Om te beginnen welkom.Hallo allemaal, ik ben hier nieuwe op het forum(heb me paar dagen geleden wel al voorgesteld).
Ik heb afgelopen zaterdag mijn eerste rijles gehad, wat wel even wennen was(ging af en toe beetje schokkerig met het gas geven, later ging het al wat beter) maar vond het verder wel lekker gaan voor mijn gevoel!
Maar wat ik mij afvroeg, ik zie hier veel mensen die alleen maar avb doen in hun lessen.
Ik heb met mijn eerste les wel eerst wat avb oefeningen gedaan(lopen, bochten,achtjes,remmen,), maar heb daarna gelijk een rondje alleen op de weg gereden met de instructeur in de auto erachter aan, was dit bij jullie ook zo?
En hoelang hebben jullie achter elkaar les?
Ik had 1 uur les, maar zag hier ook mensen die 2 uur achter elkaar les hebben?
Je rechterspiegel moet zoals gezegd wel de gehele baan rechts van je kunnen overzien en misschien nog wel iets verder.
Met een inhaalmanoeuvre is het:
- Rechter spiegel
- Linker spiegel
- Linker dode hoek
- Tijdig richting aangeven (dus niet richting aan en meteen gaan, toch wel een seconde of 2 richting aan hebben alvorens je een baan op gaat schuiven)
- nogmaals spiegelen en dode hoek en dan inhalen.
De rechterspiegel is hier stiekem van belang als je in gaat halen bijvoorbeeld op meer dan 2 baans wegen waarbij je al niet op de rechterbaan reed, of op snelwegen, waar bijvoorbeeld 2 banen van rechts erbij komen.
Het kan voorkomen dat terwijl jij in gaat halen er een auto of motor die helemaal rechts aankwam met een hogere snelheid dan jouw rijdt en meteen alle banen naar links opschuift om alles wat er rijdt in te gaan halen, kijk je alleen links en in je dode hoek, dan heb je hem dus gemist.... had je in je rechterspiegel gekeken, dan kun je hem zien aankomen....
Ik leer het zo:
Langzame slalom: wel koppeling - zelfs verplicht volgens CBR
8 - geen koppeling
halve draai - geen koppeling
Ik heb de langzame slalom 1x moeten doen stationair in de 1e versnelling. Dat was omdat ik op een andere manier niet doorheen kwam. Het kan dus en ik heb het ervaren als makkelijker dan met voetrem en slippende koppeling. Nu ik de langzame slalom op de juiste manier kan merk ik wel dat je véél meer controle hebt met slippende koppeling en voetrem.Hoe de fuck doe je een langzame slalom als hij stationair loopt?
Alleen koppeling op laten komen?
Eerste keer is altijd wel wat spannend.Vandaag voor het eerst op de snelweg. Maar dat is toch wel een hele ervaring, 130 met een beetje een windje voelt toch aardig heftig aan.
Alles ging wel redelijk goed, maar was toch even wennen allemaal. het kijken begint er nu ook al aardig in te komen (3e les)
Alleen niet echt lekkere bochtweggetjes tegen gekomen om te onthouden
oke danEerste keer is altijd wel wat spannend.
Ik vond het minder eng dan met de auto aangezien je er nu gewoon nog tussendoor kunt rijden als je er niet snel genoeg tussen komt.
De truc bij hoge snelheden is jezelf zo klein mogelijk maken vooral op een naked voel je de wind nog weleens.
De snelheid en de kracht van de wind die je voelt raak je echt heel snel aan gewend voor de mensen die voor het eerst de snelweg opgaan.
Nog een zeer bruikbare tip bij veel wind van links of rechts is je knie uitsteken in de richting waar de wind vandaan komt.
Op die manier trek je je motor weer recht.
Oh, hier is het rijles topic
Ik zag in een vorig deel nog wel een leuke OP staan. Misschien dat je die over kan nemen? Daar staan allemaal tips en handige links in.
Ook is er een lijstje met alle lessers op MF en hun examen data!
Hartstikke leuk!
Hier staat ie:
Het grote rijlesserstopic deel 49: Heet en nat op de motor!
De tip van de knie klinkt handig. bedankt
...lekker dan zo'n rijschoolgebroken step en gebroken koppelingshendel. weet niet wie er dan die zaterdagochtend gelest hebben maar dat is toch redelijk knap om dat allebei te slopen op 1 ochtend
...
Ik zet hem meestal een tandje lager en hou hem daar lekker. kan dat ding vast wel tegen. en je schakeld je niet helemaal kapot in ieder geval.
lekker dan zo'n rijschoolgebroken step en gebroken koppelingshendel. weet niet wie er dan die zaterdagochtend gelest hebben maar dat is toch redelijk knap om dat allebei te slopen op 1 ochtend
Wees blij dat je een keus hebt met 25kW of niet. ik zit er nog minimaal 2 jaar aan vast voor ik mag kiezengeloof toch niet dat de lol er minder om word bij me.
Dan maken die 2 weken ook niets meer uit nee.Tsja, ik mocht kiezen, of met een afgebroken hendel, waar nog wel 3 vingers om konden, dus zo erg was het niet, of geen les.
Het leek mij sowieso wel aardig om ook eens een rondje te rijden met een andere motor, dus ik koos maar voor toch een les.
Daar komt bij dat ik altijd samen met mijn vader les, dus het is wel leuk om toch te gaan. Ach ja, het was toch een leuk ritje geworden.De dag na mijn verjaardag hebben we avb gedaan, zodat ik door kon lessen voor het grote rijbewijs. We zouden eigenlijk twee weken eerder op kunnen, maargoed, voor die twee weken wil ik liever niet 2 jaar vast zitten aan een licht rijbewijs.
Daar komt bij dat die twee weken ons extra vertrouwen gaven in het avb-examen, wat ik ook wel wat waard vind.
Ik vond vorige week dinsdag 80 met aardig wat wind al lastigVandaag voor het eerst op de snelweg. Maar dat is toch wel een hele ervaring, 130 met een beetje een windje voelt toch aardig heftig aan.
Alles ging wel redelijk goed, maar was toch even wennen allemaal. het kijken begint er nu ook al aardig in te komen (3e les)
Alleen niet echt lekkere bochtweggetjes tegen gekomen om te onthouden
Ja, dan staat deze straks óók in Offtopic