Motor in rolstoelbus

Robse

MF veteraan
8 mei 2011
1.468
290
Hengelo (ov)
Als ik met zoekwoord rolstoelbus in verschillende topics zoek kom ik van alles tegen. Echter niet datgene wat ik wil weten. Iemand hier ervaring met vervoer van motor in rolstoelbus? Hetzij met lift of oprijplaat.
 
Wel eens gedaan in eentje waarvan de vloer kon zakken icm oprijplaat.
Maar wat wil je precies weten? Het scheelt niet zoveel met een gewone bus.
Vastzetten is makkelijker want daarvoor zit een rail in de vloer, die voor de rolstoel ook gebruikt wordt.
 
Vaak is er heel wat ruimte verdwenen (lengte) door de lift die vaak naar binnen toe opklapt. Ik heb er wel eens een Honda Innova in vervoerd maar voor een A-motor moet je toch wel een flinke bus hebben.

Bevestigingspunten zijn vaak wel weer ruim voorhanden zoals @DAF400 al aangaf.
 
Als ik met zoekwoord rolstoelbus in verschillende topics zoek kom ik van alles tegen. Echter niet datgene wat ik wil weten. Iemand hier ervaring met vervoer van motor in rolstoelbus? Hetzij met lift of oprijplaat.
En over wat voor een model rolstoel bus hebben we het dan?
Een Renaultje express of een dubbellucht Mercedes?
 
Ik dacht eerst aan een VW transporter. Maar door de vloeraanpassing voor de rolstoel is de stahoogte oftewel hoogte van vloer tot plafondhemel 138cm. Ik wil de bus gebruiken om mijn pa in zijn rolstoel te vervoeren, maar hoe mooi zou het zijn als de Versys 1000 er ook een keer in kan. Maar dat gaat niet passen.......
 
ik ben ook aan het rond kijken naar wellicht een "bestel" of 'rolstoel' auto om de motor in te vervoeren maar wat ik zoek kom ik nog niet tegen en met de lengte van mijn motor word t ook al snel lastig om het bij een bestel auto te houden. een bus is mij te prijzig
 
opel Vivaro of zoiets? Ik zou hydraulisch eruit laten omdat het vele extra kilo's zijn met gigantische momenten op de ophangpunten. Gewoon aluminium oprijplaten en een bus die past en betaalbaar is.
Of motor er scheef inzetten, dus voorwiel links of rechts in de hoek, achterkant optillen en in de andere hoek zetten?
 
Ik heb veel motoren met een rolstoelbus vervoert ,dat was een Renault traffic,deze
was voorzien van een echt stevige hydraulische lift,die heb je ook echt nodig wil je zwaardere motoren kunnen vervoeren,
deze lift kom het net aan,normaal gesproken is het platform van de lift niet lang genoeg voor een motor,
ik had daarvoor een goot de ik aan het liftplatform kon bevestigen,deze verlenging zet nog meer
krachten op de lift,dus het moet echt een stevige lift zijn anders gaat het zeker een keer goed mis.
Een andere mogelijkheid is een opvouwbaar neerklapbare oprijplaat,deze hadden we laten monteren in een Mercedes bus,
werkte ook heel goed ,alleen moet je de motor er dan inrijden wat met een werkende motor geen probleem was,
1ntje die niet wou starten was soms een probleem om die er in te krijgen,met name zware motoren was heel moeilijk
zonder hulp van iemand,met een rolstoellift heb je dat probleem niet,maar het moet wel een stevige zijn.
 
Gaat prima, alleen even wat verzinnen op de bevestiging , meeste bussen hebben een vloer boring voor de rolstoel.
Dus moet je even een adaptertje / passende span set kopen om de motoren vast te zetten.

Oh, en hou rekening met hoogte , tenzij je zo'n hoge traffic hebt moet je soms even het windscherm er vanaf halen anders blijft ie
achter de deurpost hangen :) ( weet ik van een vriend )
 
Neig toch steeds meer naar een aanhanger, financieel niet interessant om een bus voor de deur te hebben staan
 
Neig toch steeds meer naar een aanhanger, financieel niet interessant om een bus voor de deur te hebben staan
Dat is zeker zo,alleen al aan wegenbelasting en verzekering is een bus duur,ik gebruikte hem toen ook
voor rolstoel transport en dan is het wel makkelijk.
 
Dat is zeker zo,alleen al aan wegenbelasting en verzekering is een bus duur,ik gebruikte hem toen ook
voor rolstoel transport en dan is het wel makkelijk.
idd als je het kan combineren waarom niet . voor enkel die ene keer dat t nodig is wat aan de prijzige kant
 
Terug
Bovenaan Onderaan