• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

Motor + motorrijder opgeraapt

Motorrijder schuld?

• Ja

Stemmen: 82 86,3%
  • Nee

Stemmen: 10 10,5%
  • Geen idee

Stemmen: 3 3,2%

• Totaal aantal stemmers
    95

Ralphie

MF veteraan
Lid geworden
15 mei 2003
Waarderingsscore
0
Vanmorgen getuige geweest van een ongeluk in de file (Spijkenisse) waarbij een motorrijder aan werd gereden door een auto. Twee banen file en motorrijder wilde links van de twee banen de file inhalen, auto op de linkerbaan komt naar links en raakt de motor. Gevolg motorrijder op zijn plaat. Stopte om te informeren of alles ok was, motorrijder had zelf niets, zijn motor opgeraapt en die was aardig geschraapt. Automobilist stopte ook en begon direct te roepen dat de motorrijder fout zit.

Ik denk zelf ook dat de motorrijder schuld heeft, echter ik weet het niet zeker. Aangezien ik zelf ook weleens deze inhaalactie uitvoer, vraag ik me af hoe het zit. Iemand een antwoord?

Vanmorgen getuige geweest van een ongeluk in de file (Spijkenisse) waarbij een motorrijder aan werd gereden door een auto. Twee banen file en motorrijder wilde links van de twee banen de file inhalen, auto op de linkerbaan komt naar links en raakt de motor. Gevolg motorrijder op zijn plaat. Stopte om te informeren of alles ok was, motorrijder had zelf niets, zijn motor opgeraapt en die was aardig geschraapt. Automobilist stopte ook en begon direct te roepen dat de motorrijder fout zit.

Ik denk zelf ook dat de motorrijder schuld heeft, echter ik weet het niet zeker. Aangezien ik zelf ook weleens deze inhaalactie uitvoer, vraag ik me af hoe het zit. Iemand een antwoord?

Hoe lullig het ook is maar de motorrijder is fout je mag niet links inhalen...!
Tenminste... dat heb ik toevallig gister gelezen in mijn theorieboek.. moet over 2 weken examen doen!

Koekblikkers moeten gewoon uit hun doppen kijken :(

Je mag tussen de file door, dus niet links...en waarschijnlijk zal die automobilist express naar links zijn uitgeweken, bij mij doen ze dat zelfs wel eens als ik netjes tussen de file door rijd...frustratie dat ik wel en zij niet vooruit kunnen in de file dus laten we lekker de auto er dan maar voor gooien :(

Reed de motor over de redresseer strook?

Heb toen ik nog auto reed ook zoiets gehad, maak je netjes ruimte voor de motoren die tussen de file door rijden, plet je bijna per ongeluk een motor die links over de redresseerstrook gaat

File ga je tussendoor, en dan bij voorkeur aan de rechterzijde van de meest linker rijstrook. Dus niet over de "schrikstrook". Ik begrijp dat de motorrijder de file links passeerde, langs de vangrail dus. En dat is niet toegestaan.

Motorrijder is fout, neemt niet weg dat de automobilist beter had moeten opletten.

Volgens mij staat ergens dat inhalen links gebeurd.

Ik begrijp uit jouw woorden dat het een 2 baansweg was, en de motorrijder tussen de 2de linkerbaan en de redigeerstrook inhaalde??/

Denk dat het dan een verzekreingszaak wordt.
Politie zal zeggen dat de motorrijder niet op de redigeersstrook mag rijden, en de automobilist doet een bijzondere verrichting, hij gaat namelijk naar links dus moet hij de nodige voorzichtigheid in acht nemen.

conclusie is een 1-1 verhaal.
Denk dat de verzekering ook 50-50 zal zeggen.

Hoe lullig het ook is maar de motorrijder is fout je mag niet links inhalen...!
Tenminste... dat heb ik toevallig gister gelezen in mijn theorieboek.. moet over 2 weken examen doen!

In een file, mag je zowel links als rechts inhalen toch :?

In een file rijdt je als motorrijder tussen de
linker baan en de baan rechts daarvan.
Dus niet over de "vluchtstrook" aan de linker kant,
ook al is ie tien meter breedt: dus de motorrijder zit fout.
(bij ons op de A6 rijdt trouwens ook 4 van de 6 motorrijders
over de redigeerstrook....)

Maar: de automibilist haalt hier bewust een actie
uit om de motorrijder dwars te zitten.
En het in gevaar brengen van medeweggebruikers is
verboden, dus de automobilist zit nog veel fouter.
Zullen we het op poging tot doodslag gooien??

Volgens mij staat ergens dat inhalen links gebeurd.

Ik begrijp uit jouw woorden dat het een 2 baansweg was, en de motorrijder tussen de 2de linkerbaan en de redigeerstrook inhaalde??/

Denk dat het dan een verzekreingszaak wordt.
Politie zal zeggen dat de motorrijder niet op de redigeersstrook mag rijden, en de automobilist doet een bijzondere verrichting, hij gaat namelijk naar links dus moet hij de nodige voorzichtigheid in acht nemen.

conclusie is een 1-1 verhaal.
Denk dat de verzekering ook 50-50 zal zeggen.

Ja, twee baansweg die een honderd meter verder overgaat in een vierbaansweg, waarbij twee banen rechtdoor blijven gaan en twee rechtsaf. De file staat voor de banen die rechtsaf gaan en de file staat al op het tweebaansstuk. Motorrijders rijden dan de file links voorbij, omdat de file afbuigt naar rechts.

Zie situatieschets.

full

Kruisje geeft aan waar het gebeurde. Motorrijder wilde rechtdoor, terwijl er een file staat voor rechtsaf.

ps. als de motorrijder schuld heeft dan is het wel sneu hij is WA verzekerd en er moet naast de gebruikelijke schade aan spiegel, handgreep en uitlaat nog een hoop plastic hersteld worden

Laatst bewerkt:
Die vent moet gewoon niet over die redresseerstrook rijden. Gewoon netjes er tussendoor, dan zit je altijd goed bij een discussie volgens mij.

Natuurlijk mag je rechts en links inhalen in een file, maar niet over die redresseerstrook. Die ligt trouwens ook altijd vol met klokhuizen, schoenen, banden enz.

Op basis van de deze post van Panrider, zou ik zeggen dat de automobilist fout is. Het tussen de twee meest linkse banen doorrijden is niet meer dan een richtlijn, voor zover ik weet.

[message=799183]Post van PanRider in topic 'file rijden met 1 rijstrook'[/message]

En dan met name dit stukje:
Je mag een file als motorrijder wel inhalen op dezelfde rijstrook, zowel links als rechts. Je mag daavoor zelfs de fietsstrook gebruiken als die is voorzien van een onderbroken streep.

Die vent moet gewoon niet over die redresseerstrook rijden. Gewoon netjes er tussendoor, dan zit je altijd goed bij een discussie volgens mij.

Natuurlijk mag je rechts en links inhalen in een file, maar niet over die redresseerstrook. Die ligt trouwens ook altijd vol met klokhuizen, schoenen, banden enz.
Volgens het plaatje en het verhaal reed de motor niet op de redresseerstrook, maar op de rijstrook.

Op woensdag 01 oktober 2003 09:52 schreef N!co het volgende:Dat moet je als motorrijder ook doen.
Das waar, maar als iemand jou bewust een hak probeert te zetten en daarmee wacht tot op het laatste moment, dan kun je kijken wat je wilt, maar dan kun je geen kant op.

Laatst bewerkt:
Ja, twee baansweg die een honderd meter verder overgaat in een vierbaansweg, waarbij twee banen rechtdoor blijven gaan en twee rechtsaf. De file staat voor de banen die rechtsaf gaan en de file staat al op het tweebaansstuk. Motorrijders rijden dan de file links voorbij, omdat de file afbuigt naar rechts.

Zie situatieschets.

(Afbeelding)

Kruisje geeft aan waar het gebeurde. Motorrijder wilde rechtdoor, terwijl er een file staat voor rechtsaf.

ps. als de motorrijder schuld heeft dan is het wel sneu hij is WA verzekerd en er moet naast de gebruikelijke schade aan spiegel, handgreep en uitlaat nog een hoop plastic hersteld worden

idd we mogen niet links inhalen maar de tekening laat ook zien dat de motorrijder links inhaalde om de rechtsafgaande file voorbij te gaan. Vind ik op zicht geen rare actie, ik zou hetzelfde doen. Helaas heb je automobilisten die je dan dwars willen zitten. (de zogenaamde BLOEDHONDEN) en zeker op zoon manier door hem waarschijnlijk opzettelijk aan te rijden. Ik zou hem aanklagen wegens poging tot doodslag inderdaad......

Ik reed laatst tussen de file door dus tussen linker en rechter rijstrook en toen vond zoon gefrustreeerde koekblikmongool het ook nodig om hem van de rechterbaan voor me te pleuren. Doettie zijn raampje open en zegt: jullie denken zeker dat je alles mag!!!! eigenlijk kan je hem nog aangeven ook want tussen de file rijden word gedoogd en hij probeert je opzettelijk aan te rijden. Gelukkig zag een (waarschijnlijk motorrijdende koekblikker) dit ook en maakte die mongool ook even duidelijk (door zijn koekblik voor die andere koekblik te gooien) dattie dat beter niet kan doen.....

Ik denk overigens wel dat getuigen in dit geval erg belangrijk zijn. Zij zullen dan moeten verklaren dat de motor niet op de redresseerstrook reed en niet te hard reed. En dat de auto plots naar links kwam waardoor de motor hem niet meer redelijkerwijs kon ontwijken. Als je die verklaringen hebt, sta je als motorrijder wel sterk, volgens mij.

Volgens het plaatje en het verhaal reed de motor niet op de redresseerstrook, maar op de rijstrook.

Ja, hij reed op de rijstrook. Links op de rijbaan is wel een doorgetrokken witte streep (met daarnaast ongeveer 10 cm asfalt = redresseerstrook????? ) en dan een opstaande rand van een vluchtheuvel.

Ik denk overigens wel dat getuigen in dit geval erg belangrijk zijn. Zij zullen dan moeten verklaren dat de motor niet op de redresseerstrook reed en niet te hard reed. En dat de auto plots naar links kwam waardoor de motor hem niet meer redelijkerwijs kon ontwijken. Als je die verklaringen hebt, sta je als motorrijder wel sterk, volgens mij.

[Dode link verwijderd]

Hmmmm, als hij niet op de redresseerstrook zat, maar gewoon op de rijbaan is het wellicht een ander verhaal. Ik heb eenzelfde soort situatie regelmatig wanneer ik langs afslag R'dam centrum naar de van Brienenoordbrug rijd. Daar worden 2 banen samengevoegd tot 1 baan, en het laatste stukje file ga ik dan ook links voorbij ipv ertussendoor, da's vragen om problemen anders.

Getuigen lijken me inderdaad erg belangrijk (jij dus).

Yep, altijd ellende daar

Dat moest een keer fout gaan daar, is altijd kutten om er voorbij te komen.
Ik denk wel dat het de motorrijder zijn fout is, want er is echt maar een klein stukje asfalt over tussen de auto's en de vluchtheuvel.

Terug
Bovenaan Onderaan