is dit een grapje ofzo?
nu ja, als je het echt niet weet... een cilinder is een metalen bus waarin een zuiger beweegt, deze wordt bewogen door ontploffingen van een lucht/benzine mengsel.
dit gebeurt in 4 slagen (bij een viertakt):
-inlaatslag
-compressieslag
-arbeidsslag
-uitlaatslag
bovenaan deze cilinder zitten kleppen die het lucht-benzine mengsel in de cilinder laten enerzijds en anderzijds die het verbrandde mengsel via de uitlaat naar buiten laten.
de zuigers zijn dan weer onderling verbonden met een krukas die naar de versnellingsbak loopt met een koppeling ertussen natuurlijk.
nu kan een motor verschillende "opstellingen" hebben:
de meest gangbare opstelling bij een viercilinder (dus vier van die metalen bussen) is een lijn opstelling, dat wil zeggen dat alle 4 de cilinders netjes naast elkaar staan.
een andere mogelijkheid is een V opstelling of een boxer opstelling.
bij een v opstelling staan de cilinders onder een bepaalde hoek ten opzichte van elkaar bijvoorbeeld 45 graden in de vorm van de letter V dus. een V-twin is een motor met 2 cilinders in V opstelling.
ook viercilinders kunnen in V staan (kijk naar de VFR en de V-Max)
bij een boxer opstelling staan de cilinders aan tegenovergestelde kanten van de krukas in 180 graden ten opzichte van elkaar. (BMW maakt veel gebruik van 2 cilinder boxers) de honda goldwing heeft bijvoorbeeld een zes cilinder boxer.
hopelijk ben ik duidelijk genoeg geweest
groetjes,
CBAS