Motoshare.nl

Hoe kan zo een platform nou omvallen? Welke kosten maken ze dat het niet rendabel is?!

Ik dacht ook al, zo'n bedrijf heeft 'wel de lusten, maar niet de lasten'. Ze hebben geen eigen motorpark, dat mag de eigenaar van de motor zelf allemaal doen. Verder blijft het natuurlijk wel een beetje seizoenswerk, want veel motorrijders en helemaal houders van een A-rijbewijs die geen motor hebben, die gaan niet snel in de winter rijden. Dan heb je ook nog eens een jaar met veel regen (hoewel er genoeg om de druppels heen gereden kon worden) en de boel gaat blijkbaar ten onder. Het moet al eerder slecht zijn gegaan.

Ze hebben jaren terug via crowdfunding ook toen een flink bedrag opgehaald van iets van 235.000 euro. Maar goed, volgens mij was dat 1000 euro per investeerder. Dat verlies is nog te overzien voor de investeerders. Gister is er meer verdampt in crypto. :+ Of ze hebben daar al wat van terug gezien.

Ik ben nooit een voorstander geweest van MotoShare. Ten eerste omdat ik gewoon tegen het uitlenen van mijn motoren ben aan vreemden (zie hierboven voorbeeld van een idioot die met een motor door een rivier ging rijden), ten tweede houd ik niet van de constructie waarbij je alleen de lusten hebt en niet de lasten. Makkelijk centjes vangen waarbij een ander zijn of haar motor mag hoereren. Het enige wat je doet is een site opzetten met aanbod, wat marketing en cashen maar. Eigenlijk is MotoShare gewoon een moderne pooier op wielen.

Maar misschien zie ik het ook wel helemaal verkeerd hoor, maar zo zie ik het. :+
 
Ik dacht ook al, zo'n bedrijf heeft 'wel de lusten, maar niet de lasten'. Ze hebben geen eigen motorpark, dat mag de eigenaar van de motor zelf allemaal doen. Verder blijft het natuurlijk wel een beetje seizoenswerk, want veel motorrijders en helemaal houders van een A-rijbewijs die geen motor hebben, die gaan niet snel in de winter rijden. Dan heb je ook nog eens een jaar met veel regen (hoewel er genoeg om de druppels heen gereden kon worden) en de boel gaat blijkbaar ten onder. Het moet al eerder slecht zijn gegaan.

Ze hebben jaren terug via crowdfunding ook toen een flink bedrag opgehaald van iets van 235.000 euro. Maar goed, volgens mij was dat 1000 euro per investeerder. Dat verlies is nog te overzien voor de investeerders. Gister is er meer verdampt in crypto. :+ Of ze hebben daar al wat van terug gezien.

Ik ben nooit een voorstander geweest van MotoShare. Ten eerste omdat ik gewoon tegen het uitlenen van mijn motoren ben aan vreemden (zie hierboven voorbeeld van een idioot die met een motor door een rivier ging rijden), ten tweede houd ik niet van de constructie waarbij je alleen de lusten hebt en niet de lasten. Makkelijk centjes vangen waarbij een ander zijn of haar motor mag hoereren. Het enige wat je doet is een site opzetten met aanbod, wat marketing en cashen maar. Eigenlijk is MotoShare gewoon een moderne pooier op wielen.

Maar misschien zie ik het ook wel helemaal verkeerd hoor, maar zo zie ik het. :+
Kennelijk vinden andere motor eigenaren het niet erg om hun ongebruikte motor via een site te verhuren waarbij "alles" geregeld is.
 
Ik dacht ook al, zo'n bedrijf heeft 'wel de lusten, maar niet de lasten'. Ze hebben geen eigen motorpark, dat mag de eigenaar van de motor zelf allemaal doen. Verder blijft het natuurlijk wel een beetje seizoenswerk, want veel motorrijders en helemaal houders van een A-rijbewijs die geen motor hebben, die gaan niet snel in de winter rijden. Dan heb je ook nog eens een jaar met veel regen (hoewel er genoeg om de druppels heen gereden kon worden) en de boel gaat blijkbaar ten onder. Het moet al eerder slecht zijn gegaan.

Ze hebben jaren terug via crowdfunding ook toen een flink bedrag opgehaald van iets van 235.000 euro. Maar goed, volgens mij was dat 1000 euro per investeerder. Dat verlies is nog te overzien voor de investeerders. Gister is er meer verdampt in crypto. :+ Of ze hebben daar al wat van terug gezien.

