Motor voorvork gescheurd

MathijsT

Rookie
2 aug 2023
10
0
Dag,

Ik heb laatst een val gemaakt met mijn motor (honda CBR 600F 1994). nu hoor ik van de garage dat beide voorvorken zijn gescheurd en dat de reperatie kosten duurder zijn dan de aanschaf van de motor. nu is mijn vraag of hier of online mensen zijn die onderdelen kopen ? aangezien er verder niks aan de motor mankeerd. zie fotos voor status
 

Bijlagen

  • 1.jpeg
    1.jpeg
    111,1 KB · Weergaven: 5
  • 2.jpeg
    2.jpeg
    93,6 KB · Weergaven: 4
  • 3.jpeg
    3.jpeg
    112,2 KB · Weergaven: 6
Laatst bewerkt:
je hebt geen USD vork, dus als je vork niet lek of krom is, kan je hier gewoon mee rijden.

als ie krom is, kan je kijken bij boonstra / ebay / marktplaats / baboon voor een 2e hands vork.

als je je vork wil upgraden, kan je van een andere motor een voorvork / remklauw / voorwiel set monteren. er zijn daar conversie lager kits voor:

| All Balls Racing

maar aan de foto's te zien heb je meer problemen dan een vork.
 
Op de foto's is de voorvork niet te zien in detail, daar hebben we dus niks aan.
Maar bedoel je geschuurd of gescheurd?
 
De garage heeft gemeld dat de voorvork geschreurd is, minimaal. hij is dus niet lek en je kunt hem nu induwen. alleen merkt je bij het rijden dat het scheeft staat waardoor je meer kracht op je linker hand hebt dan op rechts. hij zegt dat het vervangen zal moeten worden en dat het anders sloop is.
 
Als hij echt gescheurd is, is rijden gevaarlijk.
Een andere voorvork voor een cbr600 uit 94 mag nooit veel kosten.
 
@Hellracer De vraag voor mij is nu meer is het het waard om een zo'n oude motor nog op te knappen voor totaal 1250 euro. dat bedrag is voor de gehele reparatie dus ook alle andere schade. of is het ook een optie om de motor als project aan te bieden op internet. of is er ook de mogelijkheid om de motor te verkopen aan een bedrijf die de onderdelen verkoopt. heb je daar nog advies in/voor. ik nijg zelf naar om wat nieuws te kopen voor volgend jaar zomer. alvast bedankt
 
Dan zou ik deze inruilen. De motoren zijn niet al te veel meer waard, zeker niet als die voor jou ook niet veel meer waard is.
 
Ik zou er absoluut nooit meer dan €500 aan verspijkeren of je moet verliefd op het ding zijn.
Als je hem zo met schade aanbiedt aan een bedrijf krijg je er max €250 voor.
Op Marktplaats zetten als basis voor caferacer levert je misschien wat meer op maar rijk ga je e nooit van worden.
 
Is de voorvork gescheurd of geschuurd? Raar verhaal, zeker in combinatie met de symptomen tijdens het rijden.

Kan het zijn dat de kroonplaat (onderste of bovenste) gescheurd is?
 
@Hellracer De vraag voor mij is nu meer is het het waard om een zo'n oude motor nog op te knappen voor totaal 1250 euro. dat bedrag is voor de gehele reparatie dus ook alle andere schade. of is het ook een optie om de motor als project aan te bieden op internet. of is er ook de mogelijkheid om de motor te verkopen aan een bedrijf die de onderdelen verkoopt. heb je daar nog advies in/voor. ik nijg zelf naar om wat nieuws te kopen voor volgend jaar zomer. alvast bedankt
Ik denk dat het niet handig is om nog 1250 euro in deze fiets te stoppen, tenzij je er een speciale band mee hebt. Houd er ook rekening mee dat er meer stuk kan zijn, dan er nu is gecalculeerd. Zoals je ziet is het voor veel mensen nog een beetje vaag wat nu exact de schade is, en dat kan een grote invloed op de kosten hebben. Als het enkel de vorkpoten zijn, dan kan je die denk ik nog wel 2ehands voor een schappelijke prijs krijgen. Is er echter ook schade bij de kroonplaat/frame, dan is ie al snel economisch total loss. Post eens wat duidelijke closeup foto's van de vorkpoten, de plek van het scheurtje en de kroonplaat/framebevestiging aan de voorkant.
 
Ik denk dat het niet handig is om nog 1250 euro in deze fiets te stoppen, tenzij je er een speciale band mee hebt. Houd er ook rekening mee dat er meer stuk kan zijn, dan er nu is gecalculeerd. Zoals je ziet is het voor veel mensen nog een beetje vaag wat nu exact de schade is, en dat kan een grote invloed op de kosten hebben. Als het enkel de vorkpoten zijn, dan kan je die denk ik nog wel 2ehands voor een schappelijke prijs krijgen. Is er echter ook schade bij de kroonplaat/frame, dan is ie al snel economisch total loss. Post eens wat duidelijke closeup foto's van de vorkpoten, de plek van het scheurtje en de kroonplaat/framebevestiging aan de voorkant.
Morgen haal ik hem weer op bij de garage, dan zal ik meer informatie geven over de schade met daarbij ook de benodige fotos.
 
Morgen haal ik hem weer op bij de garage, dan zal ik meer informatie geven over de schade met daarbij ook de benodige fotos.
Heeft de garage de 1250 euro ook gespecificeerd, of is dat alleen de schade aan de voorkant? als daar bijvoorbeeld ook het kuipwerk in zit zou je nog kunnen overwegen om alleen de werkzaamheden uit te laten voeren die je niet zelf kan en echt nodig vindt. De rest zelf doen als je een beetje handig bent.
 
Heeft de garage de 1250 euro ook gespecificeerd, of is dat alleen de schade aan de voorkant? als daar bijvoorbeeld ook het kuipwerk in zit zou je nog kunnen overwegen om alleen de werkzaamheden uit te laten voeren die je niet zelf kan en echt nodig vindt. De rest zelf doen als je een beetje handig bent.
Dit was een all in pakket, al is dit wel een garage die van groot aanpakken houdt. 2 nieuwe voorvorken, spiegel, voor windscherm, foot stand rechts, achterkap links, en de ketting + tandwielen waren aan de versleten kant, remvloeistof moest bijgevuld worden (geen lekkage). Dus 1250 is de motor weer compleet rij klaar en dan ook voor het oog. (kleine side notel; dit was de reden voor mij ook om eerst wat goedkoops te halen om te leren wat zo'n motor allemaal kan en ervaring op te doen. want ik hou van hard rijden. en om ook handig te worden het het vervangen van onderdelen want ook daar heb/had ik nog geen kennis van)
 
Gewoon goedkoop fixen dat ding, verkopen kan altijd nog. Zo'n vork kost je de wereld niet en is goed zelf te vervangen. Je moet alleen je motor "in de lucht kunnen houden" Dat heb ik in het begin gedaan met een simpele trapladder.
 
Of vasttrekken op de paddockstand en blokken onder de collector van de uitlaat. Dan hangt de voorkant ook vrij.
 
yes, bedankt voor jullie tijd in info heren. aangezien ik niet zo veel hou van deze motor laat ik hem goedkoop weg gaan en ga ik sparen voor een nieuwe motor. dus mocht iemand zin hebben om deze op te knappen (wat zeker mogelijk zoals je hier boven kunt lezen) dan kun je me altijd een bericht doen. fijne dag verder heren!
 
dit was de reden voor mij ook om eerst wat goedkoops te halen om te leren wat zo'n motor allemaal kan en ervaring op te doen. want ik hou van hard rijden. en om ook handig te worden het het vervangen van onderdelen want ook daar heb/had ik nog geen kennis van)
Je hebt nu in ieder geval binnen 2 maanden dat je hem in bezit hebt geleerd wat een motorfiets niet kan ervan uitgaande dat dit een eenzijdige glijpartij was. Hopelijk ben je er zelf zonder al te veel kleerscheuren vanaf gekomen!. Nu is dit duur leergeld, maar geld dat nog te overzien is omdat het een oude/goedkope motor is. Nu ga ik even mijn moraalridderpet opzetten wat ik niet graag doe O-), maar als je ervaring op wilt doen met hard rijden, boek aub een circuit cursus waar je de fijne kneepjes van het vak geleerd worden.
 
Net terug van de garage, zegt die toch dat ze alleen krom staan. verder niet gescheurd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan