Motogymkhana Zuid-west Nederland

Krizzy

Die hard MF'er
11 jan 2012
398
4
Dordrecht
Voor de liefhebbers van Motogymkhana organiseren we 19 juli aanstaande een trainingsdag (Practice & Play) in Etten-Leur bij Verkeersschool Blom.

De deelname voor leden is gratis en toeschouwers zijn ook meer dan welkom.

Ben je nog geen lid en wil je ook kennis maken met deze leuke en toegankelijke motorsport en vond je Lelystad misschien net wat te ver? Dan is dit je kans! Stuur me dan even een persoonlijk bericht.





https://www.facebook.com/events/725909614204333/

http://www.motogymkhana.nl/index.php
 
Kijk, dat is beter te doen vanuit Bergen op Zoom.
Pin me er niet op vast maar misschien dat ik m'n Pan wel even plat kom leggen.
 
Voor de liefhebbers is er nog een plekje vrij bij de experience groep aanstaande zondag!
 
Dat kan! Je kunt meedraaien met de experience groep. Als je er om 11:00 bent, ben je ruim op tijd. Groepje start tussen 12-13:00 ongeveer. Kosten zijn € 25,00. Motor moet een kenteken hebben, verzekerd zijn en niet teveel geluid produceren.

Tot zondag!
 
Wat een geslaagde dag vandaag! Ondanks de natte voeten in de ochtend, toch een enorme opkomst!
Heel veel nieuwe en super enthousiaste gezichten! Dit gaat in Etten-Leur zeker een vervolg krijgen!
 
Laatst bewerkt:
Voor de liefhebbers van Motogymkhana organiseren we 18 oktober aanstaande weer een trainingsdag (Practice & Play + Experience) in Etten-Leur bij Verkeersschool Blom.

De deelname voor leden is gratis en toeschouwers zijn ook meer dan welkom.

Ben je nog geen lid en wil je ook kennis maken met deze leuke en toegankelijke motorsport en vond je Lelystad misschien net wat te ver? Dan is dit je kans! Stuur me dan even een persoonlijk bericht.

Aanmelden of registreren om te bekijken
 
Laatst bewerkt:
Om jullie nog wat warmer te krijgen voor de 18de deze maand!

11144481_525158987640272_2680101198378928905_o.jpg
 
Het ligt puur aan jezelf of je valbeugels nodig hebt of niet. De meeste rijden zonder en zeker met een experience heb je ze niet nodig. Voor de wedstrijdrijders ligt het iets anders, daar wordt er nog weleens over de grens gegaan.
 
Moto Gymkhana vuurdoop


Leuk stukje tekst van Rhea Houwaart, een van onze experience deelneemsters van gisteren bij Blom in Etten-Leur


Het is eigenlijk veel te koud, te mistig en er bestaat een te grote kans op regenspetters om na maanden niet gereden te hebben, 's ochtends vroeg af te reizen naar Etten-Leur met mijn vuurdoop MotoGymkhana op het program. Maar terwijl ik de fietsen mijn dochters naar buiten zet en mijn netvlies een glimp van mijn Honda vangt, vormt zich een grote glimlach om mijn mond. Kou of niet; er zullen kilometers verslonden worden!
De glimlach wordt groter met het starten van mijn stalen ros. Op de A16 breekt de zon door en het asfalt raast met een heerlijke 150 km/h onder mijn wielen door. Met 24 lagen kleding is de temperatuur goed te verdragen. Vlakbij Blom Slipcontrol in Etten-Leur zie ik een motorrijder in de middenberm liggen. Hij moest ook bij Blom zijn. De politie vertelt me zijn naam en vraagt me of ik door wil geven dat het mee lijkt te vallen, maar dat meneer wel meegenomen zal worden door de ambulance. Vandaag geen Gymkhana voor hem.

Op het grote oefenterrein van de rijschool zie ik allerlei pylonen, die voor mijn gevoel lukraak neergezet zijn. Blauwe pylonen, rode en gele, sommige met een gele band eromheen. De groep motorrijders breidt zich gestaag uit en iedereen is met elkaar in gesprek. Het voelt als een grote familie en ik spreek voorzichtig uit dat het mijn eerste keer is en dat ik best wel huiver voor het parcours (zo lukraak waren de pylonen dus niet neergezet).

Kenneth, een Nederlands sprekende Belg, neemt de Experience-deelnemers mee naar een aangrenzend oefenterrein. Een slalom, veel minder pylonen (joepie!) en uitleg. Veel uitleg. Over de betekenis van de kleuren pylonen, de herkomst van de sport en de techniek die het beste werkt bij beginnende Gymkhana-beoefenaars. Keywords: slepende voetrem. "Gewoon, zoals bij rijles," drukt Kenneth ons op het hart. Gewoon. Ik graaf in mijn geheugen. Rijles. Dát is lang geleden. Het gebruik van de voetrem is me een beetje vreemd geworden de afgelopen jaren. Hoewel handig op lage snelheid, door het op spanning houden van de ketting en daarmee meer stabiliteit tijdens manoeuvreren, heb ik deze techniek een beetje verdreven. En nu moet ik er toch aan. Maar hoe?

De eerste meters door de slalom zijn lastig. Voetrem doet teveel, of juist te weinig. Ik heb er geen gevoel voor en ik maak me zorgen over deze dag. Richard komt er bij om aanwijzingen te geven en verzekert mij dat het gevoel wel weer terugkomt. Als ik maar gewoon een paar keer door het parcours ga. En hij heeft gelijk. Na een paar rondjes merk ik dat de slalom al een stuk beter gaat en ik durf zelfs wat gas te geven.
Daarna het rijden van een achtje, ook weer net als bij mijn bijzondere verrichtingen, jaren geleden. Toen ook al favoriet... Zo kort als Kenneth en Richard om de pylonen draaien - en dat op snelheid - dat lukt me nooit. Kenneth inspecteert mijn motor. Zijn conclusie: met clip-ons is het drama om kort te kunnen sturen. Mijn maximale stuuruitslag wordt beperkt doordat mijn handvatten tegen mijn tank komen. Ik knik en vind het een prachtig excuus, hoewel eerlijkheid mij gebiedt te zeggen dat ik mijn maximale stuuruitslag niet eens haal. Correctie: dúrf te halen. Want vallen is geen optie. Ik heb geen valbeugels en moet ook nog terug naar huis.

Kristian - Nederlands én Europees kampioen - komt er bij en doet "even" voor hoe het hoort. De uren oefenen, aanpassingen aan zijn motor, behendigheid en durf, laten inderdaad zien hoe het ook kan. Wauw! Dit is een andere (buiten!)categorie van de sport. De drie heren tegelijk bezig zien, zorgt ervoor dat ik niet meer weet waar ik moet kijken.

Jolanda, een deelneemster aan het Practice-gedeelte met al aardig wat ervaring, komt naast me staan en vraagt me hoe het gaat. Ze lacht en ik hoef niets meer te zeggen als ze mijn gezicht ziet. Een glimlach van oor tot oor en een glinstering in mijn ogen. Wát een gave sport! Laagdrempelig, handig voor in het dagelijks verkeer en ontzettend uitdagend. Om nog maar te zwijgen over de ontspannen sfeer die er hangt, de vriendelijkheid en openheid van alle aanwezigen en het continue geluid van optrekkende motoren: I love it!

Uiteindelijk gaan ook de Experience-deelnemers naar het Grote Parcours. Inderdaad, mét hoofdletters! Eerst achter een ervaren rijder aan; later alleen. Nadat ik vier keer het hele parcours gereden heb - uiteindelijk zónder voetje aan de grond en binnen alle pylonen - voel ik mijn enkel toch wel erg opspelen. Mijn gescheurde enkelbanden laten me voortijdig stoppen. Maar met een diep respect bekijk ik hoe de top van het Nederlandse (en Belgische) Gymkhana hun motoren tussen de pylonen door dirigeert.

Dit is een dag om niet snel te vergeten. Ik ben kapot, maar het smaakt naar meer en vaker. Het geeft een ultieme kick om je motor zó goed te kunnen beheersen. Van het niveau van deze heren kan ik voorlopig alleen nog maar dromen. Maar in mijn hoofd vormen zich al gedachten wanneer ik zou kunnen oefenen, waar er een terrein is in de buurt en hoe ik het ga regelen met de oppas voor mijn dochters. Dat dit een vervolg krijgt, is duidelijk. Volgend seizoen ben ik er zeker weer bij. En ik kan zo'n MotoGymkhana Practice & Play + Experience-dag in Etten-Leur of Lelystad iedere motorrijder van harte aanbevelen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan