Sparen is het goedkoopste. Ook bepaal je zelf hoeveel je spaart. Per maand kan je kiezen hoeveel je spaart en niemand klaagt als je een maandje sparen overslaat.....
(behalve als je een maandelijks bedrag vaststelt) Voordeel is ook dat je na een paar maandjes niet sparen wel ergens anders ook nog kunt sparen.... Met een paar gemiste betalingen bij financiering zal bijna niemand je nog maar een duppie lenen....
Nadeel:
Sparen is ook het langzaamste... Daardoor kan je wel eens de motor van je dromen mislopen.... Een ander nadeel is de onzekerheid dat dit ook goedkoper blijft.... Met de inflatie (niemand weet zeker dat de euro net zo'n sterke munt is als de gulden, maar vermoed wordt van niet, dus meer inflatie) en milieubelastingen (Die verkeerstrutten jagen op alles wat geld oplevert, motorrijden is populair, supersports zijn snel en worden dus gezien als levensgevaarlijk, dus moet de regering wel ingrijpen... En dan is bijvoorbeeld alles met meer dan 75 pk extra belast of zo, je weet maar nooit met het verkeersbeleid hier....) kan het zelfs wel eens minder goedkoop worden dan lenen....
Financieren via safe-plus en zo is redelijk goedkoop en beter dan de bank,
als je om de zoveel jaar een nieuwe fiets wil en het niet erg vind je vast te leggen... Of als je hier slechts eenmalig gebruik van maakt en aan het einde het restbedrag bij elkaar hebt gespaard, of, als je dan een nieuwe fiets wilt kopen, je hiervoor wel gespaard hebt.
Probleem met deze plannen is dat mensen die niet tussentijds kunnen sparen vaak vast zitten aan (steeds hoger wordende, want leenbedrag wordt i/d loop der jaren hoger door inflatie) maandbetalingen en een regelmatige aanschafplicht als je motor wilt blijven rijden. Ook worden soms erg vreemde eisen gesteld. Er is eerder een topic hierover geweest en toen werd door onze vrienden van Safe tegen iemand die hier ook over dacht dat hij te veel kilometers draaide per jaar & dat hij het verschil in uiteindelijke inruilwaarde toch maar even cash op tafel moch leggen.....
Voordeel is wel dat je slechts over een deel van het eindbedrag rente betaalt, waardoor het rentebedrag lager uitvalt dan bij een bank, ook al is het rentepercentage hoger.
De bank is zeker op het eerste gezicht ronduit duur, want maandelijkse termijnen zijn vaak veel hoger. Maar de motor geldt niet als onderpand (weet niet zeker of dat wel is met safe plus oid, maar dacht van wel) en na de looptijd van de lening heb je geen eindbedragen. Ook als je niet hebt kunnen sparen, kan je kiezen de motor te houden. Bij een plan moet je als je geen cash gespaard hebt altijd inruilen, verkopen (dus zonder motor verder) of alsnog een andere lening regelen voor het bedrag.
Nadeel is het hogere rentebedrag, want je betaalt over het hele bedrag rente...
Ik was in de gelukkige situatie dat ik met wat hulp van mijn spaarrekening voor onvorrziene dingetjes(en het al gespaarde bedrag voor een motor) de motor kon aanschaffen zonder dergelijke plannen...