• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

Motorolie uit de tank gelekt

bandit88

Rookie
Lid geworden
1 jul 2012
Waarderingsscore
0
Toen ik net thuis kwam van een rit van 133 km zag ik dat de dop van de motorolie-tank er niet meer op zat. Mijn laars en die van m'n medepassagier zaten onder de olie, dus ik neem aan dat de hele rechterkant van de motor (Suzuki Bandit 656) glad is.

Olie op de banden lijkt me vragen op glijpartijen en olie op een hete uitlaat vermijd ik ook liever...

Heeft iemand tips om de olie goed te verwijderen? Zodat ik zeker weet dat er geen olie meer op gevaarlijke plekken zit?

Bedankt dat je de tijd neemt om een noob vraag te beantwoorden :)

dus ik neem aan dat de hele rechterkant van de motor (Suzuki Bandit 656) glad is.

Allereerst welkom!

Maar waarom neem je dit aan?
Het is zo of het is niet zo :? Even met je vinger eroverheen en je weet het zeker.

Verder gewoon goed afsoppen en de duidelijk vette gedeelten afdoen met wat ind. reiniger of wasbenzine.
Daarna weer ff lekker soppen.

(Ik ben eens op de motor door een fikse plas hydrauliekvloeistof gereden die een trekker had 'verloren' :( . Beide banden heb ik toen gewoon goed in de sop gezet.........en ik leef nog steeds ;) )

Is een Bandit dry sump?

Ik neem aan dat TS gewoon de vuldop bedoelde:

0708_bandit650_2.jpg

Je kunt aan je achterband zien en voelen of er olie op zit. Je bent (nog) niet op je plaat gegaan met een bochie naar rechts, dus of je gaat rechtop door een rechterbocht of je hebt geen rechterbocht gehad op weg naar huis.
Wasbenzine of remmenreiniger en gebruik een rol of twee keukenpapier om je band schoon te maken.
Enne....niet vergeten olie bij te vullen voor je weer gaat rijden en de vuldop te vervangen... ;)

een gelijksoortig geval gehad bij de SV650 van mijn vriendin.
Komen aan bij het hotel (de moezel) bleek de hele rechterkant onder de olie te zitten...
Waarschijnlijk een paar kilometer eerder de dop verloren :-(

In het restaurant een kurk gehaald (die paste prima :-) toen met wat toilet papier de boel schoon geveegd. De volgende dag rustig naar de benzine pomp gereden, olie bij gevuld (0,7L) en wat bakken water er over, klaar. rustig weer rijden steeds een cm meer band/kant er bij pakken dan is hij zo weer schoon (net als een nieuwe band).

PS haar motorpak rook wel het hele weekend "lekker" naar de olie ;-)

Bedankt allemaal voor de reacties!! Ik heb wasbenzine gekocht en 2x gesopt; de band voelt weer stroef aan, en het carter is weer zoals het hoort :)

Allereerst welkom!

Maar waarom neem je dit aan?
Het is zo of het is niet zo :? Even met je vinger eroverheen en je weet het zeker.

Verder gewoon goed afsoppen en de duidelijk vette gedeelten afdoen met wat ind. reiniger of wasbenzine.
Daarna weer ff lekker soppen.

(Ik ben eens op de motor door een fikse plas hydrauliekvloeistof gereden die een trekker had 'verloren' :( . Beide banden heb ik toen gewoon goed in de sop gezet.........en ik leef nog steeds ;) )

Bedankt! :)
Aanname was niet goed verwoord; ik bedoelde meer dat ik er zeker van was. En in reactie op je andere bericht; ik bedoelde inderdaad de vuldop, thanks.

Je kunt aan je achterband zien en voelen of er olie op zit. Je bent (nog) niet op je plaat gegaan met een bochie naar rechts, dus of je gaat rechtop door een rechterbocht of je hebt geen rechterbocht gehad op weg naar huis.
Wasbenzine of remmenreiniger en gebruik een rol of twee keukenpapier om je band schoon te maken.
Enne....niet vergeten olie bij te vullen voor je weer gaat rijden en de vuldop te vervangen... ;)

Het was de eerste keer dat ik iemand achterop had, dus ik deed het (gelukkig!) wat rustiger aan in de bochten. Bedankt voor de tips ;)

een gelijksoortig geval gehad bij de SV650 van mijn vriendin.
Komen aan bij het hotel (de moezel) bleek de hele rechterkant onder de olie te zitten...
Waarschijnlijk een paar kilometer eerder de dop verloren :-(

In het restaurant een kurk gehaald (die paste prima :-) toen met wat toilet papier de boel schoon geveegd. De volgende dag rustig naar de benzine pomp gereden, olie bij gevuld (0,7L) en wat bakken water er over, klaar. rustig weer rijden steeds een cm meer band/kant er bij pakken dan is hij zo weer schoon (net als een nieuwe band).

PS haar motorpak rook wel het hele weekend "lekker" naar de olie ;-)

Mazzel dat de kurk pastte!! *D

Sowieso een goed idee.
Kan een te hoog niveau leiden tot het niet aangaan van de motor?
De reden waarom ik de vuldop er in de eerste instantie vanaf had gehaald was het volgende:
Ik had zo'n 130km gereden, toen ik even moest stoppen om op te zoeken hoe ik verder moest rijden. Ik zette m'n motor even uit en toen ik em wilde aan zetten, sloeg hij direct af. Daarna kreeg ik em niet meer aan, stond er in het dashboard CHEC en het rode olielampje brandde. Toen heb ik de dop eraf gehaald om te checken/laten afkoelen..geen idee wat ik anders had kunnen doen

de vuldop gebruikt men doorgaans voor het bijvullen van olie ;) het peilglaasje aan de zijkant is bedoeld om te controleren hoeveel olie erin zit. het niveau moet zich met koude en rechtopstaande motor (dus niet op de standaard) tussen het onderste (min) en bovenste (max) streepje bevinden. je motor zal niet uitvallen als het peil te hoog of laag is. (tenzij het zo laag is dat de hele boel in de soep loopt..)

(Veel) te veel is anders ook niet echt bevorderlijk voor de fiets. In je WPHB en waarschijnlijk ook in de standaard handleiding staat was de aanbevolen manier is om te meten. Vaak is het met een koude motor starten, minuut of 5 laten draaien en dan na een minuut of 10 peilen.

Terug
Bovenaan Onderaan