Motor-Forum Boetepot V - Nieuwe poging!

Mijn ontzegging van een jaar geleden deed nu toch een beetje moeilijk; andere auto gekocht, en uiteraard, aangegeven hoe de vork aan de steel zat, daar moesten ze toch even over nadenken. Kreeg het er warm van, het zal toch niet….????
Gelukkig weer geaccepteerd bij dezelfde maatschappij ( waar ik alles heb lopen). Maar toch…. Weldegelijk iets om rekening mee te houden.
Raar dat zoiets wel voor problemen kan zorgen als je opnieuw afsluit, maar dat je met dezelfde auto en veroordeling jaren kunt doorrijden.
Klopt, sterker tegenwoordig kijken ze 8 jaar terug B|
Juridisch klopt het uiteraard, maar eigenlijk kun je meerdere malen bestraft worden.

Het wordt pas leuk wanneer ze je niet meer accepteren, dan moet je naar een andere verzekering zoeken en heb je nog een ja op de vraag, is er wel eens een verzekering geweigerd.
 
Mijn ontzegging van een jaar geleden deed nu toch een beetje moeilijk; andere auto gekocht, en uiteraard, aangegeven hoe de vork aan de steel zat, daar moesten ze toch even over nadenken. Kreeg het er warm van, het zal toch niet….????
Gelukkig weer geaccepteerd bij dezelfde maatschappij ( waar ik alles heb lopen). Maar toch…. Weldegelijk iets om rekening mee te houden.
Raar dat zoiets wel voor problemen kan zorgen als je opnieuw afsluit, maar dat je met dezelfde auto en veroordeling jaren kunt doorrijden.
Weet er alles van,heb het zelfde gehad,al vele jaren bij de KNMV,zowel auto als motor,toen ik een andere motor wou verzekeren begonnen
ze ook moeilijk te doen,alsof je als je tig jaar geen schade heb gereden je ineens het grootste gevaar op de weg ben,en blijft
bij de overheid je overtreding 5 jaar bewaard,bij de verzekering is dat minimaal 7 jaar of langer,je word dan dus extra gestraft,
ze zijn niet goed wijs.
 
Ook weer eens eentje B|

Gepakt door roodlicht camera, bij groen (deed snelheidsmeting)
Zou zweren dat ik 50 reed, maar ok dat was dus 57 gecorrigeerd 54 maakt 38 eur (4 km te snel BBK)
Kleine bijdrage aan de pot
 
Geflitst binnen de bebouwde kom.... 65 waar je 50 mag --> 120 euro lichter '(

Ik rij daar wekelijks en nu pas ontdekt dat tussen de bomen een flitspaal staat.
 
Nou, na 7,5 jaar motorrijbewijs nu dan eindelijk de eerste boete binnen. 63 (gecorrigeerd 60) gereden in de 50 in Duitsland.
€30,- boete. Nou ja, die tik ik bijna met plezier af.

Valt me wel op dat die Duitsers dat lekker grondig aanpakken. Vrij snel in het Nederlands in de brievenbus, meteen foto's erbij, geen gezeik. Als je dat vergelijkt met het CJIB:
- Onze Duitse kameraden geven (ongevraagd) veel meer informatie over je overtreding (preciezere locatie, meerdere foto's etc).
- Mogelijkheid om online gehoord te worden;
- Op een of andere manier gaat internationale post sneller dan post vanuit het CJIB/OM zelf;

Om nog maar te zwijgen van het verschil in boetebedrag. Als iemand die beroepsmatig (Nederlandse) verkeersboetes aanvecht kan ik je vertellen dat het CJIB zichzelf heel veel werk zou besparen als men het op deze manier aanpakte. Het zou zeker de helft, zo niet meer, van het aantal beroepen schelen.

Als kun jij bij CJIB meteen met ideal betalen, dat is hier iets meer gedoe :+
 
Nou, na 7,5 jaar motorrijbewijs nu dan eindelijk de eerste boete binnen. 63 (gecorrigeerd 60) gereden in de 50 in Duitsland.
€30,- boete. Nou ja, die tik ik bijna met plezier af.

