Motor starten, soms wel, soms niet

sypradyn

MF veteraan
9 apr 2009
40.344
10
Maassluis
Ik ben vorig jaar er achter gekomen dat mijn motor soms nog wel eens kuren heeft met betrekking tot starten.

Het betreft een: Honda CBR 600 FS uit 2001.

Probleem:

Na gereden te hebben, stil staan, motor uit en daarna (na 15 min bijv). wil ie niet starten.
Het volgende gebeurt.
Draai de sleutel om, motor doorloopt procedure, druk de startknop in en hij strekt heel me motor dood (dashboard wordt zwart). Laat ik de startknop los, dan komt ie weer tot leven.
(Hoe krijg ik hem dan aan de praat, nou, gewoon in z'n versnelling en aanduwen)


Echter, had ik daarna, dat ik was wezen tanken, motor uit. Tank vol, betaald, op de motor stappen, sleutel om en starten en werken :?

Soms wel, soms dus niet.

Het lijkt mij, dat me startmotor dus te veel vraagt. (start stroom)
Wat kan dit zijn?
 
Waarom heb je de spanning op je accu eigenlijk nog niet gemeten?
(Bij niet draaiende motor, tijdens het starten, stationair draaiend en bij bij 4000 rpm)

Dan zou al een stuk duidelijker worden in welke hoek je moet zoeken.
omdat ik dat ding hier niet bij me heb, ligt in me box. Dus daar gaat ie zow heen.
"toevallig" heeft een maatje van me vandaag precies het zelfde probleem.

Dus wacht ff af (rijdt ook Honda).
Heb wat te doen van het weekend dus.....
 
Boel doorgemeten, starten (aanlopen in dit geval), accu laadspanning, bij 5,5k toeren 14,2 a 14,3 Volt. Dus spanningsregelaar is goed.

Start relais werkt ook gewoon goed. ME ACCU IS OVERLEDEN. Want ik snapte het verder niet. Dus toen bij uitzetten, weer opnieuw geprobeerd te starten. Deed ie het weer niet.
Accu van me broer er in, geen enkel probleem.......
 
Nieuwe accu, na nog geen 1,5 week, weer precies het zelfde.

Het gebeurt ook alleen als ie warm is. Starten vanuit koud, geen probleem.

Want wat me ook opviel (met donker rijden, warm blok), dat ie zodra ie stationair loopt, "vervelend begint te doen". Moeite met display goed weer geven.
 
alle stekkers tussen accu en contactslot checken. hoofdzekering, verbindingen, etc.

dr moet ergens een flinke overgangsweerstand zitten. Waarschijnlijk is de betreffende stekker ondertussen ook al half gesmolten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan