Niet startende CBR 600F

Ielspiels

MF veteraan
14 okt 2009
6.643
1
Leiden
Facebook
Ik heb een CBR 600F uit 1996. Heb er nooit problemen mee, maar nu ineens een raar geval.

Had eergisteren een stuk gereden (geen vreemde dingen met starten). Toen bij een tankstation startte ik (geen problemen) om een stukje vooruit te rijden. Toen de sleutel weer omgedraaid om op iemand te wachten. Vervolgens contact weer aan (lampjes van de olie/neutraal/jiffy gingen netjes aan) en vervolgens vallen alle lampjes uit.
Alle zekeringen en de hoofdzekering zijn gecontroleerd, niks mis mee. De accupolen zijn nog helemaal schoon.
De status is nu dat als ik het contact aanzet dat alle dashbordlampjes langzaam opkomen, in ong 2sec. (waar deze normaal direct aangaan). Als ik vervolgens wil starten hoor ik een tik van linksachter komen (startrelais), vallen de lampjes weg en komen weer op, en kan ik niet nogmaals dit geluid krijgen tenzij ik het contact uitzet en weer aan.

We kregen de motor wel aangeduwd, en ik heb er daarna een stukje mee gereden en hem nog even laten draaien. Ook toen ik hem weer heb uitgezet, kwam er niet meer uit dan die 'tik'. Tijdens het rijden geen problemen met mijn richtingaanwijzer. Als ik nu mijn richtingaanwijzer aanzet dan hoor ik een soort van krakend/storend geluid en doet het lampje het onregelmatig.
Er is geopperd dat mogelijk de accu leeg was (wat mij zeer onwaarschijnlijk lijkt, en als het zo is moet dat door een onderliggend probleem zijn veroorzaakt) of dat het contact van de stekker op de hoofdzekering was geoxideerd. We hebben hem nog ingespoten met contactspray, zonder resultaat.

Zelfs zitten denken aan het startrelais, maar ik zou niet weten of dat ook die rare situtaie met de dashbordverlichting en knippers kan veroorzaken.

Verder dan wat hierboven geschreven kom ik niet. Misschien heeft iemand tips voor me om verder te onderzoeken waar het probleem ligt, of misschien een idee wat er loos is.

Alvast bedankt voor het meedenken :)
 
Accu overleden of de spanningsregelaar......

Accu opladen met lader en kijken wat de motor dan doet.

Bedankt voor je reactie!

Maar is het wel aannemelijk dat het de accu is, als ik 2 seconden daarvoor nog geen problemen had?
Ga vanavond een acculader bestellen, dan ga ik in ieder geval dat proberen.

En is er iets waardoor ik kan controleren of het mogelijk de spanningsregelaar is?
 
Heb begrepen dat ik om de accu goed te kunnen meten deze toch echt op dien te laden.

Ga nu een multimeter bestellen, en zsm de accu opladen en doormeten. Ik laat het nog weten.
 
Heb het ook gehad met mijn gsx1100f. Na een weekend in de eiffel tanken net over de grens, motor bij starten dood. Bleek de accu droog te staan, was het enigste dat ik niet gecontroleerd had. Had het hele weekend daarvoor geen problemen gehad.
 
Ilse toch :o
Je trouwe cbrretje laat je toch niet in de steek?
Ik zou als ik jou was eerst inderdaad het accu/laadsysteem even doormeten.
Ik heb al 2 x een gecorrodeerd contact gehad in de kabelboom net onder de topkuip, daar blijft regelmatig water in staan. Dat zou ik daarna even nakijken!
Successs *D x
 
Bedankt voor jullie reacties! Sorry voor de late reactie van mijn kant :)

@Bosje: mn accu stinkt niet, maar is mogelijk toch deaud. We hebben hem vandaag aan de lader gehangen en weer in demotor gestopt. De lader gaf wel aan dat hij op een gegeven moment vol was... Het lijkt er iig niet op dat ie droog is... dus ik denk niet dat er nog veel hoop is.
Het vreemde is wel dat de lader aangeeft dat de accu vol is, maar ik weet niet wat hij aan hoort te geven als de accu kapot is.... Denk dat ik enkel antwoord kan krijgen door hem door te meten.

@Buikschuiver: Het is me nog niet helemaal duidelijk of de accu nou echt kapot is, zie bovenstaande reactie. Maar, dat kan ook aan mijn lack aan kluservaring zijn....

@Duncan: Ik zie op mijn accu staan DO NOT OPEN. Is er nog een andere mogelijkheid om te controleren of het de vloeistof is, buiten hem open te maken? (sorry, again, niet zoveel kluservaring, dus liever eerst veel vragen dan iets mollen (als het nog niet gemolt is :+ ))

@ Spoenky: thanks! Als dat het geval is klop ik bij je aan

@Bartju: thanks! Als jij olie dr niet onderweg uit laat lopen, corrodeert je kabelboompje wel ;)


Komend weekend weer tijd om verder tekijken. We gaan hem aanduwen, en ik ga dermee naar een vriend crossen die alles met me gaat doormeten, hopelijk dan meer informatie.
 
Het probleem is opgelost! Bleek toch de accu te zijn!

Hebben alles doorgemeten eerst. Accu, leek prima, startrelais, leek prima, spanningsregelaar, leek ook prima.... Toen ons vermoeden dat het bij de startmotor lag. Daar wilden we onze vingers niet aan branden, dus ervoor gekozen hem weg te brengen. Situatie uitgelegd aan de monteur, hij vermoedde meteen dat het toch de accu was. Accu eruit, doorgemeten (ook onder belasting) en het ding was zo lijp als wat :') Ondanks dat wij voldoende spanning hadden gemeten, bleek het dus toch wel degelijk de accu te zijn.

Al met al, probleem opgelost voor 64 euro! En wat nou precies het probleem van de accu was... Zal een raadsel blijven :P

Nogmaals bedankt voor al jullie hulp!
 
Meet eens bij stationair draaiende motor en spelend met het gas dus bij meerdere toerentallen, de spanning op de accu-polen.

Als die noemenswaardig hoger komt dan ruime 14V is zo goed als zeker een gare spanningsregelaar bezig je nieuwe accu dood te martelen.

Post de gemeten spanningen hier.
 
Terug
Bovenaan Onderaan