Niet "gezellie" deze Pirelli

Bullmoose

MF'er
10 okt 2005
60
18
Den Haag
Beste mede motor-forummers,

Even een post vanwege "geestelijke nood" ;)
Ik wissel, voor de eerste keer met eigen hand, een voorband.
Het standaard rubberen ventiel heb ik mooi vervangen door een Ariete-haaks aluminium exemplaar.
IMG_0163.jpg


De vervangende Pirelli Angel GT heb ik met deze föhn lekker handwarm gemaakt. Daarmee wordt het inderdaad een veel beter "meewerkend voorwerp"
IMG_0164.jpg


De eerste bandhiel ging met een klein beetje zeep-water zonder noemenswaardige inspanningen over de velgrand heen.
IMG_0165.jpg


Maar waarom lijk ik met het op de velg lepelen van de tweede bandhiel niet verder te komen dan op onderstaande foto?
Zowel deze, alsook de onderste velghiel liggen beiden in het diepste midden-gedeelte van de velg, en toch buig ik bijna mijn bandenlichters.
Het midden van het gedeelte dat nog over de velgrand moet zit daar ook nog minstens 3cm vandaan.

Wat doe ik niet goed? Hellup!
IMG_0166.jpg
 
Waarom gebruik je geen bandenzeep? Dit gaat hartstikke stroef met kans op scheuren.

Het is net als … nooit droog erin rammen

Op de onderste foto aan de onderkant moet de band verder naar het hart van de velg, zo krijg je ruimte aan de bovenkant om hem er omheen te lepelen.
Hoi SP1R, nog geen bandenzeep in huis, gebruik nu zeepwater. Glijd prima, ook terug eraf zelfs. Op de foto zijn de bandhiel en velgrand alweer kurkdroog. Band is warm, dus dat gaat snel. Scherp gezien inderdaad dat op de laatste foto de bandrand niet goed zit. Tijdens het lepelen druk ik daar met mijn knieën de rand tot ruim midden in het hart. Bedankt in ieder geval, enne, die bandenzeep die komt er, achter moet ook nog!
 
Als je geen bandenzeep hebt helpt beetje water met veel afwasmiddel in ook.
En bij een taaie band haal ik voor het laatste stukje ook de velgbescherming weg want die zorgt ook voor extra spanning.
Goeie van die velgbeschermers. Heb er al over getwijfeld, die voegen inderdaad een ongewilde extra millimeter toe op een moment dat alle beetjes helpen.
 
Ik gebruik bandenlichters alleen voor het er af halen van de band. Het er om leggen doe ik met de zachte rubber hamer, heb ik meer dan 60 jaar geleden zo geleerd. En toen was er nog geen bandenzeep.
 
De beiden hielen van de band met een stuk of 10 grote ty-wraps naar elkaar toe trekken, beide zijden glibberig maken met wat
afwasmiddel en dan druk je de de band zonder moeite over de velgrand heen.

 
Ik heb van een wegenwachter geleerd dat je met de juiste smeermiddelen, en ik confereer dan "de band er met zijn tweeen op kan dansen"

Desalniettemin hebben we voor in de Garage van @Rob RD en @RobD toch een goeiekoop bandenapparaatje gekocht.
Velgbescermers en zeepiezeepie komen er snel achteraan
 
Even een hulpje erbij die met de bandenlepel de boel op spanning houdt.
En zelf met je knieën de band in het midden van het velgbed duwen, en met een rubber hamer de band over de rand kloppen.

En. Altijd zorgen dat je tegenover het ventiel begint met opleggen.
 
En. Altijd zorgen dat je tegenover het ventiel begint met opleggen.
Das toch alleen met binnenbanden zo, zodat de binnenband niet tussen de rim en de band komt. Bij stugge tubeless wil je je buitenband zo ver mogelijk in de velg drukken, die dikte van het ventiel kan mooi in de weg zitten
 
Mannen, hij -zit -er -op!!!! Vanmiddag in de zon gelegd, en met royaal water/zeepsop (banden-montagevet nog in bestelling) de tweede bandhiel er grotendeels "opgedanst". Laatste ongeveer 30 cm met één enkele bandenlichter over het randje gewipt.

Alleen schiet bij op druk zetten van één hiel ongeveer een kwart nog niet in het velgbed. Ben ergens tussen 3 en 3,5 bar opgehouden. Iemand daarvoor nog een helder inzicht misschien?

Tot zover bedankt voor al jullie ideeën en gedeelde ervaringen, hélemaal goud!
 
Even een hulpje erbij die met de bandenlepel de boel op spanning houdt.
En zelf met je knieën de band in het midden van het velgbed duwen, en met een rubber hamer de band over de rand kloppen.

En. Altijd zorgen dat je tegenover het ventiel begint met opleggen.
Tegenover ventiel begonnen, dan duw je ook de bandhiel niet tegen de moer van dat Ariete-ventiel aan.
 
Mannen, hij -zit -er -op!!!! Vanmiddag in de zon gelegd, en met royaal water/zeepsop (banden-montagevet nog in bestelling) de tweede bandhiel er grotendeels "opgedanst". Laatste ongeveer 30 cm met één enkele bandenlichter over het randje gewipt.

Alleen schiet bij op druk zetten van één hiel ongeveer een kwart nog niet in het velgbed. Ben ergens tussen 3 en 3,5 bar opgehouden. Iemand daarvoor nog een helder inzicht misschien?

Tot zover bedankt voor al jullie ideeën en gedeelde ervaringen, hélemaal goud!
Ventielkern er wel uitgehaald? Dan kan er sneller lucht in. Anders nog wat zeepsop om de plek waar hij niet wil
 
Terug
Bovenaan Onderaan