• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

Motor rijbewijs in de VS

Ja bij mij ook. Ik vloog bijna altijd met United Airlines naar de VS omdat KPN toendertijd een deal had, business class vaste prijs naar elke bestemming in de USA, mits de overstap maar op Dulles Airport (Washington, D.C.) was. Honolulu of D.C. zelf, het was dezelfde prijs.

Op Dulles had United een eigen internationale terminal met een eigen Immigration unit daar en dat ging altijd razend vlot. Daarna moest je dan met de mobile lounge (een rare hoge bus op wielen, zie foto), naar de andere terminal voor je binnenlandse vlucht. Dat ging erg vlotjes.
Bekijk bijlage 2095573

Op de terugweg ook wel eens meegemaakt dat mijn binnenlandse vlucht vertraging had en ik nog maar 11 minuten overstaptijd had. Ik werd in het vliegtuig al aangesproken dat ze hadden doorgegeven dat ik er aan kwam, en dat ze zouden zorgen dat ik als eerste het vliegtuig uit kwam. Vliegtuig gehaald, maar ik ging er vanuit dat mijn bagage het niet zou hebben gered. Maar op Schiphol kwam tot mijn verbazing mijn bagage als eerste van de band af, hadden ze dus echt heel netjes geregeld.

Mooie deal van KPN! Die mobile lounges heb ik idd vaak in gestaan / gezeten. Vrij uniek, je hebt ze maar op een paar vliegvelden op de wereld. Ook in Montreal en ik meen nog één ander vliegveld. Goed geregeld met die overstap! En last in, first out! :)

Op Toronto is die snelle loopband ook wel een leuke ervaring. Dat ie uitschuift en ineens een stuk harder gaat. Sowieso iets sneller dan we gewend zijn op Schiphol, al zie je dat niet echt in deze video, maar wel het idee;

Op Toronto heb ik ook een rare ervaring. We gingen van Toronto naar Nashville en dan moet je in Toronto via de immigratieofficer omdat in Nashville er geen zit. Door de herrie in die hal verstond ik die dame niet goed en dat irriteerde haar kennelijk, ik kon geen goed meer bij haar doen. Ze was zo nijdig dat ze vergat de goede datum in te vullen bij de stempel, het was eind oktober 2012 en je mag dan tot januari 2013 in USA blijven, ze zette dus januari 2012 neer en ik was dus 3 weken illegaal in USA.
Die dame leek trouwens op tante Eucalipta . Bij mijn vrouw deed ze het wel goed.

Laatst bewerkt:
Hier in Texas heb je wel een "endorsement" nodig op je rijbewijs om legaal te mogen rijden.. $250,- voor een weekend cursus bij de Harley dealer en klaar. Alles gebeurd op een parkeerplaats, niks geen openbare weg and practisch onmogelijk om te zakken.
Daarna een Hayabusa kopen en zonder helm van de weg gereden worden door een gelifte dually truck op de snelweg, zoals 2 dagen geleden. 21-jaar, 3 weken z'n rijbewijs.. Dood.

Meer bekend over t ongeluk, was zn eigen schuld.. Reed als een mongool en ging letterlijk door de gehaktmolen. In de middenberm staan paaltjes met 4 stalen kabels waar ze ‘m uit moesten peuteren..

Play stupid games, win stupid prizes.

Meer bekend over t ongeluk, was zn eigen schuld.. Reed als een mongool en ging letterlijk door de gehaktmolen. In de middenberm staan paaltjes met 4 stalen kabels waar ze ‘m uit moesten peuteren..

Play stupid games, win stupid prizes.

Dan toch beter meer motorrijlessen, hameren op defensief rijden (zeker als beginner) en fatsoenlijke kleding.
Zo te zien reed hij op een 2025 Ninja 500. Die hebben daar 51 pk, hier iets meer dan 45 pk ivm A2-wetgeving). Dus geen Hayabusa ofzo, maar gewoon rijden als een idioot met weinig ervaring, kan ook op een Ninja 500. Het zal je kind maar zijn.

Die staalkabels zijn inderdaad niet motorvriendelijk. Die jongen was 20, dus hij moest nog wel een helm dragen. Pas als je 21 bent is je schedel zo hard, dat een helm in Texas overbodig is. Los daarvan, als je 20 bent, denk je nog onsterfelijk te zijn... ik toen wel, tenminste.

1739053050249.webp

Maar als je ook ziet hoe die motor er uit ziet, dan moet het goed hard zijn gegaan.

Laatst bewerkt:
En dan zien ze ook nog eens van die influencers als mongolen rijden en dan willen ze dat ook.

En dan zien ze ook nog eens van die influencers als mongolen rijden en dan willen ze dat ook.
Niet helemaal mee eens. Uiteindelijk ben je verantwoordelijk voor je eigen keuzes en daden. Overschatting en 'gebrek' aan zelf reflectie is ook nog een dingetje wat dan speelt.

Zie je iig hoe het niet moet….. :?
Zou je denken........

Als ik dit allemaal zo lees en dat filmpje wat er voorbij is gekomen missen ze echt de basis training/ handelingen en verrichtingen die we hier krijgen. Nu snap ik waarom de filmpjes van Motojuitsu en co zo veel worden bekeken. Geeft wel te denken....... Dat hele A systeem om je rijbewijs te halen is niet eens zo slecht

Niet helemaal mee eens. Uiteindelijk ben je verantwoordelijk voor je eigen keuzes en daden. Overschatting en 'gebrek' aan zelf reflectie is ook nog een dingetje wat dan speelt.

Zou je denken........

Als ik dit allemaal zo lees en dat filmpje wat er voorbij is gekomen missen ze echt de basis training/ handelingen en verrichtingen die we hier krijgen. Nu snap ik waarom de filmpjes van Motojuitsu en co zo veel worden bekeken. Geeft wel te denken....... Dat hele A systeem om je rijbewijs te halen is niet eens zo slecht
Ja zo bedoel ik het ook hè :Y

Zou je denken........

Nouja, al die extreme ‘zaken’ komen dan ook uit de VS en op YouTube, en het hele systeem is gebaseerd de meeste volgers ed.

Verder zoeken ze het daar mooi uit, hun keuze en hun land…en met de vrijheid waar ze zo mee schermen.

En zodra ik zo’n schreeuwlelijk zie cq hoor van een Yank, click ik het weg…

Ik kom geregeld in de USA en ga binnenkort ook weer. Wat Amerikanen meestal wel kunnen en wij Europeanen niet, is wachten voor een STOP-bord. Of bij een all-way-stop netjes wachten op elkaar (niet altijd, maar meestal wel).
Dat heeft twee redenen. De eerste is al genoemd, je krijgt een penalty. En het is heel makkelijk controleren en cashen.
De tweede is omdat ze geen verkeersinzicht hebben. Nooit aangeleerd. Maar zonder nadenken stoppen voor een bord is wel aangeleerd.

Dat heeft twee redenen. De eerste is al genoemd, je krijgt een penalty. En het is heel makkelijk controleren en cashen.
De tweede is omdat ze geen verkeersinzicht hebben. Nooit aangeleerd. Maar zonder nadenken stoppen voor een bord is wel aangeleerd.

Maar niet op elk kruispunt met stopborden staat politie. En het gaat echt op volgorde. Meestal dan. Hier in NL gaat dat niet, maar we hebben natuurlijk ook bijzonder weinig blauw op straat. Geen verkeersinzicht klopt wel. Dat hebben de meesten niet.

Toch is het idee van zo'n four-way stop helemaal niet zo gek en gaat het best wel vanzelf... Alleen met de ikke ikke en de rest kan stikken mentaliteit in het NL verkeer zie ik het niet zo voor mij...

Toch is het idee van zo'n four-way stop helemaal niet zo gek en gaat het best wel vanzelf... Alleen met de ikke ikke en de rest kan stikken mentaliteit in het NL verkeer zie ik het niet zo voor mij...

Ik denk dat Nederland er te druk voor is. Soms is het nog best een groot (breed) kruispunt i.v.m. meerdere rijstroken per richting en dan moet je dus bijhouden wie wanneer stond. Je ziet trouwens steeds meer rotondes in Amerika komen, om die kruispunten op te heffen. Veel veiliger en je hoeft niet op te letten wanneer het jouw beurt is. Genoeg ruimte is de rotonde oprijden.

Daar schrikken ze zich dan ook weer de tandjes van. Rijden tegen de richting in, omdat ze linksaf willen.
En het verbaast me dan niets als ze UK gedrag vertonen. Wachten tot de rotonde leeg is en dan pas oprijden. In plaats van met de flow meegaan.

Het is hier ook vrij normaal, vooral voor de buikschuivers.. Om te vluchten voor de politie en daar zijn talloze filmpjes van te vinden.
Geeft ook aan waarom de politie altijd zo panisch is als ze een motorrijder aanhouden. Voor mijn gevoel hebben ze altijd de houding van je gaat er zo vandoor en zien ze motorrijders als gestoorde idioten…

Geeft ook aan waarom de politie altijd zo panisch is als ze een motorrijder aanhouden. Voor mijn gevoel hebben ze altijd de houding van je gaat er zo vandoor en zien ze motorrijders als gestoorde idioten…

Ik zou meer angst hebben voor automobilisten, die kunnen van alles in de auto hebben en je omleggen, als je net de verkeerde aan de kant zet.

Voordeel van een handgeschakelde auto in de US is dat de kans op diefstal/joyriding minimaal is. Ooit eens gehoord van een Amerikaan die we daar bij een wegrestaurant spraken en vroeg waar we vandaan kwamen.

Alleen al wegrijden vanuit stilstand is al een drama voor velen. In het filmpje is ook duidelijk te zien dat de koppeling echt totaal onbekend is.
Lol, op GeenStijl kwam ooit eens een bericht voorbij van een vent met een wat oudere Porsche 911 . Men probeerde die te carjacken, want ze hadden geen idee hoe die schakelbak werkte. Uiteindelijk zijn die carjackers rennend weer vertrokken.

Dit is mijn ervaring:

Ik heb in 2008 mijn autorijbewijs in Texas gehaald. Dat examen was een "rondje rond het blok" plus een keer achteruit inparkeren.

In 2010 ben ik naar Florida verhuisd. Mijn autorijbewijs van Texas kon ik gewoon omzetten naar een Florida rijbewijs.

In 2011 heb ik in Florida mijn "motorcycle endorsement" gehaald. Daarvoor moest ik een "Basic Rider Course" volgen. Dat was zowel theorie als praktijk. Het is een tijd terug en ik schat dat het een cursus was van een week. Het praktijkgedeelte lijkt op de bijzondere verrichtingen in Nederland, maar dan veel minder zwaar. Zoals Alpenrijder al schreef was het op een parkeerplaats van de lokale school waar een parcours was uitgezet. Voor mijn motorcycle endorsement hoefde ik in Florida geen motorexamen in het verkeer te doen.

Erg leuk vond ik om op de motor naar de cursus te komen. Met een geldig Nederlands motorrijbewijs kon dat prima. Die was een aantal maanden na aankomst in de VS geldig. (Natuurlijk had ik het vliegticket bij me van de laatste keer dat ik naar naar de VS was gevlogen.)

In 2012 ben ik naar Californië verhuisd. Mijn Florida rijbewijs kon ik weer omzetten naar een Californië rijbewijs. Voor de motor moest ik het theorie-examen opnieuw doen. Jawel, daarvoor was ik de eerste keer gezakt. Het praktijkgedeelte hoefde ik niet opnieuw te doen. Later kwam ik vaak langs het DMV (Department of Motor Vehicles) en daar zag ik vaak motorrijders op een afzonderlijke parkeerplaats oefeningen doen.

Ik kom net weer uit Amerika terug en dan zie je echt dat de gemiddelde Amerikaan het IQ heeft van een pinda, voor wat betreft inzicht in het verkeer. Als ze snel ergens langs willen, kijken ze niet ver genoeg vooruit en rijden ze zichzelf klem achter trager rijdend verkeer. Elke keer weer. Als je net even wat verder vooruit kijkt, dan zie je precies welke stroken je moet pakken als je dan toch wil wisselen van stroken.

Bumperkleven kunnen ze ook goed, terwijl er vaak ruimte is om er langs te gaan. Remweg hebben ze nog nooit van gehoord.
Of als ik met 80 mph over een 60 mph snelweg ga en de rest van het verkeer ergens tussen 60-65 mph rijdt, dan heb je ze soms nog steeds achter op je bumper zitten. Maar dan ga ik ook geen centimeter harder rijden of aan de kant. Vaak moeten ze dan ook een halve mijl verder 3 stroken naar rechts om de afslag te pakken. Geen respect voor mij, terwijl ik een pak sneller ben dan de rest, dan krijg je van mij ook geen respect. Los daarvan is er zonder APK een hoop gevaarlijke rotzooi aan auto's en motoren op de weg. Wat meer regulatie, zoals in Europa, kan geen kwaad daar.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan