Motoraandrijving

EGeen

Die hard MF'er
5 sep 2008
887
0
Buitenpost
- Wat voor verschillen zitten er tussen de verschillende soorten aandrijving?
- En is dit ook te merken tijdens het rijden?

ketting/cardan/riemaandrijving zijn er nog meer?

Heb eens gehoord dat met cardan "de stoeptegels onder je vandaan vliegen" maar naar mijn idee lijkt het me heel simpel. Het is gewoon dezelfde kracht die wordt overgebracht waardoor er geen verschil is tijdens het rijden etc?

Waar gaat jullie aandacht naar uit?
 
Zoek maar eens een mooie cardan motor in de sportklasse ;).
Cardan is vrijwel onderhoudsvrij maar zwaarder en heeft ietwat vermogensverlies.
Ketting hebben alle mooie fietsen :+, moet je smeren en te zijner tijd vervangen.

*O* te koop: gepornoficeerde NTV. Wat nou toerfiets?

Als die qua motorblok e.d. in goede staat is zou het wel erg gave beginnersfiets zijn als je geen 25 kw hoeft ;) Cardan heeft wel grote voordelen nl.
 
Laatst bewerkt:
ga je rijden in weer en wind, onder alle erbarmelijke omstandigheden, woon/werk, ongeacht of de elementen je tergen, ongeacht of het ijzelt of regent en heb je geen tijd om regelmatig de aandrijving schoon te maken of te smeren --> cardan!
 
ga je rijden in weer en wind, onder alle erbarmelijke omstandigheden, woon/werk, ongeacht of de elementen je tergen, ongeacht of het ijzelt of regent en heb je geen tijd om regelmatig de aandrijving schoon te maken of te smeren --> cardan!

of riem
 
Beste is ketting met gesloten kettingkast, auto kettingspanner en automatische smering.

- Minste vermogens verlies
- Ketting wordt niet meer vies
- Wordt gemeerd
- Laag gewicht
- Laag slijtage
 
Laatst bewerkt:
Beste is ketting met gesloten kettingkast, auto kettingspanner en automatische smering.

- Minste vermogens verlies
- Ketting wordt niet meer vies
- Wordt gemeerd
- Laag gewicht
- Laag slijtage
Noem eens wat modellen die dat hebben of is dat allemaal after-market?
 
Beste is ketting met gesloten kettingkast, auto kettingspanner en automatische smering.

- Minste vermogens verlies
- Ketting wordt niet meer vies
- Wordt gemeerd
- Laag gewicht
- Laag slijtage

Lijkt me juist dat cardan het minste vermogensverlies heeft, maargoed, ik ben dan ook A-technisch
 
Uhmmm.....BMW K1200R sport, K1200S, R1200S om er maar even 3 te noemen.
r1100s :9~

cardan is handig, maar je hebt vaak ook last van een gyroscopisch effect (de motor trekt naar rechts als je gas geeft)

getande riem is onderhouds vrij, gaat langer mee dan een ketting, maar als er een steentje tussenkomt kan er makkelijker een gat in komen. Ook heb je een bredere riem nodig als je meer pk's wil overbrengen. Je ziet ze dus niet vaak op high powered motorcycles. Maar vaker op harley's en low powered bmw's.

ketting, minste vermogensverlies en kan grotere krachten aan. Maar moet gesmeerd e gespannen worden.

hydraulische aandrijving. wiel wordt dmv hydraulische druk aangedreven. Voordeel is dat je geen stabilisatie rubbers meer nodig hebt in het achterwiel, omdat de schokken door de vloeistof wordt opgevangen. Ook is de aandrijving kleiner dan van de andere types. Hierdoor kun je makkelijk voorwiel aangedreven motoren of all wheel aangedreven motoren produceren.

Nadeel is dat je niet al te veel vermogen er in kwijt kunt. Je goede leidingen nodig en als er een lek is dan werkt het niet meer. (maargoed, hetzelfde risico als met de rem of als je ketting knapt)

elk heeft zijn voor en nadelen. Normaliter wordt riem niet gebruikt als je in de bagger rijdt vanwege het grote gevaar dat de band scheurt door kiezels. Cardan wordt veelal niet gebruikt op plekken waar je vermogen nodig hebt (motogp). ketting is over het algemeen wel het meest diverse van alle aandrijvingen omdat je deze overal kunt gebruiken (zelfs in de woestijn) maar vergt erg veel onderhoudt. Veel meer dan meeste mensen eigenlijk beseffen en doen. Zo moet de kap van het voortandwiel veelvuldig verwijdert worden om alle prut weg te halen, dit is regelrecht slijpspul en funest voor de ketting.
 
r1100s :9~

cardan is handig, maar je hebt vaak ook last van een gyroscopisch effect (de motor trekt naar rechts als je gas geeft)

getande riem is onderhouds vrij, gaat langer mee dan een ketting, maar als er een steentje tussenkomt kan er makkelijker een gat in komen. Ook heb je een bredere riem nodig als je meer pk's wil overbrengen. Je ziet ze dus niet vaak op high powered motorcycles. Maar vaker op harley's en low powered bmw's.

ketting, minste vermogensverlies en kan grotere krachten aan. Maar moet gesmeerd e gespannen worden.

hydraulische aandrijving. wiel wordt dmv hydraulische druk aangedreven. Voordeel is dat je geen stabilisatie rubbers meer nodig hebt in het achterwiel, omdat de schokken door de vloeistof wordt opgevangen. Ook is de aandrijving kleiner dan van de andere types. Hierdoor kun je makkelijk voorwiel aangedreven motoren of all wheel aangedreven motoren produceren.

