MT-125 droog loop

JohanPol

Rookie
31 jan 2024
2
1
Almere
Hier een twijfelaar.

Na wat nu blijkt geen motorolie bijvulling is de MT125 van mijn dochter zonder olie gekomen tijdens het rijden.
Conclusie: stuk :-(

Vraag is nu of eur3000 voor reparatie het waard is. Je koopt er bijna een andere voor.
Deze MT125 is uit 08/2020.
 
Laatst bewerkt:
Kan je voor minder geld niet een blok bij baboon of motorpartsonline vandaan halen?

Edit: om daadwerkelijk antwoord te geven op je vraag, nee, dat is het logischerwijs niet waard. Emotioneel misschien, maar financieel zeker niet.
 
Ik heb binnenkort nog een CBR125R in de aanbieding (van mijn dochter die wel netjes haar olie bijvult ;-) )
En zoals aangegeven: nee, zo'n bedrag lijkt het mij niet waard
 
Verbruikte dat ding zoveel olie dan?
Blok stuk als in, compleet vastgelopen?
Hoe je zoiets klaar krijgt, geen idee. Arm ding.

Best een tweedehands blokje scoren, reparatie met nieuwe dure Yamaha onderdelen is het niet waard helaas.
 
Die blokken verbruiken inderdaad, vooral bij snelweg gebruik.
Zelf ook mn eerste A1 motor in elkaar laten draaien (zelfs met bijvullen, maar te weinig dus-O-....)

Ik zou zelf de pijn en moeite niet in zo'n motor meer steken, zeker niet voor 3000 euro..
Zou kijken voor een betaalbare andere A1 motor, gewoon een tweedehansje die goed onderhouden is om de A1 tijd mee door te zingen. :]
Deze kun je altijd nog voor een restwaarde/onderdelen verkopen.

Edit: mbt Yamaha A1 fietsen, gebruik alleen Yamalube olie!
 
Laatst bewerkt:
Die blokken verbruiken inderdaad, vooral bij snelweg gebruik.
Zelf ook mn eerste A1 motor in elkaar laten draaien (zelfs met bijvullen, maar te weinig dus-O-....)

Ik zou zelf de pijn en moeite niet in zo'n motor meer steken, zeker niet voor 3000 euro..
Zou kijken voor een betaalbare andere A1 motor, gewoon een tweedehansje die goed onderhouden is om de A1 tijd mee door te zingen. :]
Deze kun je altijd nog voor een restwaarde/onderdelen verkopen.

Edit: mbt Yamaha A1 fietsen, gebruik alleen Yamalube olie!
Ik zou niet weten waarom....... als er maar voldoende kwaliteitsolie in zit.
 
Eerste motor met castrol gedaan, daarna alleen nog maar yamalube en geen problemen meer gelukkig.
Altijd netjes elke paar honderd km peilen, maar met veel snelweggebruik blijven ze verbruiken, ook met yamalube..... :/
 
Eerste motor met castrol gedaan, daarna alleen nog maar yamalube en geen problemen meer gelukkig.
Altijd netjes elke paar honderd km peilen, maar met veel snelweggebruik blijven ze verbruiken, ook met yamalube..... :/
Dus kun je net zo goed een ander kwaliteitsmerk gebruiken....... (en ik heb het dan niet over Castrol, dat is al jaren niet meer de kwaliteit van vroeger)
 
waar is die 3000 euro op gebaseerd als ik vragen mag? Ik kan het mis hebben hoor, maar dit klinkt mij als een nieuw cilinderkitje en klaar?
Als een blok zonder oliedruk heeft gedraaid is de cilinder hetgeen ik me de minste zorgen over zou maken.......

Krukas + lagering, drijfstanglagers, nokkenassen + lagering zijn veel eerder stuk. Eigenlijk een complete blokrevisie of ander (nieuw...) blok eronder hangen.
 
waar is die 3000 euro op gebaseerd als ik vragen mag? Ik kan het mis hebben hoor, maar dit klinkt mij als een nieuw cilinderkitje en klaar?
Die 3000 is gebaseerd op alles vernieuwen.
En ja alleen een cilindersetje zou ook kunnen. Denk toch dat ik ga laten kijken wat de schade daadwerkelijk is. Hiervoor moet wel blok al gedeeltelijk uit elkaar en ook dat kost al een paar centen. Maar dat is denk ik wel iets wat ik er voor over heb. Als het dan erg tegenvalt stop ik er wel mee.
 
Met een beetje basiservaring in sleutelen, en een goeie doppenset, is zo'n eenpittertje vrij snel uit te bouwen.
En eenmaal op de werktafel kun je, door de dynamokap te verwijderen, al snel voelen of de krukas speling heeft door hem op en neer te bewegen.
Door korte draaibewegingen te maken kun je voelen of er speling zit op het bigend, dat is een glijlager.
Een blokrevisie gaat al snel in de papieren lopen, bepaal zelf of je dat (en de fiets) waard is.
 
  • Leuk
Waarderingen: BYM
Terug
Bovenaan Onderaan