Witte aanslag binnen in de einddemper

Jt32

Rookie
5 okt 2023
2
1
beste mensen ik had een vraagje,
Heb de mivv gp pro systeem op mijn mt09 gen 3staan
83413B33-8B22-41C3-AFA5-4A088C4FA264.jpeg

Is afgesteld op de uitlaat met katalysator erin, reed eerst zonder katalysator en zag de einddemper zwart vanbinnen
Nu rijd ik met katalysator wegens teveel geklaag in mijn dorp en zie ik dat een deel van de binnekant wit is geworden (zie foto)
Ik heb vernomen dat zwart betekend dat het te rijk staat en wit te arm maar vind dit wat raar aangezien dat hij juist te arm zou moeten lopen voor straighpipe en nu met de kat perfect zou moeten zijn afgestelt.
Heeft dit mischien een andere reden of is het toch mogenlijk dat die nu te arm loopt?
 
Laatst bewerkt:
beste mensen ik had een vraagje,
Heb de mivv gp pro systeem op mijn mt09 gen 3staan Bekijk bijlage 1932380
Is afgesteld op de uitlaat met katalysator erin, reed eerst zonder katalysator en zag de einddemper zwart vanbinnen
Nu rijd ik met katalysator wegens teveel geklaag in mijn dorp en zie ik dat een deel van de binnekant wit is geworden (zie foto)
Ik heb vernomen dat zwart betekend dat het te rijk staat en wit te arm maar vind dit wat raar aangezien dat hij juist te arm zou moeten lopen voor straighpipe en nu met de kat perfect zou moeten zijn afgestelt.
Heeft dit mischien een andere reden of is het toch mogenlijk dat die nu te arm loopt?
De onverbrande gassen worden omgezet door je kat en de uitlaatgassen worden warmer.

Alles ok dus.
 
De onverbrande gassen worden omgezet door je kat en de uitlaatgassen worden warmer.

Alles ok dus.
Gassen die warmer worden in de kat? Hoe dan? De kat wordt opgewarmd door uitlaatgassen, maar produceerd zelf geen warmte. Waar heb je dan nu weer vandaan.

Zit toch iets niet lekker, zit de sonde wel goed aangesloten ?
 
Gassen die warmer worden in de kat? Hoe dan? De kat wordt opgewarmd door uitlaatgassen, maar produceerd zelf geen warmte. Waar heb je dan nu weer vandaan.

Zit toch iets niet lekker, zit de sonde wel goed aangesloten ?
De kat word door zijn werking loeiheet, dat komt niet door uitlaatgassen.
Wel of geen kat scheelt echt behoorlijk in uitlaattemperatuur.
 
beste mensen ik had een vraagje,
Heb de mivv gp pro systeem op mijn mt09 gen 3staan Bekijk bijlage 1932380
Is afgesteld op de uitlaat met katalysator erin, reed eerst zonder katalysator en zag de einddemper zwart vanbinnen
Nu rijd ik met katalysator wegens teveel geklaag in mijn dorp en zie ik dat een deel van de binnekant wit is geworden (zie foto)
Ik heb vernomen dat zwart betekend dat het te rijk staat en wit te arm maar vind dit wat raar aangezien dat hij juist te arm zou moeten lopen voor straighpipe en nu met de kat perfect zou moeten zijn afgestelt.
Heeft dit mischien een andere reden of is het toch mogenlijk dat die nu te arm loopt?
Je kan door de kat in het systeem helemaal niets meer zeggen over je afstelling aan de hand van de binnenkant van je demper.
 
De kat word door zijn werking loeiheet, dat komt niet door uitlaatgassen.
Wel of geen kat scheelt echt behoorlijk in uitlaattemperatuur.
Dat heeft er mee te maken doordat de uitlaatgassen door de nauwe katalisator moeten stromen. Verder wordt het mengsel zodanig geregeld dat het mengsel zorgt dat de kat warm wordt. Bij een open uitlaat stromen die hete gassen gewoon naar buiten en wordt je uitlaat minder heet.
Het chemische proces in de kat werkt geen warmte op, maar heeft het nodig.
Als jullie denken dat dit anders is, verklaar dat aub even aan mij hoe dit komt.
 
In een katalysator van een motorvoertuig worden niet- volledig verbrande brandstofresten alsnog verbrand.
In een katalysator worden door een chemisch proces door het specifieke materiaal van de katalysator en de specifiek door de motor geregeld mengsel het overgrote deel van de schadelijke stoffen omgezet in onschadelijke/minder gevaarlijke stoffen.
Maar is dat een verbrandingsproces? In het gelikte Wikipedia artikel hebben ze het over oxidatie.
 
Dat heeft er mee te maken doordat de uitlaatgassen door de nauwe katalisator moeten stromen. Verder wordt het mengsel zodanig geregeld dat het mengsel zorgt dat de kat warm wordt. Bij een open uitlaat stromen die hete gassen gewoon naar buiten en wordt je uitlaat minder heet.
Het chemische proces in de kat werkt geen warmte op, maar heeft het nodig.
Als jullie denken dat dit anders is, verklaar dat aub even aan mij hoe dit komt.
Je hebt helemaal gelijk
 
In een katalysator worden door een chemisch proces door het specifieke materiaal van de katalysator en de specifiek door de motor geregeld mengsel het overgrote deel van de schadelijke stoffen omgezet in onschadelijke/minder gevaarlijke stoffen.
Maar is dat een verbrandingsproces? In het gelikte Wikipedia artikel hebben ze het over oxidatie.
Oxidatie is de scheikundige term voor een reactie met zuurstof, één daarvan is verbranding, een andere is corrosie ook wel roest genoemd. Bij verbranding komt energie vrij en daardoor wordt de katalysator extra warm en worden de schadelijke stoffen omgezet in minder schadelijke stoffen.
 
Dat heeft er mee te maken doordat de uitlaatgassen door de nauwe katalisator moeten stromen. Verder wordt het mengsel zodanig geregeld dat het mengsel zorgt dat de kat warm wordt. Bij een open uitlaat stromen die hete gassen gewoon naar buiten en wordt je uitlaat minder heet.
Het chemische proces in de kat werkt geen warmte op, maar heeft het nodig.
Als jullie denken dat dit anders is, verklaar dat aub even aan mij hoe dit komt.
Doe zelf eerst maar eens even wat meer onderzoek voordat je iets zo stellig beweert. :Y
Te beginnen met de andere reacties die wel kloppen.
 
In een katalysator worden door een chemisch proces door het specifieke materiaal van de katalysator en de specifiek door de motor geregeld mengsel het overgrote deel van de schadelijke stoffen omgezet in onschadelijke/minder gevaarlijke stoffen.
Maar is dat een verbrandingsproces? In het gelikte Wikipedia artikel hebben ze het over oxidatie.
Lees je artikel zelf eerst voor je het post, dit is er letterlijk uit gequote:

"Two-way
A 2-way (or "oxidation", sometimes called an "oxi-cat") catalytic converter has two simultaneous tasks:

Oxidation of carbon monoxide to carbon dioxide: 2CO + O2 → 2CO2
Oxidation of hydrocarbons (unburnt and partially burned fuel) to carbon dioxide and water: CxH2x+2 + [(3x+1)/2]O2 → xCO2 + (x+1)H2O (a combustion reaction)"

elke dag leert men hopelijk iets bij.
 
Gassen die warmer worden in de kat? Hoe dan? De kat wordt opgewarmd door uitlaatgassen, maar produceerd zelf geen warmte. Waar heb je dan nu weer vandaan.

Zit toch iets niet lekker, zit de sonde wel goed aangesloten ?
Is goed aangesloten ja, nu heb ik gistere ook aan mijn garage gevraagd hoe dit kan en hij zei me net dat dit heel normaal is bij een nieuwe kat maar ben hier natuurlijk niet zeler van somlige zeggen ook maar wat ze willen he
Je kan door de kat in het systeem helemaal niets meer zeggen over je afstelling
Je kan door de kat in het systeem helemaal niets meer zeggen over je afstelling aan de hand van de binnenkant van je demper.
A oke dit wist ik niet. Weer iets bijgeleerd dus. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan