Motor importeren binnen EU

UndercoverNL

MF'er
20 jul 2022
42
7
Een goedemiddag,
Ben ik weer eens, deze keer met een vraagje over het importeren van een motor binnen de EU, in het specifiek vanuit Duitsland.
Ik heb namelijk een leuke KTM 125 EXC op het oog in Duitsland, aangezien deze nauwelijks voor een schappelijke prijs in Nederland te vinden zijn.
Maar nou heb ik even een vluchtige blik op de site van de RDW gedaan en daar lijkt het alsof je elk geïmporteerde motorvoertuig moet laten keuren bij het RDW, of het nou uit Amerika of België komt maakt niet uit. (Invoer motor vanuit land in Europa)

Een ander artikel wat ik vond daarentegen zegt het tegendeel: Motor importeren, Zo doe je dat - Easy Import.
al stamt deze uit 2015 en is de site van het RDW natuurlijk een stuk betrouwbaarder.

Dit staat er tevens op de site van het RDW:
  • Wij kijken tijdens de keuring niet naar de technische staat van het voertuig. Voert u een voertuig met schade in en/of zien wij dat het voertuig een gevaar is voor de verkeersveiligheid of het milieu? Dan geven we wel een kenteken af, maar verklaren dit direct ongeldig. Ook nemen we een foto van het voertuig en registreren we in welke staat het voertuig in Nederland is ingevoerd. U mag niet meer met het voertuig op de openbare weg rijden. Na herstel laat u het voertuig opnieuw keuren.

Houd dit ook in dat als zij een 2 takt supermoto op bezoek krijgen ze niet even zo snugger zijn om het vermogen daarvan te gaan meten? Want deze gaat natuurlijk ver over het toegestane A1 vermogen.

Heeft iemand hier toevallig ervaring mee? Die mij hier wat wijzer over kan maken, of is echt de enige mogelijkheid om een fortuin uit te gaan geven aan een 125cc die al op Nederlands kenteken staat.

Alvast bedankt.
 
aa die had ik nog niet gezien nee bedankt, al weet ik niet of ik hier precies het antwoord op mijn vraag uit zou kunnen halen, aangezien in mijn situatie de motor te veel vermogen heeft voor zijn klasse (A1), en op papier dus wel begrenst is (neem ik aan, anders zou hij in Duitsland ook niet op A1 kunnen staan)

En als ze dus daadwerkelijk het vermogen zouden gaan testen ze dan tot de conclusie zouden komen dat deze motor niet op een A1 kenteken kan komen te staan.
 
Zolang de nummers maar kloppen en er geen gekke scherpe delen uitsteken komt de motor gewoon door de keuring en krijg je een NL kenteken.
Verder kijken ze helemaal nergens naar.

Als er 11 kW op papier staat, dan komt er in NL ook 11 kW op papier te staan.
 
Nee. Maar de vraag om documenten die elders niet verplicht zijn, en ook niet voorhanden zijn, is onhandig.
Als je het over een COC hebt,daar vragen ze al jaren niet meer naar,ook niet op de keuring (bij invoer binnen de EU).
Je hebt alleen een verkoopsovereenkomst/factuur en het buitenlands kentekenbewijs nodig.
Verder niets en alles is gratis.
 
Terug
Bovenaan Onderaan