Mysteries olielek tl1000s met r-blok

RRRamon

MF veteraan
20 jul 2003
1.454
33
Maarssen
Na een week of twee last te hebben van een olielek vandaag toch maar een gaan kijken waar het vandaan komt. Nu lijken alle pakkingen e.d. goed te zijn en lijkt het "lek" van redelijk ver van boven te komen. Wat ik kan herleiden is dat het ergens vanaf de airbox komt en vanaf daar via de startmotor naar beneden sijpelt. De airbox erg vet/vies van binnen. Geen aangekoekte zooi maar redelijk verse olie. Vanaf de voorste, linker slang van de airbox drupt het dus naar beneden. Iemand een idee waar het door zou komen? Hint, tips en aanwijzingen zijn welkom 😇
 

Bijlagen

  • 20210711_221358.jpg
    20210711_221358.jpg
    95,5 KB · Weergaven: 49
  • 20210711_221225.jpg
    20210711_221225.jpg
    83,9 KB · Weergaven: 48
  • 20210711_221210.jpg
    20210711_221210.jpg
    118,8 KB · Weergaven: 48
Laatst bewerkt:
Na een week of twee last te hebben van een olielek vandaag toch maar een gaan kijken waar het vandaan komt. Nu lijken alle pakkingen e.d. goed te zijn en lijkt het "lek" van redelijk ver van boven te komen. Wat ik kan herleiden is dat het ergens vanaf de airbox komt en vanaf daar via de startmotor naar beneden sijpelt. De airbox erg vet/vies van binnen. Geen aangekoekte zooi maar redelijk verse olie. Vanaf de voorste, linker slang van de airco drupt het dus naar beneden. Iemand een idee waar het door zou komen? Hint, tips en aanwijzingen zijn welkom 😇
Wut?:+

Kan zijn dat de olie in de airbox komt via de carterventilatie en daar weer uit lekt. Hoeveel km heeft dat blok gelopen?
 
Wut?:+

Kan zijn dat de olie in de airbox komt via de carterventilatie en daar weer uit lekt. Hoeveel km heeft dat blok gelopen?
Als mijn km teller de waarheid verteld heeft ie 46k gelopen. Ik merk ook dat ik de laatste tijd een klein beetje vermogen mis en dat ie zo toe een enorme knal geef bij gas los (maar dan ook echt heel enorm 💣)
 
Midden tussen de cilinders, vlakbij het thermostaathuis heb je een deel van het carterontluchtings systeem. In het blok zit een membraan. Op het blok een korte slang en een afgerond plastic doosje. Daaraan zouden nog twee slangen moeten zitten. Naar het kleppendeksel op de achterste kop. En naar de aansluiting links onderop de airbox.

Op 1 van je foto’s is deze (vette) slang te zien. Deze lijkt meer slangenklemmetjes te hebben dan origineel, dat kan een lekkage punt zijn. Echter als de airbox ook erg vettig is, is er allicht veel carterdruk. Dit kan komen door vervuilde/klemmende zuigerveren. Bijvoorbeeld doordat er teveel olie in de airbox komt, snap je’m?

Soms kun je met bepaalde toevoegingen aan de olie, zuigerveren losser krijgen. En je zou het plastic doosje open kunnen maken en voorzien van iets dan meer oliedamp condenseert.
 
Heb het bij de aprilia Falco als er maar ietwat teveel olie in het motorblok zit dan gooit deze het in het luchtfilterhuis er weer uit .
Deze heeft wel een dry sump systeem (aparte olietank met oliepeil slang .
Vul deze daarom nooit tot max maar 2cm boven het minium . (koud)
Bij een volledig opgewarmd blok geeft de peilbuis dan 3/4 aan .
Nu amper tot geen last meer van vettigheid en motor olie in het luchtfilterhuis . (check iedere 5000 km ff)
 
Midden tussen de cilinders, vlakbij het thermostaathuis heb je een deel van het carterontluchtings systeem. In het blok zit een membraan. Op het blok een korte slang en een afgerond plastic doosje. Daaraan zouden nog twee slangen moeten zitten. Naar het kleppendeksel op de achterste kop. En naar de aansluiting links onderop de airbox.

Op 1 van je foto’s is deze (vette) slang te zien. Deze lijkt meer slangenklemmetjes te hebben dan origineel, dat kan een lekkage punt zijn. Echter als de airbox ook erg vettig is, is er allicht veel carterdruk. Dit kan komen door vervuilde/klemmende zuigerveren. Bijvoorbeeld doordat er teveel olie in de airbox komt, snap je’m?

Soms kun je met bepaalde toevoegingen aan de olie, zuigerveren losser krijgen. En je zou het plastic doosje open kunnen maken en voorzien van iets dan meer oliedamp condenseert.
Thanks, ik ga er dat met die klemmetjes eens bekijken 👌
 
Heb het bij de aprilia Falco als er maar ietwat teveel olie in het motorblok zit dan gooit deze het in het luchtfilterhuis er weer uit .
Deze heeft wel een dry sump systeem (aparte olietank met oliepeil slang .
Vul deze daarom nooit tot max maar 2cm boven het minium . (koud)
Bij een volledig opgewarmd blok geeft de peilbuis dan 3/4 aan .
Nu amper tot geen last meer van vettigheid en motor olie in het luchtfilterhuis . (check iedere 5000 km ff)
Ik zit te denken, het is ontstaan nadat ik m'n koppelingsplaaten en olie heb vervangen...🤨 eens op letten als ik er zo weer olie in gooi
 
Terug
Bovenaan Onderaan