Motor valt uit tijdens rijden

Pacolicious

Rookie
5 mrt 2009
8
0
Hallo,

Ik heb een aprilia rs 125cc bj 2001 met een standaard rotax 122 engine.
Toen ik laatst wegreed van huis drukte ik na 500 meter per ongeluk de dodemansknop in en heb vervolgens bij stilstand weer de motor gestart. Ik reed naar de eindbestemming (ong 1 km verder) en bij aankomst viel mijn motor uit bij het remmen terwijl ik de koppeling vast hield.
De volgende dag duurde het aanzienlijk langer dan normaal om te motor te starten en na 500 meter tijdens het rijden (ik reed rustig, eerst de motor warm laten lopen ook al was het 28 graden) viel de motor uit het niets uit. Hiermee bedoel ik dat ik niet schakelde. Ik reed in zijn 2 rond de 5k toeren.
Proberen aan te rennen, ook geen succes. Af laten koelen en vervolgens kon ik weer 500 meter rijden en viel die weer op dezelfde manier uit. mijn temp in mijn display gaf tussen de 70-90 graden aan en het was ong 28 graden dagtemp. Alle vloeistoffen gecontroleerd en deze zijn op peil. Er zit ook benzine in de tank en de benzine leidingen zijn niet gekneld.

Aangezien de kenners zich hier bevinden zou ik graag jullie mening willen horen over wat het probleem eventueel zou kunnen zijn?

Alvast bedankt,
Marco
 
Hum... Ik ben geen expert, maar ik zou beginnen met de bougie te vervangen.

Je hebt kans dat die vet geslagen is doordat er wel benzine in de cilinder kwam maar geen vonk.

mvg

db
 
Ik durf het nauwelijks te opperen .... maar probeer het eens bij niet te volle tank en droog weer, met de tankdop er af.

Ook nog: wel eens enge verhalen gelezen over een veiligheids-schakelaartje in/aan een zijstandaard, dat door vervuiling of slijtage of losraken storing geeft.

Mijn laatste ideetje: zet er eens een vers bougieKAPJE aan, vast niet erg duur.

http://en.wikipedia.org/wiki/Aprilia_RS125
 
Laatst bewerkt:
Ik heb net het kapje vernieuwd van de bougie. Moet deze er strak opzitten zonder speling?

Toen ik na vervanging de motor startte met choke ging die na een tijdje aan en liet ik em lopen zonder gas bij te geven. Op een gegeven moment toen de temp rond de 40/50 graden was begon die 6k toeren te maken gaf ik wat gas bij en viel die uit. Daarna kreeg ik de motor niet meer aan.

Lijkt mij dat het niet aan de bougie ligt dan... Iemand nog ideeën aan de hand van deze aanvullende informatie?
 
Kijk eens bij het ARA forum.
Heb ik ook al veel info weggehaald.
Dodemansknop heeft bij mij veel problemen gegeven. Uiteindelijk stukje papier ertussen :+ en nooit meer last van niet willen starten gehad :) .
 
Ok nieuwe update. Ik heb bougie kapje vervangen, vervolgens de bougie zelf en toen weer hetzelfde probleem bij starten. Ik krijg de motor aan met alleen de choke ingedrukt en zonder gas bij te geven. Hij loopt warm tot ongeveer 40 graden en begint dan uit het niets in de toeren te klimmen richting 6k+ en slaat dan af en met geen mogelijkheid meer aan de krijgen. Ik heb het luchtfilter die naar de carb loopt gecontroleerd en deze is helemaal schoon.
Heb trouwens gestart met de benzine dop open. Lucht is dus wss geen probleem.

Toen ik de nieuwe bougie eruit haalde toen die uitviel was de schroef nat met een zwart achtige vloeistof. Betekent dit dat die verzuipt?
 
Tank-uitstroom-opening/zeefje en/of benzinefilter vervuild/verstopt; los benzinefiltertje, indien aanwezig, checken of er geen pijl op staat die in doorstroomrichting naar de carb(s) moet wijzen en per se niet naar de tank. Bij verkeerd-om aantreffen NIET omkeren/terugzetten maar VERVANGEN. Indien geen pijl, niet vertrouwen maar van 2 kanten doorheen blazen om te voelen of er geen "voorkeursrichting" toch in zit.
 
..... Toen ik de nieuwe bougie eruit haalde toen die uitviel was de schroef nat met een zwart achtige vloeistof. .....
Dat ZOU kunnen duiden op een kapotte krukas-keerring .... ik hoop van niet want dan moet het blokje uit elkaar.

Krukas-keerring is het zieltje van tweetakt. Bij juiste afstelling èn RIJSTIJL verslijt je die niet maar sommige "rijders" gebruiken er meerdere per jaar ....

- vermijd korte ritjes

- niet "koud wegjanken" maar direct na start KALM wegrijden en pas geleidelijk naar volgas toe spelen als je voelt dat de motor "trek" krijgt, na het wegzakken van de overdreven koud-trekkracht.

- vermijd stationair draaien en al helemaal gillen/loeien

Maar eh .... doe je na het starten-op-choke die choke wel na pakweg 20 seconden een stukje meer dicht en zo mogelijk helemaal .... en sluit-ie dan ook echt goed?
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie reacties.

@ZZrenz -> Ik heb de dodemansknop losgehaald en ziet er prima uit. Geen losse contacten en hij was nog ingesmeerd met vaseline wss.

@willem1940 -> Bedankt voor je advies en ik rij ook op de manier waarop jij beschrijft. Misschien kan het wel kloppen wat je zegt want de vorige eigenaar heeft een vastloper gehad omdat hij niet wist dat er 2-taktsolie in moest. Alle onderdelen waren vervangen/gereviseerd dus denk niet dat het aan de keerring ligt.
Ja ik doe de choke wel meer dicht, maar dit verklaart toch niet waarom die dan uitvalt? Ik doe nu een wilde gok en denk dat het ook aan de benzine toevoer ligt. Het feit dat hij pas weer start na een nacht in de schuur te hebben gestaan verklaart misschien dat de benzine in moet "zakkne" door de verstopping heen. ik denk dat ik daar maar eens moet gaan zoeken.

Alvast bedankt en ik hou jullie op de hoogte.
 
Terug
Bovenaan Onderaan