• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

Motor valt soms weg :?

Genesis

MF veteraan
Lid geworden
12 mrt 2003
Waarderingsscore
0
Ik heb nu 2 weken een gpz 305 en deze valt soms weg ( net zoals als hij geen naft heeft : een compleet ander geluid en nog 5 procent van zijn vermogen ofzo , soms komt er dan ook een luide plof uit mijn uitlaat ( klinkt zoals een balon die leeg gelaten word ofzo , alleen luider ) , nu dacht ik eerst dat het probleem gewoon was dat er ergens vuil in de sproeiers zat of in de naftbak en dat hij daarom soms effe geen naft kreeg , maar het komt en gaat plotseling ( wel alleen als hij warm is , houd soms vanzelf op , soms moet je even 2 minuten aan de kant gaan staan ) en die ploffen zouden ook niet echt verklaarbaar zijn met een naftprobleem .
Dus nu denk ik eerder aan de ontsteking ofzo , maar daar ken ik eerlijk gezegt niet veel van , iemand die enig idee heeft wat dit is of kan zijn :?

Bedankt op voorhand :)

Sry voor het nederlands , ooit zal ik wel eens begrijpbaar nederlands leren , maar is dit tot dan niet leesbaar :? :+ en het is de ontsteking niet de bougies , die zijn juist vervangen :)

Ik betwijfel of je probleem bij de ontsteking licht,persoonlijk denk ik meer aan een niet-werkende ontluchting van je tank of een "vapor lock".
Als je ontsteking de boosdoener zou zijn is het meestal over en uit,en zal ze ook na twee minuten wachten niet meer starten....

[me]maar wat weet ik er nou van?[/me]
:+

Ik betwijfel of je probleem bij de ontsteking licht,persoonlijk denk ik meer aan een niet-werkende ontluchting van je tank of een "vapor lock".
Als je ontsteking de boosdoener zou zijn is het meestal over en uit,en zal ze ook na twee minuten wachten niet meer starten....

[me]maar wat weet ik er nou van?[/me]
:+
Heb gewoon effe naar men ontluchting gekeke , en deze blijkt gewoon niet aangesloten te zijn , zou dat het probleem kunnen zijn :?
( bedankt voor je reactie *D , ben nu al half aan het stralen , is echt iritant als je zoiets voorhebt met een motor die je nog maar 2 weken hebt |( )

Ik heb ook problemen gehad die daar een beetje op lijken. Bij mij was de oorzaak de extra benzine filter in mijn benzine leiding. Als jij die ook hebt haal hem er eens tussen uit en kijk of het uit maakt. Een maat van me had een te lange (benzine slang he... :+ )Gaf ook problemen. Echt verklaren kan ik het niet, maar mischien heeft het te maken met lucht dat boven in de bochten van een te lange leiding blijft zitten?

Ga 2 dingen doen , leiding naft opnieuw leggen zonder filter tussen en de leiding van mijn ontluchting eens aansluiten , hoop dat het dan gedaan zal zijn ( zal wel voor maandag worden vrees ik )

Draden van accu zitten vast ( zaten eerst niet goed vast , maar nu wel ) Nu heb ik vandaag pas iets vaag meegemaakt : werkdag gedaan ga lekker vrolijk naar buiten omdat ik nog lekker een omwegje ga maken op weg naar huis , stap op men moto , draai contact om : niks .. toen ik hem juist had gekocht deed het contact wel eens vaker lasteg maar is weggegaan nadat ik het gesmeert had dus ik denk nog redelijk hard whatever en draai nog is , nog altijd niks , doe het nog een keer of 10 tot ik eindelijk uit de eerste fase geraak : ontkenning ....
Nouja denk zekering zal wel gesprongen zijn ofzo , doe zadel open en kijk of zekering nog goed is , is nog perfect ( dit allemaal zonder licht en een aansteker |( ) kijk ik of mijn polen nog goed vastzitten van mijn accu , zitten ook nog vast , denk whatever eens zien of er iets in accu zit , hou men tournavise tegen de + pool en tegen de kader en verwachte een mooi vonkje .. niks b|
Maar in gang duwen dan , na een keer of 20 geschoven te hebben en redelijk uitgeput te zijn spring ik voor de laatste keer op mijn moto tegen 10 km per uur en shot hem in 2de , en jawel 1 keer ging hij rond en hij was weg , ben ik weer een beetje vrolijk en ik vertrek , alles gaat goed en na 5 minuten wil ik op de mechelsesteenweg tussen 2 middenbermen een auto voorbij steken en natuurlijk valt hij weg |( alles toe gesmeten nog juist achter auto kunnen kappen en hij doet echt niets meer , ik ga naar de zijkant , wacht 2 minuutjes en wil hem starten accu is al een beetje opgeladen maar niet genoeg natuurlijk , nog eens het ingangduw ritueel ( nu maar zon 30 keren |( ) en eidenlijk start hij , draait hij volgas nog op 1400 toeren en valt hij stil vanaf ik het gas loslaat :?
Maar 10 minuten gewacht en nog is geprobeerd en alles was weer perfect , zwaar vloekend ( en zwaar bezweet ) naar huis gereden om jullie nu dit plezante verhaal voor te schotelen :) .
Heeft er nu iemand ook maar 1 idee wat het kan zijn aub :?

Moeilijk; trouwens oppassen want bij volle accu had best je "tournevis" onbruikbaar kunnen worden en helemaal gezond voor de accu zelf is zo'n kortsluit-test ook niet echt.

Maar aan het verhaal begin ik nu toch iets te vermoeden: wellicht enig gebrekkig aardings-contact (aldus een verbinding naar het "kader").
Zorg dat contactslot UIT staat.
Veelal zijn dit verbindingen met een bout of moer, het best even aanstuiven met contact-reiniger-spray, bout of moer voorzichtig losnemen, bout/moer/contact en raakvlak(kader) wat ruimer aanstuiven met de contactspray, minuutje zo laten, nog een vluchtig snuifje contactspray ertegenaan, nat terugmonteren, STEVIG doch geen geforceerde schroefdraad riskeren.

Niet te snel meteen starten, minuutje "droogtijd" is veiliger; trouwens, misschien staat de accu nog/weerom beneden conditie en/of heeft te weinig vloeistof (bij scherp licht kun je, bij een "klassieke" accu, zien of het vloeistof-niveau per iedere "cel" wel hoog TUSSEN de 2 merkstrepen staat; bij tekort, druppeltjes GEDISTILLEERD water toevoegen).

Mijn grootste verdenking gaat uit naar 2 punten waarvan ik heb gemerkt, ooit, dat die vooral temperatuur-afhankelijk kunnen reageren met wisselende overgangs-weerstand:

1. een vrij "dun" aardverbindinkje dat de electronische ontsteking meestal aan zich heeft.
2. Ook al niet erg dik, de aardverbinding van de spannings-regel-unit (dan krijg je geheid ook minstens laad-problemen voor de accu en daar lijkt het veel op).

Tja, het blijft raden ....

Laatst bewerkt:
Hey , kan ik ook iets anders gebruiken als contact spray :?
en laadproblemen heb ik niet , weet zeker dat de accu nog vol was toen ik mijn motor weggezet heb bij het werk ( laat hem altijd uitgaan door mijn poot uit te zetten terwijl ik hem nog in 1ste heb staan en mijn licht werkte toen nog )
Zal het morgen in elk geval eens nakijken , als je nu iets zou zeggen dat ik zou mogen gebruiken ipv contactspray zou ik helemaal gelukig zijn ( wd 40 ofzo :? :p )

Sorry, reiniger voor electrische contacten ken ik alleen uit de electr(onic)a-business waarin ik ooit semi-beroeps was; een bekend merk is "Kontakt60".
Met motor-achtige dingen (dingetjes) ben ik 110% amateur, maar met een redelijk sterk geheugen voor wat eenmaal fout ging.

Naft(a) [naphta] is gewoon brandstof, benzine; dat woord bestond vroeger ook in Nederland, een paar afleidingen nu ook nog wel in technische producten.
Mazout / mazoet is diesel, stook-olie. Het woord "mazout" komt eigenlijk uit het Russisch, dacht ik.

Terug
Bovenaan Onderaan