Valt me wel op dat die Duitsers dat lekker grondig aanpakken. Vrij snel in het Nederlands in de brievenbus, meteen foto's erbij, geen gezeik. Als je dat vergelijkt met het CJIB:
- Onze Duitse kameraden geven (ongevraagd) veel meer informatie over je overtreding (preciezere locatie, meerdere foto's etc).
- Mogelijkheid om online gehoord te worden;
- Op een of andere manier gaat internationale post sneller dan post vanuit het CJIB/OM zelf;

Om nog maar te zwijgen van het verschil in boetebedrag. Als iemand die beroepsmatig (Nederlandse) verkeersboetes aanvecht kan ik je vertellen dat het CJIB zichzelf heel veel werk zou besparen als men het op deze manier aanpakte. Het zou zeker de helft, zo niet meer, van het aantal beroepen schelen.

Als kun jij bij CJIB meteen met ideal betalen, dat is hier iets meer gedoe :+

Termijn om te betalen is volgens mij in D wel vrij kort. Dan moet de post wel vlot zijn ;)
In het verleden toen manlief nog een leasebak had, betaalde de leasemij de boetes vooruit, omdat ze bij doorsturen naar de leaser sowieso te laat zouden zijn.
 
Termijn om te betalen is volgens mij in D wel vrij kort. Dan moet de post wel vlot zijn ;)
In het verleden toen manlief nog een leasebak had, betaalde de leasemij de boetes vooruit, omdat ze bij doorsturen naar de leaser sowieso te laat zouden zijn.
Yep dat viel me wel op inderdaad. Maar ach, in Nederland had ditzelfde geintje me 75+9 euro gekost... Ik heb iets te hard gereden en daarvoor word ik met een reëel bedrag op de vingers getikt.

Ter info: dagtekening 4 augustus, 9 augustus binnen, betalen voor 25 augustus. Dat had an sich wel iets ruimer gemogen, kan me zomaar voorstellen dat iemand met een krappe beurs daar iets meer ruimte voor zou willen, maar dat is voor mij niet van toepassing. 30 euro is niet bepaald een enorm bedrag.

Van het OM krijg ik vaker brieven voor klanten binnen. Die zijn dan bijvoorbeeld gedagtekend op de 3e en dan de 11e of 12e ontvangen. Dat is leuk als de termijnen gaan lopen vanaf de dagtekening:+
 
Zonet m’n Franse boete van 45 euro betaald.

Wat een gedoe. Je moet eerst hun site zien te vinden, dan allerlei hele lange en goed verstopte nummers in één van de drie lange documenten uit de envelop (om het extra leuk te maken staan er diverse andere lange nummers vermeld, die je dus niet moet hebben), dan moet je een creditcard hebben (geen iDeal) en voor die creditcard moet je dan tegenwoordig naast het nummer, de vervaldatum en de verificatiecode ook nog een S-secure-code of zoiets invullen die ik natuurlijk niet meer wist. Om daar dan weer achter te komen moet je een inlognaam en wachtwoord voor een site van de creditcardmaatschappij hebben…. Afijn, ben er een uurtje mee zoet geweest.

Maar het is gelukt *O*

Voor straf een betalingsbewijs per post (op papier dus) aangevraagd, dan wordt de winst voor de République Française iets lager })
 
Zonet m’n Franse boete van 45 euro betaald.

Wat een gedoe. Je moet eerst hun site zien te vinden, dan allerlei hele lange en goed verstopte nummers in één van de drie lange documenten uit de envelop (om het extra leuk te maken staan er diverse andere lange nummers vermeld, die je dus niet moet hebben), dan moet je een creditcard hebben (geen iDeal) en voor die creditcard moet je dan tegenwoordig naast het nummer, de vervaldatum en de verificatiecode ook nog een S-secure-code of zoiets invullen die ik natuurlijk niet meer wist. Om daar dan weer achter te komen moet je een inlognaam en wachtwoord voor een site van de creditcardmaatschappij hebben…. Afijn, ben er een uurtje mee zoet geweest.

Maar het is gelukt *O*

Voor straf een betalingsbewijs per post (op papier dus) aangevraagd, dan wordt de winst voor de République Française iets lager })

... en vinden ze daar binnenkort de Nl gewoonte van 'administratiekosten' opeens een heel goed idee.

Is er geen andere manier om te betalen :? Er zijn genoeg mensen die geen creditcard hebben, maar alleen vanaf hun bankrekening kunnen overmaken. Lijkt me dat dit minimaal ook als mogelijkheid moet worden aangeboden.
Ik snap dat je er niet voor op en neer gaat rijden naar Fr, maar jaren geleden kon je de boete gewoon voldoen in de bar-tabac om de hoek (al kan het zijn dat dat alleen voor in Frankrijk woonachtigen gold). Kon je na het betalen van de boete wegens rijden onder invloed (ja, zo kort geleden is het wel) onder het genot van een glaasje wijn nog even bijkletsen met lotgenoten :+
 
... en vinden ze daar binnenkort de Nl gewoonte van 'administratiekosten' opeens een heel goed idee.

Is er geen andere manier om te betalen :? Er zijn genoeg mensen die geen creditcard hebben, maar alleen vanaf hun bankrekening kunnen overmaken. Lijkt me dat dit minimaal ook als mogelijkheid moet worden aangeboden.
Ik snap dat je er niet voor op en neer gaat rijden naar Fr, maar jaren geleden kon je de boete gewoon voldoen in de bar-tabac om de hoek (al kan het zijn dat dat alleen voor in Frankrijk woonachtigen gold). Kon je na het betalen van de boete wegens rijden onder invloed (ja, zo kort geleden is het wel) onder het genot van een glaasje wijn nog even bijkletsen met lotgenoten :+
Ja, kan allebei nog steeds. Overmaken kan wel, maar kans op een foutje bij het intikken van de lange code leek me te groot. Er zit ook een opdrachtformulier bij dat je aan je bank kunt sturen, alsof het 1985 is 😂
 
Heb gisteren m'n Franse boete betaald, €90 voor 9km/u te hard.

Vond het juist wel makkelijk gaan, binnen paar minuten gepiept. Creditcard gegevens vult mijn browser in, veiligheidscode invullen en vervolgens met vingerafdruk accepteren op m'n mobiel.

iDeal is iets Nederlands, snap wel dat de Fransen dat niet hebben. Was al onder de indruk dat alles Nederlands was.
 
Ohja, mijn eerste boete op de motor sinds 23 mei 2014.

*geeft zichzelf schouderklopje :+
 
Well, Ik heb mijn 2e motor boete te pakken in 6 jaar tijd. Maar helaas is de 2e wel een serieuze.
Ik rijd altijd door de binnenstad naar huis. Bij de meeste stoplichten rijd ik langs de autos op om zo bij groen licht meteen voor op te rijden en om te voorkomen dat iemand mij over het hoofd ziet en een deuk in me achterwiel rijd.

Zo ook ongeveer een maand geleden reed ik aan de linker kant de auto's voorbij die stonden te wachten voor recht door. Op de baan naar rechts stonden geen Auto's Dus reed ik via die baan naar voren. Terwijl ik dat deed zag ik in de rij wachtende auto's een motor agent staan. Vervolgens sprong het licht op groen en was ik nog niet helemaal vooraan dus voegde ik langzaam rijdend in achter de 2e auto in de rij om zo weer rechtdoor te gaan.

Snel daarna zag ik de motoragent in me spiegel opduiken (Deze had in zeer korte tijd zeker 5 autos ingehaald) en vroeg mij te stoppen.
Hij wees mij er op dat deze actie volstrekt asociaal was. En dat hij er echt een bon van moest maken. Als rede heb ik aangegeven liever niet achter aan in de rij aan te sluiten. Nu kwam onlangs de boete binnen en deze bedroeg 250,-
Dus dat was wel even slikken.

Ik deel dit verhaal omdat ik me er dus niet van bewust was dat ik hiermee een fout maakte. Ik heb op mijn motor theorie nog speciaal gevraagd naar hoe het zat met het naar voren rijden en daarbij was het antwoord: Als het veilig kan dan is dat prima.
De agent zij: Ik doe het soms ook waar het kruispunt groot genoeg is. (niet aangevend waar het dan kan) Nu heb ik het even gegoogeld en ben er achter gekomen dat het alleen mag waar 2 rij stroken recht door gaan. Dus als je altijd bij elk stoplicht naar voren rijd net als ik dat deed, weet dan dat je een boete van 250,- riskeerd.

Wat ik mij nu nog af vroeg: wat als de rijbaan waar op je rijd breed genoeg is om de auto's in te halen zonder op een andere rijstrook voor links of rechts te rijden. Zou het dan wel akkoord zijn? Ik ben benieuwd wat jullie denken.
 
Well, Ik heb mijn 2e motor boete te pakken in 6 jaar tijd. Maar helaas is de 2e wel een serieuze.
Ik rijd altijd door de binnenstad naar huis. Bij de meeste stoplichten rijd ik langs de autos op om zo bij groen licht meteen voor op te rijden en om te voorkomen dat iemand mij over het hoofd ziet en een deuk in me achterwiel rijd.

Zo ook ongeveer een maand geleden reed ik aan de linker kant de auto's voorbij die stonden te wachten voor recht door. Op de baan naar rechts stonden geen Auto's Dus reed ik via die baan naar voren. Terwijl ik dat deed zag ik in de rij wachtende auto's een motor agent staan. Vervolgens sprong het licht op groen en was ik nog niet helemaal vooraan dus voegde ik langzaam rijdend in achter de 2e auto in de rij om zo weer rechtdoor te gaan.

Snel daarna zag ik de motoragent in me spiegel opduiken (Deze had in zeer korte tijd zeker 5 autos ingehaald) en vroeg mij te stoppen.
Hij wees mij er op dat deze actie volstrekt asociaal was. En dat hij er echt een bon van moest maken. Als rede heb ik aangegeven liever niet achter aan in de rij aan te sluiten. Nu kwam onlangs de boete binnen en deze bedroeg 250,-
Dus dat was wel even slikken.

Ik deel dit verhaal omdat ik me er dus niet van bewust was dat ik hiermee een fout maakte. Ik heb op mijn motor theorie nog speciaal gevraagd naar hoe het zat met het naar voren rijden en daarbij was het antwoord: Als het veilig kan dan is dat prima.
De agent zij: Ik doe het soms ook waar het kruispunt groot genoeg is. (niet aangevend waar het dan kan) Nu heb ik het even gegoogeld en ben er achter gekomen dat het alleen mag waar 2 rij stroken recht door gaan. Dus als je altijd bij elk stoplicht naar voren rijd net als ik dat deed, weet dan dat je een boete van 250,- riskeerd.

Wat ik mij nu nog af vroeg: wat als de rijbaan waar op je rijd breed genoeg is om de auto's in te halen zonder op een andere rijstrook voor links of rechts te rijden. Zou het dan wel akkoord zijn? Ik ben benieuwd wat jullie denken.
In principe staat er in de wet niks over hoeveel voertuigen er op een rijstrook mogen rijden. Pech is dat ze het op een art 5 kunnen gooien en dan alsnog sancties kunnen volgen
 
[knip]

Zo ook ongeveer een maand geleden reed ik aan de linker kant de auto's voorbij die stonden te wachten voor recht door. Op de baan naar rechts stonden geen Auto's Dus reed ik via die baan naar voren. Terwijl ik dat deed zag ik in de rij wachtende auto's een motor agent staan. Vervolgens sprong het licht op groen en was ik nog niet helemaal vooraan dus voegde ik langzaam rijdend in achter de 2e auto in de rij om zo weer rechtdoor te gaan.

[knip]

Als ik mij de theorie (van 25 jaar geleden) goed herinner, dien je op de gekozen voorsorteerstrook te blijven. De fout zat hem dan in het teruggaan naar de strook voor rechtdoor.
Daarbij is rechts inhalen normaliter niet toegestaan. Als je op de voorsorteerstrook voor rechtsaf was gebleven, was het geen inhalen geweest. Nu dus wel.
Links inhalen op dezelfde rijstrook is (in Nederland) niet verboden. Volgende keer dus links erlangs, mits dit veilig kan.
 
Als ik mij de theorie (van 25 jaar geleden) goed herinner, dien je op de gekozen voorsorteerstrook te blijven. De fout zat hem dan in het teruggaan naar de strook voor rechtdoor.
Daarbij is rechts inhalen normaliter niet toegestaan. Als je op de voorsorteerstrook voor rechtsaf was gebleven, was het geen inhalen geweest. Nu dus wel.
Links inhalen op dezelfde rijstrook is (in Nederland) niet verboden. Volgende keer dus links erlangs, mits dit veilig kan.
Dit is het idd precies. Dure les zo :(
 
Wat ik mij nu nog af vroeg: wat als de rijbaan waar op je rijd breed genoeg is om de auto's in te halen zonder op een andere rijstrook voor links of rechts te rijden. Zou het dan wel akkoord zijn? Ik ben benieuwd wat jullie denken.
Als ie breed genoeg is zou ik het altijd links doen.
In jouw geval heb je eerst een andere richting gevolgd en bent daarna alsnog rechtdoor gegaan.
Het niet volgen van de aangegeven rijrichting is helaas een dure.
 
rond de 80 te hard op de snelweg.... prijs is nog niet bekend. Wel de eerste keer in mijn hele rijdende carriere dat ik zo'n buitensporige actie heb.

Ik trek voorlopig niet meer door als de brug net weer open gaat -O-
 
rond de 80 te hard op de snelweg.... prijs is nog niet bekend. Wel de eerste keer in mijn hele rijdende carriere dat ik zo'n buitensporige actie heb.

Ik trek voorlopig niet meer door als de brug net weer open gaat -O-
Dan is je rijbewijs toch een ngenomen :?
 
Afgelopen zondag in de Eifel. Ik ben er voor het eerst heengegaan op de motor en heb nu 4 week de MT09. Het was echt geweldig, heerlijk aan het sturen tot ik op een mooi stukje kwam waar het rechtdoor ging en ik mij even liet gaan.
Lekker op 't gas en reed zo'n 150-160 waar ik 70 mocht. Ondertussen stond meneer de agent iets daarvoor achter een bosje en die zag al dat ik te hard reed, waarop hij achter mij aan ging.

Daarna verder op ook nog wat te hard tot ik in een dorpje aan kwam en ik ineens een BMW in mijn spiegels zag...
"at that moment I knew I f*cked up".

Eerste woorden van de agent: Zu schnell.
Daarna een gesprek gehad, schappelijke vent alleen hij vond het niet zo chill dat ik zo hard reed. Op de risico's gewezen, uiteraard. Maar goed, niks dan begrip voor die man. Ik reed gewoon echt te hard.

Eindstand:
Direct afgetikt 726,18 EUR aan de mobiele pinautomaat van meneer de bromsnor
Uiteindelijke oordeel via de officier komt nog. Ik houd mijn hart vast wat het uiteindelijk gaat worden.
Eventueel rijverbod voor x aantal maanden zal wellicht ook nog wel komen.

Al met al, een prachtig ritje Eifel, maar ook een dure. De eerste keer ga ik niet meer vergeten..
:X
 
Terug
Bovenaan Onderaan