Over elektronica kun je een hoop zeggen. Een ding is zeker: zekerheid heb je nooit: je weet nooit wanneer het "raar" gaat doen of stukgaat. Dat is nu eenmaal een feit voor de meeste ontwerpen. Er zijn ook teveel omgevingsvariabelen die de betrouwbaarheid van de elektronica kunnen beinvloeden. Een ding is zeker: hoe eenvoudiger het ontwerp, hoe kleiner de kans dat het stukgaat. Simpelweg omdat er minder onderdelen in zitten.
Electronica is heden ten dage dermate ver ontwikkeld, dat betrouwbaarheid van goed berekende ontwerpen uitermate goed is. Je zult het met me eens zijn dat electronica tegenwoordig òf binnen enkele dagen of weken sneuvelt (door 'n zwakke component), òf 't gaat echt jaren probleemloos mee.
Dat gezegd hebbende, zijn er natuurlijk wel goede en minder goede ontwerpen. Al wat het alleen maar in het (standby) stroomverbruik en gevoeligheidsinstelbaarheid. Goede, doordachte ontwerpen kosten helaas veel tijd in de R&D afdelingen, en zijn daarom duurder.
Dat wil men ons graag laten geloven. Zo gauw een alarmsysteem een SCM-keurmerk heeft verworven, behoort het tot een uiterst select gezelschap: de systemen die verzekeringsmaatschappijen
vereisen voor het in verzekering nemen van bepaalde motoren (en auto's). De keuze voor de klant is dus uiterst beperkt. En je moet wel heel erg naief zijn als je niet begrijpt dat een fabrikant zo'n situatie grof uitbuit door er een (te) stevig prijskaartje aan te hangen. De klant moet wel, anders krijgt ie 'm niet AR-verzekerd.
Louis.nl haalt veel electronica uit landen waar de kwaliteitseisen iets lager zijn. Dit is overigens geen garantie voor minder kwaliteit! BMW kan ook wel eens iets gigantisch verknallen.
Het is overigens louis.de
. Als er één volk op Aarde is die een antipathie hebben ontwikkeld voor producten die NIET aan de Deutsche Gründlichkeit kunnen tippen, zijn het onze oosterburen wel.
M+S in kwestie is overigens Made in Germany
Over inbouwen van de alarmen: met alle respect, maar wat is er zo moeilijk dat JB het niet in een uur of twee aan zijn collega's kan uitleggen?
Ik denk (als techneut) niet dat het moeilijk is om uit te leggen hoe je zo'n alarm dient in te bouwen. Als ex F-16 Specialist Electronica heb ik heel wat fraais onder handen gehad en ruim voldoende kwaliteitskennis in huis om zo'n alarm (zeker qua verbindingen) op een uiterst degelijke wijze in te bouwen. Toch maakt me dat niet SCM-gecertificeerd. Ik kan ook auto rijden, toch ben ik niet bevoegd dit ook een ander te leren, al zou ik 't nog zo goed kunnen. Ik weet ook dat mijn auto 100% in orde is, toch moet de APK-keurmeester 'm keuren en afmelden. En een SCM-alarm MET certificaat MOET ingebouwd worden door gecertificeerd personeel. Dat vereist de verzekering en daar betaalt de klant voor. Maar aangezien er geen enkele controle hierop wordt uitgevoerd zijn praktijken mogelijk zoals JB37 hierboven beschreef. Dat maakt voor mij dat hele SCM-gedoe een wassen neus en vooral goed voor de omzet.
Nogmaals JB, nothing personal!
Een voorbeeld heb ik zelf voor de deur staan: m'n dikke vierwielige V6 met een klasse 3 -jawel- SCM gekeurd alarmsysteem. Als je zou kunnen zien met welk vakmanschap dat ding (ws onder tijdsdruk) is gemonteerd, zouden je de tranen in de broek schieten van het lachen. Of was 't nou huilen?
SCM is 100% opgelegde commercie. Verder niets. Sorry.