motor importeren: welke voordelen/nadelen zijn er?

Chevy454

MF veteraan
6 jul 2002
2.814
1
België
Ik was samen met mijn oom eens aan het loeren op het welbekende aanbod site in Duitsland en nu zagen we toch een paar mooie motoren te koop staan. Ik lees hier ook regelmatig dat mensen hun motor in Duitsland kopen en dat Duderuud zelfs een hele How - To heeft geschreven :}

Maar wat ik me afvraag zijn er nadelen/voordelen om het over de grens te halen?
Te denken valt aan opties, technische verschillen, garantie (als er nog garantie staat op de motor ;) ), modificaties,...

De motoren welke ons in het oog schoten: de BMW R1150RT en BMW K1200LT. Tourbuffels met een hoop opties ;)
 
Het enige wat je kan overkomen met importfietsen is dat bepaalde delen niet toegelaten zijn in Nederland.
Het gaat dan altijd over modificaties want een originele motor die in een EU land is toegelaten, wordt in elk land toegelaten.
Bij Duitse motoren loop je helemaal weinig risico, vanwege de TUV, waarbij elke aanpassing op de papieren vermeld moet zijn en ook gekeurd wordt.

Als je dus weet hoe de originele motor eruit hoort te zien, zijn er nooit problemen.

Het is echt gewoon simpel.

Nog even: Opties er wel even zo veel mogelijk afhalen voor de keuring, want dat geeft de staat weer aanleiding voor extra te heffen BPM en BTW. 8-)
 
Laatst bewerkt:
Motor importeren is een goed idee. Mijn pa heeft onlangs een BMW 1100rt verkocht voor 8500 geloof ik. 80000km op de teller, in 4 jaar 5000 ouderwetse guldens afgeschreven.

In duitsland een motor gekocht, ff zoeken via www.mobile.de of zo voor 7800 euro's met 17000km op de teller, 1 jaar jonger. Na het ophalen, ff langs een handig mannetje om te kijken of ie door de keuring komt, maak je geen zorgen, een duitse motor wordt jaarlijks door de TUV gesjekt. Vervolgens boek je een keuring bij de RDW, vraag of andere keuringsstations eerder een afspraak kunnen inplannen, ben je eerder aan de beurt. Door de keuring heen, kost nog wel wat, weet niet hoeveel, zal 100 euro zijn, BPM betalen, kenteken leges betalen.

Voor 8475 euro een jongere fiets, minder km's op de teller. Voordeel van de duitse fietsen is ook dat ze daar goedkoper zijn en de gemiddelde duitse rijder makkelijker een nieuwe fiets koopt.

handige site voor het uitrekenen van je BPM: http://www.vwe.nl/

Je moet wel een beetje geduld hebben, het duurt even wat langer. Verder moet je niet bang zijn om je in je beste duits uit te drukken en ff bereid zijn wat km's te maken. Mijn pa is helemaal doorgeslagen met het importeren, campers en motors zijn de specialiteit, zo kun je elke 4 jaar je wagenpark vernieuwen. Kopen in Duitsland, verkopen in NL en je maakt geen winst, maar het kost je bijna geen drol.

suc6
 
Nadeel van een geimporteerde motor is dat je niet op de hoogte wordt gehouden van eventuele terugroepacties van de NL-importeur.
Niet dat het dagelijks voorkomt, maar toch.
 
Koop dan ook een goeie!!! Het is hetzelfde als garantie. Als je een motor koopt met 3 maanden garantie, gebeurt het altijd dat in maand 4, dag 1 er iets mis gaat met je fiets....
 
Terug
Bovenaan Onderaan