Flinke (kool) aanslag op cilinder

Dragonkiss

Honda VTR SP2
19 sep 2008
2.755
0
Eindhoven
Hey iedereen,

Heerlijk bezig om de motor een grote beurt te geven, echter zie ik een hele berg aanslag op de cilinderkop na verwijderen van de bougie:
cilinderhead.png


Nu ben ik in tweestrijd:
  1. Cilinderkop eraf halen en de kop reinigen.
  2. Een middeltje gebruiken en de motor flink open gooien op de Duitse snelweg
Op zich ben ik niet vies van optie 1, maar na het opzoeken wat ik allemaal los moet halen, loopt het nogal snel op in kosten als het gaat om de pakkingen die ik moet vervangen.

Mijn vraag aan jullie techneuten is daarom ook: is het zodanig veel aanslag, dat optie 1 de enige juiste optie is?
Dit is de eerste keer dat ik dit zie, dus graag jullie mening hierover :)

Alvast bedankt!
 
Hey iedereen,

Heerlijk bezig om de motor een grote beurt te geven, echter zie ik een hele berg aanslag op de cilinderkop na verwijderen van de bougie:
Bekijk bijlage 1900543

Nu ben ik in tweestrijd:
  1. Cilinderkop eraf halen en de kop reinigen.
  2. Een middeltje gebruiken en de motor flink open gooien op de Duitse snelweg
Op zich ben ik niet vies van optie 1, maar na het opzoeken wat ik allemaal los moet halen, loopt het nogal snel op in kosten als het gaat om de pakkingen die ik moet vervangen.

Mijn vraag aan jullie techneuten is daarom ook: is het zodanig veel aanslag, dat optie 1 de enige juiste optie is?
Dit is de eerste keer dat ik dit zie, dus graag jullie mening hierover :)

Alvast bedankt!
Misschien eerst optie 2 proberen alvorens optie 1 :)
Opentrekken als ie warm is is ook geen straf...
 
Ik zie niets geks. Een beetje kool, nou en ? Rijdt de motor gewoon goed? Zou ik zeggen niets aan doen, en trek hem eens een goed open.
Als er geen klachten zijn ga ik geen motorblok open maken. Wat is het voor motor ?
 
Het is een Honda VTR 1000 SP2, dacht dat dit nog in mijn profiel stond, maar moet bekennen dat ik een tijdje weg ben geweest :X

Oke gelukkig, dan ga ik liever niet de koppen eraf halen, maar eerst even lekker een stuk cruisen :Y
 
Koolaanslag op je zuiger. Nogal vettig zo te zien. Of je zuigerveren zijn op, of lekkage via de klepstelen. Nu wegbranden is symptoombestrijding, dan ben je nog niet van de oorzaak af ben ik bang (ja, soms).
Dat klinkt hevig!

Ik weet toevallig dat mijn motor erg rijk staat afgesteld.
De motor heeft net 50.000 KM gelopen, en ik moet zeggen dat ik er heel er lui op rijdt.
De motor is echt niet gemaakt voor snelheden in Nederland...

Ik denk daarom, voordat ik meteen het slechtste denk, ik eerst maar eens moet zorgen dat de koolaanslag eraf is, en dan regelmatig controleren of en hoe snel het terug komt
 
Dat klinkt hevig!

Ik weet toevallig dat mijn motor erg rijk staat afgesteld.
De motor heeft net 50.000 KM gelopen, en ik moet zeggen dat ik er heel er lui op rijdt.
De motor is echt niet gemaakt voor snelheden in Nederland...

Ik denk daarom, voordat ik meteen het slechtste denk, ik eerst maar eens moet zorgen dat de koolaanslag eraf is, en dan regelmatig controleren of en hoe snel het terug komt
Dan zou ik eens gaan denken aan een kleiner achtertandwiel zodat je wat meer toeren moet gaan draaien. Dan brandt de boel schoner en ben je gelijk van die luiigheid af. En misschien eens wat armer af (laten) stellen?
 
Hey iedereen,

Heerlijk bezig om de motor een grote beurt te geven, echter zie ik een hele berg aanslag op de cilinderkop na verwijderen van de bougie:
Bekijk bijlage 1900543

Nu ben ik in tweestrijd:
  1. Cilinderkop eraf halen en de kop reinigen.
  2. Een middeltje gebruiken en de motor flink open gooien op de Duitse snelweg
Op zich ben ik niet vies van optie 1, maar na het opzoeken wat ik allemaal los moet halen, loopt het nogal snel op in kosten als het gaat om de pakkingen die ik moet vervangen.

Mijn vraag aan jullie techneuten is daarom ook: is het zodanig veel aanslag, dat optie 1 de enige juiste optie is?
Dit is de eerste keer dat ik dit zie, dus graag jullie mening hierover :)

Alvast bedankt!

ik ga er vanuit dat we het over een 4 takt motor hebben.

Daarbij wil ik je gelijk even waarschuwen over optie 2 .
Waarschijnlijk zullen je kleppen ook vervuild zijn en om gelijk op de autobahn het ding ff schoon te branden is niet aan te raden.

Dus even volgas absoluut niet doen je kleppen zullen dan verbranden.
De kool dient geleidelijk verbrandt te worden dit is het beste door een langere rit op de autobahn met een verhoogde snelheid dan bouw je het geleidelijk af.

De middeltjes in je werken beperkt icm met een lange rit doet het veel beter .
 
Met een kleiner achtertandwiel zit je altijd hoger in de toeren, zonder dat je gelijk het risico loopt te snel te rijden (100 is ook géén snelheid, ben ik het roerend met je eens. Alleen goed voor last van je polsen omdat je op zoiets nou eenmaal pas lekker in de wind hangt met zeg maar zo'n 130). Ben je gelijk van de luiigheid af, en daarmee (hopelijk) het aankolen.

En:

Koolaanslag en andere zooi verwijderen
 
Met een kleiner achtertandwiel zit je altijd hoger in de toeren, zonder dat je gelijk het risico loopt te snel te rijden (100 is ook géén snelheid, ben ik het roerend met je eens. Alleen goed voor last van je polsen omdat je op zoiets nou eenmaal pas lekker in de wind hangt met zeg maar zo'n 130). Ben je gelijk van de luiigheid af, en daarmee (hopelijk) het aankolen.

En:

Koolaanslag en andere zooi verwijderen
Kleiner achter maakt de algehele vertanding langer. Met een groter kettingwiel achter wordt t toerental bij een zelfde snelheid pas hoger.
 
Met een kleiner achtertandwiel zit je altijd hoger in de toeren, zonder dat je gelijk het risico loopt te snel te rijden (100 is ook géén snelheid, ben ik het roerend met je eens. Alleen goed voor last van je polsen omdat je op zoiets nou eenmaal pas lekker in de wind hangt met zeg maar zo'n 130). Ben je gelijk van de luiigheid af, en daarmee (hopelijk) het aankolen.

En:

Koolaanslag en andere zooi verwijderen
Dat topic leidt er toe dat half nederland aan de kerosine is gegaan... De wijzen in dat topic waaronder @Zot zijn het met me eens dat effe lekker doorjakkeren wonderen doet
 
Kleiner achter maakt de algehele vertanding langer. Met een groter kettingwiel achter wordt t toerental bij een zelfde snelheid pas hoger.
Dat klopt en slaat evenzogoed nergens op, kruisen doe je bij een gevoelsmatig comfortabel toerental, als je tandwielen gaat veranderen ga je toch weer een versnelling opzoeken waar je comfortabel in het toerental zit, voor de topicstarter is dat laag..
 
Terug
Bovenaan Onderaan