuki zijn GSXR1000 gaat inzetten. Honda natuurlijk met de Fireblade. Maar Kawasaki is een ander verhaal, die zullen dan naar mijn mening toch aan de slag moeten om een 1000 racer te maken. Met de 900cc van ZX9R zullen ze wel niet mee gaan doen. Ik hoop dat ze een totaal nieuwe motor gaan bouwen: de ZX-10R, dat lijkt me tof.
 
Ja ik had het ook al vernomen maar jammer dat het niet al voor 2003 geldt. Ik hoop dat dat betekent dat Yamaha iets gaat inzetten als de R1 en dat Suzuki zijn GSXR1000 gaat inzetten. Honda natuurlijk met de Fireblade. Maar Kawasaki is een ander verhaal, die zullen dan naar mijn mening toch aan de slag moeten om een 1000 racer te maken. Met de 900cc van ZX9R zullen ze wel niet mee gaan doen. Ik hoop dat ze een totaal nieuwe motor gaan bouwen: de ZX-10R, dat lijkt me tof.

Het schijnt dat Honda met een 1000cc V4 gaat komen :9~
 
Eeeeeh dat was zo,nu is het er bij de sbk ook maar 1.......

maar dat ligt gewoon aan de kwaliteit van de coureur,motor speelt wel een grote rol maar aangezien honda, aprillia en ducati allemaal een twin hebben zijn de kansen op een andere volgorde groter dan bij de moto gp.
zowie zo ben ik groot liefhebber van sbk gezellige sfeer onder coureurs en mooie races erg close ,in tegenstelling tot de moto gp klasse waar honda en rossi losrijden van de rest en de spanning weg halen uit het racen ,
voorbeeld afgelopen weekend imola erg spannend
maar om een mede forumer te volgen
motorsport rulezzzzzzzzzzzzz
 
omgekeerde is waar...
MGP is een stuk closer

bij SBK kan ik mijn ogen niet openhouden, en dat twee wedstrijden achterelkaar.
Dan is BSB boeiender... doen ook 1000cc 4-cilinders in mee (gsxr1000 en r1)... en die engelse rijden echt als gekken, kuipen tegenelkaar, ellebogen tegen achterbanden aan... closer krijg je het niet

inderdaad is de bsb erg spannend en de manier van indeling qua motoren is erg goed gedaan ,de 4 cilinders hoeven niet meer onder te doen voor de twins (honda of ducati of aprillia) de twins hebben vrije tuning tot hun beschikking en de 1000 cc 4 cilinder volgens supersport tuning regels en dan is het in 1 keer erg close en spannend zal binnenkort ook wel in de wsb plaats vinden
 
moto gp eerst gp500 is echt wel veel kickser dan superbikes
heb zelf een honda NS400R gehad en heb nou een sradje
maar ik moet je vertellen dat een 2takt wegracer veel kickser rijden is dan een 4takt
als je een honda NSR500 kon kopen in de winkel dan had ik er allang een
 
Terug
Bovenaan Onderaan