motor accu parallel aan auto accu

QWERTY3

Die hard MF'er
26 feb 2010
404
7
Hengelo
Ik had een idee om de motoraccu van een motor die in de winterstalling staat voor een maand of 5, toch bezig te houden zodat die in goede conditie blijft.
Kan je de motor accu parallel aan auto accu schakelen?
Bijkomstigheid is dat de auto dan ook een beetje meer startcapaciteit heeft in de koude wintermaanden.
Dus wel plus aan plus en min aan min.
Ik heb gelezen dat de 2 accu's dan precies gelijk moeten zijn.
Maar wat gebeurt er als de kleine motor accu parallel aan de grote auto accu staat.
Uiteraard zijn ze allebei wel 12 volt.
Heeft iemand daar ervaring mee?
Of is dit technisch niet mogelijk en kan het alleen met 2 gelijke accu's?

Goed idee of juist niet?
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij geld dat alleen voor een serie schakeling dat beide accu's hetzelfde moeten zijn, parallel zou het zo moeten kunnen geloof ik.

Kan afhankelijk van het type blik dat je hebt nog wel een behoorlijke opgave worden om daar 'ff' een extra motoraccu in de motorruimte te vrotten. :+
 
Geen punt. Ik heb in mijn zijspan een 70 Ah accu staan, parallel geschakeld aan de motoraccu van 20 Ah.
Ze laden samen op, ik start de motor met beide accu's aangesloten. Sta ik een weekendje op een treffen, dan koppel ik de zijspan accu los en gebruik ik die voor verlichting, muziek, laptop etc. zonder de motoraccu mee leeg te trekken.
Gaat al jaren goed.
 
Omdat de spanning bij "accu vol" en "accu leeg" verschillend kan zijn met schillende accu's, kun je er last van krijgen dat de ene accu al leeg is, terwijl de andere nog bijna helemaal vol is.
M.a.w. het kan wel, maar hou er rekening mee dat met het opladen en ontladen van de accu's de ene eerder leeg/vol is dan de ander.
 
Omdat de spanning bij "accu vol" en "accu leeg" verschillend kan zijn met schillende accu's, kun je er last van krijgen dat de ene accu al leeg is, terwijl de andere nog bijna helemaal vol is.
M.a.w. het kan wel, maar hou er rekening mee dat met het opladen en ontladen van de accu's de ene eerder leeg/vol is dan de ander.


Goed punt.

Het is inderdaad wel aardig belangrijk dat de cellen -zo gelijk mogelijk- geladen zijn.

Wat je dus moet doen, auto en motor accu ff aan de lader hangen zodat ze allebei vol zijn, en dan aan elkaar koppelen en gebruiken. :)
 
De laadspanning bij beide accu's is gelijk bij parallel aansluiten.
De Laadstroom is afhankelijk van hoe vol/leeg de accu is en de cappaciteit van de accu.
Een zware accu zal meer stroom trekken maar dat mag ook gerust.
Een zware accu zal ook meer stroom leveren dan de lichter wat precies goed uit komt.
Ook al is een accu leeg, er zal nooit een grotere laadstroom zijn dan wanneer er maar een accu zat aangesloten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan