Naar 4655 meter op carburateurs

St-Daan

Die hard MF'er
27 apr 2013
452
398
Voorafgaand aan mijn reis naar Mongolië heb ik met velen besproken of mijn Africa Twin uit 1994 op standaard afgestelde carburateurs een hoogte van 4655 meter zou kunnen behalen. Vele twijfelde eraan. Uiteindelijk toch besloten om geen andere jets/naalden mee te nemen en het gewoon te proberen.

Het is gelukt! Op het einde kon ik alleen nog maar volgas in de eerste versnelling rijden en haalde ze maximaal 3000 toeren. Maar ze heeft het gehaald. 😅

Dit is de Ak-Baital pas in Tadzjikistan.
 

Bijlagen

  • IMG_5757 2.jpeg
    IMG_5757 2.jpeg
    337,8 KB · Weergaven: 239
  • IMG_5344.jpeg
    IMG_5344.jpeg
    83 KB · Weergaven: 234
Fuckin' hell, wat een stoere motor foto! :}
Thanks, ik ben er ook wel trots op! (Vandaar dit topic om even te flexxen). 😅

De weg er naar toe (Pamir Highway) is circa 3 dagen onverhard op 4000m. Ook problemen gehad met de beschikbaarheid van benzine en hoogte ziekte. Maar dat is het avontuur!
 

Bijlagen

  • IMG_5352.jpeg
    IMG_5352.jpeg
    463,5 KB · Weergaven: 103
Netjes gedaan stoere foto, heb wel eens de tip gehoord om op hoogte een aangepaste luchtfilter box te maken met gaten erin met tape erover. Hoe hoger je komt hoe meer tape je weghaalt en meer lucht toelaat.
 
Netjes gedaan stoere foto, heb wel eens de tip gehoord om op hoogte een aangepaste luchtfilter box te maken met gaten erin met tape erover. Hoe hoger je komt hoe meer tape je weghaalt en meer lucht toelaat.
Ja ik heb overwogen om op een gegeven moment gewoon het hele luchtfilter eruit te halen. Dat zou helpen, maar brengt natuurlijk ook wel weer bepaalde risico’s met zich mee..
 
Geweldig, dan ben je een BAAS .
Gave foto zeg , iets anders kan je er niet van maken.
 
Supergaaf, ik wil ook die kant nog eens op. Lees graag meer over je reis. Vanaf NL vertrokken, boven, over of onderlangs de Kaspische Zee genomen? Het is een lastig jaar voor zo'n trip iig :}
 
Supergaaf, ik wil ook die kant nog eens op. Lees graag meer over je reis. Vanaf NL vertrokken, boven, over of onderlangs de Kaspische Zee genomen? Het is een lastig jaar voor zo'n trip iig :}
Cool! Mocht je nog vragen ergens over hebben stel ze gerust. Ik ben onder de Caspische gegaan. Via oa. Iran en Turkmenistan. Ik ben een dagboekje aan het schrijven op Instagram. @Oneway.Roundtrip
 
Cool! Mocht je nog vragen ergens over hebben stel ze gerust. Ik ben onder de Caspische gegaan. Via oa. Iran en Turkmenistan. Ik ben een dagboekje aan het schrijven op Instagram. @Oneway.Roundtrip
Dat is wel de route die ook mijn voorkeur heeft. Mooi dat je een visa voor Turkmenistan hebt gekregen.

Tja, vragen... wat niet. Ben eigenlijk gewoon benieuwd naar een heel reisverslag zeg maar. Vette foto's op insta, maar ben ook zeker benieuwd naar de verhalen. Of moet ik dan inloggen ofzo?

Heb je al een visum voor het kleine stukje Rusland wat je door moet richting Mongolië? En dan weer terugrijden of motor achterlaten of... nog verder? Veel plezier in elk geval, mogen de grenzen je gunstig gestemd zijn ;)
 
Met mijn Vespa PX200E naar het Timmelsjoch museum (2175 m hoog) geweest en die reed ook niet snel omhoog maar dat kan natuurlijk ook komen door de 12 PK's *D Afslaan deed'ie in ieder geval niet.
Zéér gave foto overigens, ben jaloers.
 
Terug
Bovenaan Onderaan