Ik ben nooit een voorstander geweest van MotoShare. Ten eerste omdat ik gewoon tegen het uitlenen van mijn motoren ben aan vreemden (zie hierboven voorbeeld van een idioot die met een motor door een rivier ging rijden), ten tweede houd ik niet van de constructie waarbij je alleen de lusten hebt en niet de lasten. Makkelijk centjes vangen waarbij een ander zijn of haar motor mag hoereren. Het enige wat je doet is een site opzetten met aanbod, wat marketing en cashen maar. Eigenlijk is MotoShare gewoon een moderne pooier op wielen.

Maar misschien zie ik het ook wel helemaal verkeerd hoor, maar zo zie ik het. :+

Het is eigenlijk net als een hele hoop webshops, een soort dozenschuiver........
 
Ik dacht ook al, zo'n bedrijf heeft 'wel de lusten, maar niet de lasten'. Ze hebben geen eigen motorpark, dat mag de eigenaar van de motor zelf allemaal doen. Verder blijft het natuurlijk wel een beetje seizoenswerk, want veel motorrijders en helemaal houders van een A-rijbewijs die geen motor hebben, die gaan niet snel in de winter rijden. Dan heb je ook nog eens een jaar met veel regen (hoewel er genoeg om de druppels heen gereden kon worden) en de boel gaat blijkbaar ten onder. Het moet al eerder slecht zijn gegaan.

Ze hebben jaren terug via crowdfunding ook toen een flink bedrag opgehaald van iets van 235.000 euro. Maar goed, volgens mij was dat 1000 euro per investeerder. Dat verlies is nog te overzien voor de investeerders. Gister is er meer verdampt in crypto. :+ Of ze hebben daar al wat van terug gezien.

Ik ben nooit een voorstander geweest van MotoShare. Ten eerste omdat ik gewoon tegen het uitlenen van mijn motoren ben aan vreemden (zie hierboven voorbeeld van een idioot die met een motor door een rivier ging rijden), ten tweede houd ik niet van de constructie waarbij je alleen de lusten hebt en niet de lasten. Makkelijk centjes vangen waarbij een ander zijn of haar motor mag hoereren. Het enige wat je doet is een site opzetten met aanbod, wat marketing en cashen maar. Eigenlijk is MotoShare gewoon een moderne pooier op wielen.

Maar misschien zie ik het ook wel helemaal verkeerd hoor, maar zo zie ik het. :+
Jij zet dus ook nooit wat op Marktplaats?

Als je zelf een website maakt om je motor te verhuren is de kans niet groot dat er iemand op komt.
 
Kennelijk vinden andere motor eigenaren het niet erg om hun ongebruikte motor via een site te verhuren waarbij "alles" geregeld is.

Ik ben te gek op mijn motor en motorscooter om ze aan een wildvreemde uit te lenen voor een paar schamele tientjes en ben zuinig op mijn spullen. Dat hoeft natuurlijk niet voor iedereen zo te zijn.

Het is eigenlijk net als een hele hoop webshops, een soort dozenschuiver........

Met name de dropshippers en dan gaat het product ook nog meerdere malen over de kop.

Jij zet dus ook nooit wat op Marktplaats?

Als je zelf een website maakt om je motor te verhuren is de kans niet groot dat er iemand op komt.

Bij Marktplaats krijg ik 100% van wat ik verkoop. Je kan 'gelijk oversteken' etc. doen, maar dat hoeft niet.
Bij MotoShare kreeg je een gedeelte (uiteraard snap ik dat er wel onkosten en verzekeringen zijn, dus je kan niet alles ontvangen!) en als een huurder 'm sloopt, kan jij een periode je motor niet gebruiken. Zij hebben de lusten, jij de lasten. En dan heb ik het nog niet over eventueel onderdelen overzetten, waar je misschien pas veel later of nooit achter komt.

Zelf ga je natuurlijk geen site maken om je motor te verhuren, omdat je het bij de verzekering niet eens rond gaat krijgen als particulier.
Vaak hebben motorzaken het al moeilijk met verzekeringen. Dat is ook de reden dat Silverline destijds is gestopt met verhuren van motoren en auto's, er werd teveel gekloot en misbruik gemaakt, gestolen, aanrijdingen expres veroorzaakt etc. om geld te kunnen vangen (de bevriende partij waar jij dan de aanrijding mee hebt). Uit de tekst van Nieuwsmotor begrijp ik dat van het verhuurbedrag een groot deel naar de verzekering ging en de verhuurder zelf (iets meer dan de helf van het huurbedrag gaat geloof ik naar de verhuurder) en dat ze dus te weinig inkomsten hadden om het actief te kunnen houden. Maar goed, Nederland is ook geen echt motorland waar je het hele jaar door kan rijden (hoewel, we hebben geen echte winters meer), anders had het denk ik een stuk beter nog gelopen. Tussen oktober en maart rijden er een stuk minder mensen op twee wielen.
 
ik leen mijn motor wel eens uit, als ik bv weekje of zo weg ben. Het blijft natuurlijk spannend. We hebben wel een afspraak over als hij totallloss is wat ik dan van hem krijg. De rest moeten we maar zien. Wel weet ik goed aan wie ik hem uitleen. Ik weet dat hij de schade enz kan betalen. Het is zeker niet zo dat laks ben of er niet goed over na denk, dan bedoel ik de gevolgen die hier uit kunnen vloeien. Ik aanvaard het eerder. Ja de motor kost geld, maar voor mij blijft het iets wat ik ook wil delen. Het is een goed onderhouden motor die boterzacht zoeft, lijkt me heerlijk dat ik dat gevoel kan delen. Delen betekend ook automatisch dat je iets van je zelf geeft, met alle risico’s van dien.
 
ik leen mijn motor wel eens uit, als ik bv weekje of zo weg ben. Het blijft natuurlijk spannend. We hebben wel een afspraak over als hij totallloss is wat ik dan van hem krijg. De rest moeten we maar zien. Wel weet ik goed aan wie ik hem uitleen. Ik weet dat hij de schade enz kan betalen. Het is zeker niet zo dat laks ben of er niet goed over na denk, dan bedoel ik de gevolgen die hier uit kunnen vloeien. Ik aanvaard het eerder. Ja de motor kost geld, maar voor mij blijft het iets wat ik ook wil delen. Het is een goed onderhouden motor die boterzacht zoeft, lijkt me heerlijk dat ik dat gevoel kan delen. Delen betekend ook automatisch dat je iets van je zelf geeft, met alle risico’s van dien.

Het verschil zit 'm in dat jij 'm leent aan iemand die je kent. Dat is voor mij ook al anders en dat zou ik ook afhankelijk van de persoon toelaten. Maar aan een wildvreemde? Absoluut niet. Andersom voor de huurders zien ze ook wel eens op het laatste moment reserveringen die worden ingetrokken of dat ze aankomen bij de verhuurder en dan zijn de banden glad. Laat het 'professioneel' verhuren lekker over aan motorzaken. Dan heb je dat gezeik ook praktisch niet. Maar goed, nu de boel toch failliet is, moet men weer naar de motorzaken zelf.

Ongelooflijk dat de consument hierin niet beter beschermd wordt.

Vind ik ook niet normaal. En als je waarschijnlijk op internet mensen actief gaat waarschuwen dat ze daar niets moeten reserveren, krijg je mogelijk nog een rechtszaak aan je broek. Dat zou ik verwachten in Nederland. Je kan nu gewoon maar reserveren en als de boel echt stopt, kan je fluiten naar je geld.
 
Vind ik ook niet normaal. En als je waarschijnlijk op internet mensen actief gaat waarschuwen dat ze daar niets moeten reserveren, krijg je mogelijk nog een rechtszaak aan je broek. Dat zou ik verwachten in Nederland. Je kan nu gewoon maar reserveren en als de boel echt stopt, kan je fluiten naar je geld.

Ongelooflijk inderdaad.
 
Thuisbezorgd doet precies hetzelfde.

Klopt en dat percentage gaat steeds hoger en steeds meer restaurants klagen dan ook en/of geven dan kaartjes mee dat je volgende keer (permanente) korting krijgt als je via eigen site bestelt. Zelf heb ik nooit gebruik gemaakt van Thuisbezorgd, ik fiets zelf wel om m'n eten te halen als ik of mijn vrouw geen zin heb/heeft om te koken of ik laat het de lokale snackbar oid wel brengen. Met hotels zie je hetzelfde. Als ik in Amerika, waar ik voorheen geregeld kwam, via Booking hotels had gereserveerd, kreeg ik kaartjes onder de deur geschoven met een kortingscode voor de volgende keer via eigen site. Soms kan je ook beter gewoon bellen dat je prijs x op Booking hebt gezien en of ze dat kunnen matchen (of lager).