Nadeel is dat je niet al te veel vermogen er in kwijt kunt. Je goede leidingen nodig en als er een lek is dan werkt het niet meer. (maargoed, hetzelfde risico als met de rem of als je ketting knapt)

elk heeft zijn voor en nadelen. Normaliter wordt riem niet gebruikt als je in de bagger rijdt vanwege het grote gevaar dat de band scheurt door kiezels. Cardan wordt veelal niet gebruikt op plekken waar je vermogen nodig hebt (motogp). ketting is over het algemeen wel het meest diverse van alle aandrijvingen omdat je deze overal kunt gebruiken (zelfs in de woestijn) maar vergt erg veel onderhoudt. Veel meer dan meeste mensen eigenlijk beseffen en doen. Zo moet de kap van het voortandwiel veelvuldig verwijdert worden om alle prut weg te halen, dit is regelrecht slijpspul en funest voor de ketting.

:X oei van de week maar eens naar kijken
 
En dan gewoon met borsteltje afdoen?
Daarna nieuw ketting smeren, wat moet er eigelijk voor smeersel op het tandwiel?
 
r1100s :9~

cardan is handig, maar je hebt vaak ook last van een gyroscopisch effect (de motor trekt naar rechts als je gas geeft)

getande riem is onderhouds vrij, gaat langer mee dan een ketting, maar als er een steentje tussenkomt kan er makkelijker een gat in komen. Ook heb je een bredere riem nodig als je meer pk's wil overbrengen. Je ziet ze dus niet vaak op high powered motorcycles. Maar vaker op harley's en low powered bmw's.

ketting, minste vermogensverlies en kan grotere krachten aan. Maar moet gesmeerd e gespannen worden.

hydraulische aandrijving. wiel wordt dmv hydraulische druk aangedreven. Voordeel is dat je geen stabilisatie rubbers meer nodig hebt in het achterwiel, omdat de schokken door de vloeistof wordt opgevangen. Ook is de aandrijving kleiner dan van de andere types. Hierdoor kun je makkelijk voorwiel aangedreven motoren of all wheel aangedreven motoren produceren.

Nadeel is dat je niet al te veel vermogen er in kwijt kunt. Je goede leidingen nodig en als er een lek is dan werkt het niet meer. (maargoed, hetzelfde risico als met de rem of als je ketting knapt)

elk heeft zijn voor en nadelen. Normaliter wordt riem niet gebruikt als je in de bagger rijdt vanwege het grote gevaar dat de band scheurt door kiezels. Cardan wordt veelal niet gebruikt op plekken waar je vermogen nodig hebt (motogp). ketting is over het algemeen wel het meest diverse van alle aandrijvingen omdat je deze overal kunt gebruiken (zelfs in de woestijn) maar vergt erg veel onderhoudt. Veel meer dan meeste mensen eigenlijk beseffen en doen. Zo moet de kap van het voortandwiel veelvuldig verwijdert worden om alle prut weg te halen, dit is regelrecht slijpspul en funest voor de ketting.

Dat hangt helemaal af van wat je smeermiddel is. Bij kettingolie heb je hier helemaal geen last van. Ook bij het gebruik van drylubespuitbussen is hier nagenoeg geen sprake van. En zelfs bij het gebruik van smeervet valt dat vervuilen door "'kettingsmeermeuk"' enorm mee.
 
Laatst bewerkt:
ik zou zeggen: probeer de zoekfunctie eens uit!

(white grease aan de binnenkant van de ketting, tandwielen worden daardoor automatisch mee gesmeerd. iedere 500km of na een regenbui)
 
Dat hangt helemaal af van wat je smeermiddel is. Bij kettingolie heb je hier helemaal geen last van. Ook bij het gebruik van drylubespuitbussen is hier nagenoeg geen sprake van. En zelfs bij het gebruik van smeervet valt dat vervuilen door "'kettingsmeermeuk"' enorm mee.

bij ketting olie is het zeker nodig. De olie wordt namelijk voor het meest eraf geslingerd. Dat zit dus bij de kap.

Drylube heb je minder last van, maar desalniettemin ook wel en bij vet is het het ergst van allemaal. Haal die kap er maar eens vanaf en je zult zien dat er best nog wat zit.
 
Maar zit er dan ook verschil tijdens het rijden wat je ook echt merkt tussen de 3?

Valt mee hoor.

Zelf vind ik dat je een ketting voelt: eerst slap, en dan bij vermogen naar het wiel strak trekken.

Dat voel je even en is anders dan belt of cardan.
 
osco smeersysteem op een ketting fiets is ook errug handig!! Om de zoveel km even aan het hendeltje trekken, even een metertje of 10 stapvoets rijden en daarna weer gaan met die banaan
 
Noem eens wat modellen die dat hebben of is dat allemaal after-market?

Geen idee ik noem alleen de ideals combi op. Helaas zijn er weinig tot geen fabrikanten die het maken.

Het is nu meer
gemak=toer=dus gewicht en vermogen niet zon issue=>cardan
sportief=sport=laag gewicht en hoogmogelijk vermogen afgifte => ketting

Iets er tussen in is er niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan