Top Du Grond
MF veteraan
- 12 okt 2015
- 1.356
- 22
Controleer je het oliepeil wel eens?
Ja en ook bij constante snelheden.Die snelheden, in bepaalde versnellingen, waar die bokt, is dat allemaal rond hetzelfde toerental?
Is dat met constante snelheid?
ook de ketting en kettingwielen een nakijken op slijtage en soepel bewegen.
Denk je? Als de ketting al een kinkje heeft zullen achter- en met name voortandwiel ook wel niet meer zo best zijn? Dit is de makkelijkste en goedkoopste controle, dus daar maar mee beginnen.denk ik. De ketting ziet er ook goed uit maar ik weet wel dat er een kinkje in zit.
De motor had geen bekende onderhoudsgeschiedenis en had lang stil gestaan met 60.000 op de teller. Is een grote beurt laten uitvoeren het verstandigste? en wat valt hier allemaal onder?Denk je? Als de ketting al een kinkje heeft zullen achter- en met name voortandwiel ook wel niet meer zo best zijn? Dit is de makkelijkste en goedkoopste controle, dus daar maar mee beginnen.
Als ik vragen mag, wat heeft de motor aan onderhoud gehad en hoe lang is dat geleden? Ik krijg de indruk dat ie sowieso wel een (hele) grote beurt mag hebben.
persoonlijk zou ik heem even bij een specialist binnen brengen die je een goede inschatting kan geven wat er mis is en dan kan je altijd nog besluiten of je er geld aan uit gaat geven en hoeveel.
een grote beurt is in principe nieuwe bougies, nieuwe olie, nieuwe remvloeistof, kleppen stellen, nieuw luchtfilter, nieuw olie filter, synchronisatie van de carburateurs en een algehele check op alle slijtage onderdelen zoals banden, schokbrekers, remmen, lagers, ketting en kettingwielen en verlichting.
en met zo'n oude fiets loop je dus grote kans dat ze bij die check dingen gaan vinden zoals remschijven die te dun zijn of remleidingen die te oud zijn en niet meer veilig zijn of versleten ketting en tandwielen. en als je dat allemaal laat repareren kan de prijs van de beurt snel uitkomen boven de waarde van de motorfiets.
wat je je dus moet afvragen is wat wil ik in de toekomst met deze fiets en is de nodige investering het nog waard voor het gebruik wat ik in gedachten heb. persoonlijk zou ik heem even bij een specialist binnen brengen die je een goede inschatting kan geven wat er mis is en dan kan je altijd nog besluiten of je er geld aan uit gaat geven en hoeveel.
persoonlijk zou ik heem even bij een specialist binnen brengen die je een goede inschatting kan geven wat er mis is en dan kan je altijd nog besluiten of je er geld aan uit gaat geven en hoeveel.De motor moet veilig zijn en goed rijden. Samen met een goede werkplaats een lijst opstellen wat nu aandacht nodig heeft, wat in de toekomst moet gebeuren en wat niet zo boeiend is. Kan meevallen, kan tegenvallen, daar kom je alleen achter door er met een monteur naar te kijken.
Bedenk wel dat onderhoud kost wat het kost, en niet afhankelijk is van dagwaarde van een motor.Oke, dank voor de reacties. Ik zal er inderdaad over na moeten denken wat ik bereid ben uit te geven aan deze motor. Ik zal de fiets ook langs een specialist brengen, zodat ik weet wat er mee moet gebeuren.
Bedenk wel dat onderhoud kost wat het kost, en niet afhankelijk is van dagwaarde van een motor.
Je kunt altijd zelf een keuze maken in hoe en wat, en daarmee het risico van problemen inschatten en op je nemen.
Prima om een keuze te maken.Yes, ik zal ook zeker niet een volledige beurt laten uitvoeren maar wel de belangrijke zaken want ik rij best veel en lange afstanden ermee.
Prima om een keuze te maken.
Maar waarom zou je niet het gehele onderhoud (laten) doen? Je geeft zelf aan dat je veel rijdt, dus ga jij er ook veel plezier van hebben.
Is er geen WPH van deze motor die je kan gebruiken?
Wat is te duur....Wil ik wel maar ben bang dat het te duur gaat zijn. Wanneer de fiets eerst gecontroleerd wordt en het blijkt dat een gehele beurt niet te duur is voor mij momenteel dan laat ik die ook uitvoeren.jazeker, Ik ben er ook eentje van Haynes. Ik kan alleen niet zelfstandig de ingewikkelde klusjes uitvoeren, omdat ik niet de technische ervaring heb. Ik probeer wel aan de hand van de WPH beetje bij beetje te leren over de fiets maar het is lastig want ik heb geen werkplek.
Wat is te duur....