Motor start niet, heel veel al geprobeerd om het op te lossen

john@1968

Rookie
22 okt 2023
3
8
Beste forumleden,

ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. De reparateur komt niet verder of er moet enorme kosten worden gemaakt.
Tijdens het rijden op de snelweg had mijn motorscooter (Kymco Downtown 300 ABS uit 2016) plots geen vermogen meer.
Omdat het blokje al 155000 km had gelopen en compressieverlies (gemeten) had, ben ik overgegaan op een andere 2e hands blok met 11000 km op de teller.
Het "nieuwe" blok is gemonteerd door de motorzaak maar ook nu wil de motor niet aanslaan. Alle onderdelen zoals TPS, MAP, WTS, Injector zijn allemaal overgezet.
Ik heb al enorme kosten gemaakt door verschillende onderdelen te vervangen, waaronder:
  • Injector
  • ECU
  • Bobine
  • Bougie
  • Motorblok
  • Brandstofpomp
  • Accu
De accu heeft voldoende stroom en de startmotor draait goed rond, maar de motor slaat niet aan. De diagnosecomputer geeft geen foutmelding aan
Bij het contact aanzetten hoor ik de brandstofpomp draaien en de brandstofrelais klikt ook. Bij controle blijkt de nieuwe injector geen benzine geeft, als ik de injector uit de brandstoftoevoerslang haal dan spuit er wel benzine uit de slang (brandstofdruk is 3 bar). Wel heb ik gemeten dat er stroom op de injector komt als ik de motor start.
Ditzelfde geldt ook voor de bobine en bougie. De bobine krijgt stroom maar de bougie geeft geen vonk.

Wat zou er mogelijk aan de hand kunnen zijn?
Ik kom er niet meer uit

Dank voor jullie reacties
 
Beste forumleden,

ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. De reparateur komt niet verder of er moet enorme kosten worden gemaakt.
Tijdens het rijden op de snelweg had mijn motorscooter (Kymco Downtown 300 ABS uit 2016) plots geen vermogen meer.
Omdat het blokje al 155000 km had gelopen en compressieverlies (gemeten) had, ben ik overgegaan op een andere 2e hands blok met 11000 km op de teller.
Het "nieuwe" blok is gemonteerd door de motorzaak maar ook nu wil de motor niet aanslaan. Alle onderdelen zoals TPS, MAP, WTS, Injector zijn allemaal overgezet.
Ik heb al enorme kosten gemaakt door verschillende onderdelen te vervangen, waaronder:
  • Injector
  • ECU
  • Bobine
  • Bougie
  • Motorblok
  • Brandstofpomp
  • Accu
De accu heeft voldoende stroom en de startmotor draait goed rond, maar de motor slaat niet aan. De diagnosecomputer geeft geen foutmelding aan
Bij het contact aanzetten hoor ik de brandstofpomp draaien en de brandstofrelais klikt ook. Bij controle blijkt de nieuwe injector geen benzine geeft, als ik de injector uit de brandstoftoevoerslang haal dan spuit er wel benzine uit de slang (brandstofdruk is 3 bar). Wel heb ik gemeten dat er stroom op de injector komt als ik de motor start.
Ditzelfde geldt ook voor de bobine en bougie. De bobine krijgt stroom maar de bougie geeft geen vonk.

Wat zou er mogelijk aan de hand kunnen zijn?
Ik kom er niet meer uit

Dank voor jullie reacties
krukas positie sensor 🤔
 
Hoe heb je gemeten dat de bobine stroom krijgt? Ik begreep dat een bobine vonkt wanneer de spanning wegvalt (inductieverhaal).

Maar ik verdenk ook de krukassensor. Kun je daar iets 180° verkeerdom monteren?
 
Hoe heb je gemeten dat de bobine stroom krijgt? Ik begreep dat een bobine vonkt wanneer de spanning wegvalt (inductieverhaal).
hangt ervan af of het een CDI of een TCI ontsteking is (google voor uitleg).
4takt is in hoofdzaak TCI : ctu plus aan bobijn, min wordt afgesloten op moment van ontsteking.
CDI is condensatoren die hun voltage dumpen over de bobijn op moment van ontsteking.
 
hangt ervan af of het een CDI of een TCI ontsteking is (google voor uitleg).
4takt is in hoofdzaak TCI : ctu plus aan bobijn, min wordt afgesloten op moment van ontsteking.
CDI is condensatoren die hun voltage dumpen over de bobijn op moment van ontsteking.

Ik heb m'n kennis in een ouderwetse cloudopslag:
IMG_20231024_002633228.jpg

IMG_20231024_002711126.jpg

IMG_20231024_002531986.jpg


Ik ga er van uit dat TS dus een losse bougie buiten het blok heeft getest (bougie in de bougiedop en tegen de cilinderkop) en geen vonk zag tijdens get starten. Wat gebeurd er als je de min van de bobine met een draad aan massa legt?
 
Ik ga er van uit dat TS dus een losse bougie buiten het blok heeft getest (bougie in de bougiedop en tegen de cilinderkop) en geen vonk zag tijdens get starten. Wat gebeurd er als je de min van de bobine met een draad aan massa legt?
Ik ga er eigenlijk vanuit dat TS zelf niks heeft getest maar alles heeft overgelaten aan een “reparateur” die beter is in factureren dan in sleutelen.

@TS: heeft de motorzaak jou een nieuw motorblok aangesmeerd? Of heb je dat blok zelf ergens vandaan gehaald en hen gevraagd die in te bouwen?
Heeft dat blok aantoonbaar gelopen voor je hem kocht?
 
Dank allen voor de verschillende antwoorden en mogelijkheden.

De Kymco heeft geen startblokkering voor zover ik weet. Het motorblok heb ik me laten vertellen is een dom ding. Dat betekent dat de computer icm de sensoren, injectie, bobine en etc bepalend zijn. Uiteraard als het motorblok mechanisch in goede staat is, wat het geval is.

Dat de bobine, bougiedop defect is ook bijna onmogelijk omdat deze onderdelen ook nieuw zijn. Ik heb de bougievonk gecontroleerd met een aardedraad op het motorblok. Het motorblok heb ik ook getets ofdeze goed aarde maakt, dit is het geval.
Stekkers zijn allemaal gecontroleerd op corrosie en of deze goed zijn aangesloten. Maar je kunt deze maar op één manier aansluiten en van corrossie is geen sprake,

Krukas sensor of zijn tandkrans, nokkenas sensor, zijn allemaal gereset, maar zal ik opnieuw gaan controleren
Het blok heeft aantoonbaar gelopen en heb ik zelf aangeschaft. De motorzaak denkt altijd met mij mee en kom ik al jaren. Zij hebben zelf aangegeven om kosten te besparen dat ik zelf verder ga onderzoeken. Ik ben zelf ook redelijk technisch aangelegd en doe onderhoud altijd zelf. Ik heb geen reden om te twijfelen aan de intenties van de motorzaak en zij hebben zelfs het factuurbedrag naar beneden gebracht omdat ze baalde dat de motor met het andere motorblok het niet deed.

Ik denk zelf ook dat er iets kapot is gegaan buiten het motorblok. Maar kom er niet achter wat het het is. Ik heb de servicemanual en kan daardoor alles doormeten en controleren. Accuspanning is 13,5V. Dus ook prima.

Ik ga de krukas en nokkenas sensor controleren, maar vind het wel vreemd als dat door de diagnosecomputer niet wordt aangegeven

Hou jullie op de hoogte
 
Fouten in de massa bedrading geeft soms onverklaarbare storingen.
Verbind de meest belangrijke massa punten even tijdelijk met een extra draad rechtstreeks aan de minpool van de accu.

Er hoeft maar een overgangs weerstand te zitten in een boutje oid.
 
Terug
Bovenaan Onderaan