Het voordeel voor Thuisbezorgd is dat iedereen elke dag moet eten. Je hoeft niet elke dag te motorrijden, de meeste verhuur is tussen april-september en liefst op het laatste moment als er mooi weer aan komt. De vraag voor eten is er 365 dagen per jaar over de hele dag en je hoeft ook geen rijbewijs in bezit te hebben als je je honger wil stillen. Motoren zijn niet de beste niche om in te zitten, in Nederland in elk geval.
 
Laatst bewerkt:
Altijd fijn als je iets reserveert en betaalt terwijl de boel op omvallen staat…
Maar valt het ook om?
Eerst komt er een curator naar kijken of er een doorstart of overnamekandidaten zijn.
Hierdoor is het wel van belang dat de zaak door blijft draaien.

Maar als je reserveert en morgen huurt is er toch ook weinig aan de hand?
Misschien moeten de percentages beter verdeelt worden zodat het weer levensvatbaar is?
Belangrijkste is dat het personeel zijn/haar baan behoudt.

Booking kan je het best gebruiken om iets op te zoeken.
Hun percentage ligt rond de 20% en soms kan je buiten booking om goedkoper terecht.
 
Ik blijf het een mooi concept vinden, maar om eerder door mij genoemde redenen is het gewoon te duur/de verzekeraar pakt te veel.
 
Bij Marktplaats krijg ik 100% van wat ik verkoop. Je kan 'gelijk oversteken' etc. doen, maar dat hoeft niet.
Er zijn best wel wat betaalde rubrieken op MP. En ook betaal je voor een betere zichtbaarheid. In die zin doen beide sites hetzelfde. Je betaalt voor betere zichtbaarheid waardoor je meer kunt vragen/krijgen. Dat geldt ook voor hotels met booking.com of restaurants met thuisbezorgd. Maar je hebt wel gelijk, motorrijden is voor het overgrote gedeelte in Nederland zeisoensgebonden. En voor die paar tientjes zullen weinig mensen hun motor beschikbaar stellen zo blijkt maar weer.
 
Er zijn best wel wat betaalde rubrieken op MP. En ook betaal je voor een betere zichtbaarheid. In die zin doen beide sites hetzelfde. Je betaalt voor betere zichtbaarheid waardoor je meer kunt vragen/krijgen. Dat geldt ook voor hotels met booking.com of restaurants met thuisbezorgd. Maar je hebt wel gelijk, motorrijden is voor het overgrote gedeelte in Nederland zeisoensgebonden. En voor die paar tientjes zullen weinig mensen hun motor beschikbaar stellen zo blijkt maar weer.
Er zijn ook vele handelaren die een "proefrit" via motoshare aanbieden.
Zolang er vraag en aanbod is moet het goed gaan.
 
Er zijn best wel wat betaalde rubrieken op MP. En ook betaal je voor een betere zichtbaarheid. In die zin doen beide sites hetzelfde. Je betaalt voor betere zichtbaarheid waardoor je meer kunt vragen/krijgen. Dat geldt ook voor hotels met booking.com of restaurants met thuisbezorgd. Maar je hebt wel gelijk, motorrijden is voor het overgrote gedeelte in Nederland zeisoensgebonden. En voor die paar tientjes zullen weinig mensen hun motor beschikbaar stellen zo blijkt maar weer.

Klopt en dat is het verdienmodel van Marktplaats. Die betaalde rubrieken en de opties voor betere zichtbaarheid.
Maar je kan bepaalde zaken nog steeds gratis verkopen en dan lever je geen stuiver in. Bij MotoShare kan je niet je motor verhuren zonder wat te hoeven betalen. Ook wel weer begrijpelijk, een motor verhuren levert veel meer risico's op dan het verkopen van een spel voor de Playstation. :+

Daarom snap ik wel dat er ook geld binnen moet komen voor het deelplatform, anders kan je niet bestaan. Maar wat er overblijft is blijkbaar te laag om van te kunnen leven. De bedragen op de site voor 2e hands particulier spul vond ik overigens ook te hoog t.o.v. een nieuwe huurmotor bij een dealer. Iemand in Maartensdijk vraagt zelfs 191 euro per dag voor een MT-07. _O- :') Uitzonderingen natuurlijk, maar er stond ook redelijk wat ouder spul op, wat gewoon te duur was t.o.v. direct bij een motorzaak huren.
 
Er zijn best wel wat betaalde rubrieken op MP. En ook betaal je voor een betere zichtbaarheid. In die zin doen beide sites hetzelfde. Je betaalt voor betere zichtbaarheid waardoor je meer kunt vragen/krijgen. Dat geldt ook voor hotels met booking.com of restaurants met thuisbezorgd. Maar je hebt wel gelijk, motorrijden is voor het overgrote gedeelte in Nederland zeisoensgebonden. En voor die paar tientjes zullen weinig mensen hun motor beschikbaar stellen zo blijkt maar weer.
Er stonden er zat te huur hoor.
Maar blijkbaar geen huurders (dit jaar).
 
Maar valt het ook om?
Eerst komt er een curator naar kijken of er een doorstart of overnamekandidaten zijn.
Hierdoor is het wel van belang dat de zaak door blijft draaien.

Maar als je reserveert en morgen huurt is er toch ook weinig aan de hand?
Misschien moeten de percentages beter verdeelt worden zodat het weer levensvatbaar is?
Belangrijkste is dat het personeel zijn/haar baan behoudt.

Booking kan je het best gebruiken om iets op te zoeken.
Hun percentage ligt rond de 20% en soms kan je buiten booking om goedkoper terecht.
Is dit iets wat je van hoor en zeggen hebt? Of zelf ervaren. Mijn ervaring is dus elke keer nee. Of een duurder bedrag dan booking.
 
Klopt, als je 60 vroeg hield je een tientje over. Dus oude hokken waren minstens 60.

Ik heb verder geen ervaring met ze qua uitbetaling omdat ik mijn motor niet aan vreemden zou meegeven, maar dat is weinig. Ik snap wel dat de verzekeraar voldoende moet krijgen voor het dekken van het risico. Kans op een ongeluk op de motor is ook groter dan bijv. met de auto.
 
Maar valt het ook om?
Eerst komt er een curator naar kijken of er een doorstart of overnamekandidaten zijn.
Hierdoor is het wel van belang dat de zaak door blijft draaien.
Vanuit het standpunt van de curator/schuldeisers is dat wel zo. Maar besef wel dat je als consument een groot risico loopt, aangezien je helemaal achter mag aansluiten zodra de curator de sleutel afpakt. Zoek eens op het failliet van Neckermann destijds. Kon je met de curator gaan bellen om te proberen je centen terug te krijgen. Zinloos overigens.

Maar als je reserveert en morgen huurt is er toch ook weinig aan de hand?
Misschien moeten de percentages beter verdeelt worden zodat het weer levensvatbaar is?
Belangrijkste is dat het personeel zijn/haar baan behoudt.
Het personeel bestaat uit 2 mensen. De oprichter en zijn/haar vrouw/man?. Als ze na 6 jaar niet levensvatbaar blijken, dan houdt het denk ik gewoon op. Als je het percentage voor de verhuurder nog meer verlaagt, wordt het wel erg schraal lijkt me.

Ik vond het altijd al een bijzonder gebeuren: voor een paar tientjes per dag rijdt iemand 100 - 400 km op jouw motor (waarbij 100 km vaak inbegrepen is in de prijs, daarna meerkosten).
Met een km-prijs (ex. brandstof) van 10-20 ct/km ben je al 1 tot 2 tientjes kwijt aan werkelijke kosten per 100 km.

Als je geluk hebt rijdt je huurder als een ouwe vent, maar Sjonnie Don't be gentle it's a rental zal er ook tussen zitten.
Het lijkt me persoonlijk heel lastig om er iets aan over te houden én zonder gezeik achteraf (verkeersboetes, kleine schades, e.d.) maar ik ben benieuwd of er echt mensen zijn die dat wel konden.
 
Ik vind het ook bijzonder dat iemand zijn motor verhuurd voor een paar tientjes.
Stel de huurder betaald €60 dan gaat 30% daarvan naar motoshare incl verz.
Dan hou je 4 tientjes over maar daarvan moet de verhuurder ook weer aan motoshare betalen.
Ik heb er geen ervaring mee maar stel dat dit ook weer een tientje is dan hou je er nog maar 3 over.
En daarvan mag jij het onderhoud ook nog eens betalen.

Enige waarvoor ik wel zou verhuren is een soort huurkoop.
(Lees, lange proefrit voor een serieuze koper)

En stel de huurder rijdt je motor plat, krijg je dan alleen de dagwaarde?
 
Terug
Bovenaan Onderaan