Nieuw forum erbij?

is het wat?

  • ja

    Stemmen: 3 75,0%
  • nee

    Stemmen: 1 25,0%
  • geen idee

    Stemmen: 0 0,0%

  • Totaal aantal stemmers
    4

koakie

MF veteraan
12 nov 2002
1.384
1
monster
Beste Administrators/moderators/forum-gangers,

Het Motor-forum is door de jaren heen flink gegroeid tot een groot en gezellig internet-forum. Een motorgerelateerde discussieplek/informatiebron met uiteenlopende onderwerpen, voor iedereen wat wils. De groei door de jaren heen ging gepaard met diverse ontwikkelingen die de functionaliteit van het forum verbeterde.
*O*
Echter, met de nog steeds toenemende hoeveelheid informatie hier op het forum, merk ik dat de hoeveelheid soms wel eens ten koste gaat van de overzichtelijkheid en vooral de terugvindbaarheid. Ik heb het dan niet over de 1000+ post’s offtopic’s, maar ik zou graag even willen concentreren op de how-to’s.
Dus ik zat laatst is te denken...

Mijn idee is als volgt:
Noem het een Knowledge Base, “tips&truuks” of “Het grote heilige how-to forum”, maar een apart forum net zoals WWTD, G&G, Techniek, alleen dan voor alle how-to uitleg topics die worden geschreven hier op het forum. (Zowel de techniek howto’s, als algemeen in één forum, of apart. Ik weet het niet het zou allebei kunnen.) In dit forum een sticky topic met de huisregels van het forum. Daarin beschreven dat het enkel bedoeld is voor kant en klare instructies (dus geen vragen). Naast de huisregels is het misschien handig om een stramien op te nemen met de gewenste opbouw en randinformatie die men moet/mag hanteren in hun uitleg.

Voorbeeld randinformatie: (voor een technische how-to)
-      Benodigdheden
-      Ev. Kosten en leveranciers
-      vermelden of het algemeen toepasbaar op elke fiets, of alleen voor één model van merk X, of voor een specifiek type (cardan aandrijving) maar geschikt voor meerdere merken en modellen.
-      Enz enz enz Verzin nog maar wat relevants.

Opbouw tips enzo:
-      Gebruik maken van lettertype eigenschappen bold, onderstreept om overzichtelijkheid te bewaren en aandachtspunten te benadrukken.
-      Foto’s :P
-      Alinea’s, opsommingen, etc. gewoon lekker leesbaar schrijven. (nog beter dan deze post :) )

Goede how to’s bijvoorbeeld:
Motor importeren vanuit duitsland, een uitleg (duderuud)
How to: Racegaas monteren (harley)
Prachtige, duidelijke uitleg.

De voornaamste rede waarom ik een apart forum voor de how-to’s voorstel, is om de toegankelijkheid van de kennis die vastgelegd is op het forum, te verbeteren. De oudere garde op het forum die weet uiteraard waar alles staat (in de meeste gevallen), maar vooral met het oog op de nieuwkomers zijn de tips en truuks nogal verborgen in het forum.


Misschien na het lezen van dit stukje beginnen er bij sommige wat vragen op te borrelen zoals:

Waarom alleen de how-to’s in de techniek en Alg. Motorpraat apart?
De how-to’s zijn eigenlijk kant en klare instructies, of noem het complete pakketten met (alle) informatie die nodig is om een handeling uit te voeren, geen echte discussie’s zoals in Alg. motorpraat of topics die beginnen met een vraag: Help! storing, me V8 bosshogg loopt op 7 cilinders.

Waarom kan het topic van Revolution: “Motor-forum How-to’s ze staan hier” niet daarvoor gebruikt worden?
Destijds een zeer goed initiatief, maar het is nu een vrij oud topic en het is wat rommelig geworden. Naast het rommelige staan er ook weer vragen in van gebruikers over specifieke problemen.

Hoe zit het met de “Mijn ZXR-project” topics, horen die daar bij?
Jah… twijfelgevalletje. Het zijn wel mooie uitlegtopics van hoe het ombouwen moet met vaak veel foto’s maar het is meer een soort weblog, (of soms een gebed zonder eind. :) )

Wat zijn de voordelen er van ten opzichte van hoe de situatie nu is?
Naar mijn idee brengt een aparte forum de volgende voordelen met zich mee:

- structuur brengen in een alsmaar groter groeiende bron van informatie.

- Nieuwkomers hoeven minder energie te stoppen in het zoeken naar algemene/technische weetjes. De verwachting is dat nieuwkomers dan geen (i.i.g. minder) topics starten met vragen over informatie die al aanwezig is op het forum. U kent het allemaal wel denk ik, de wel bekende U.T.M.F.S.A. reply’s. (use the m*&herf&#king Seach Assh*le!)

- Als er minder vraag topics worden gestart door nieuwkomers, hoeven er dus ook minder op slot. “Hallo ik wil graag importeren…. USE THE MOTHE… slotje..”

- Wellicht is een knowledge base met stramien voor het schrijven van how-to’s een stimulans voor mensen die barsten van de kennis, maar niet gezegend zijn met het overbrengen van die kennis. ;) Wie weet joh…

Uiteraard, als er nog mensen zijn die nadelen kunnen verzinnen, of dit idee verder willen uitkristalliseren, graag!



Klinkt dit idee u allen als een goede oplossing?
(Of heb ik mij weer is nutteloos bezig gehouden)

mvg,
Nico
a.k.a. Koakie
 
Alleen al omdat het zo'n lang verhaal is gaat het niet gebeuren. -O-
 
Beetje meer structuur bedoel je,kan geen kwaad.
Hebben de modjes wat meer te doen :+

(Wel erg veel werk...)
 
Beetje meer structuur bedoel je,kan geen kwaad.
Hebben de modjes wat meer te doen :+

(Wel erg veel werk...)
het zal in het begin wat werk zijn ja zeker om de huidige how-to bijv. opnieuw plek te geven.
De bedoeling is natuurlijk dat de moderators er uiteindelijk minder werk aan overhouden en dat er meer kennis wordt uitgewisseld hier op het forum.

overigens bedenk ik mij nu ook nog:

wat valt er eigenlijk onder de definitie "how to"?
zijn dat alleen de technische topics en algemene topics over bijv. hoe je je motor moet importeren, of vallen daar ook de how to weelie, filerijden en kijktechnieken eronder.

en wat wordt gezien als relevant? Zijn dat topic's in de zin van: "hoe moet ik me kettingslot goed vast maken" of "how to wake-up je buurman op de zondag ochtend met open pijpen"-offtopic uitleg.
 
Het idee is leuk maar ik zie wel wat haken en ogen ;) Je gaat uit van het punt dat (nieuwe) gebruikers eerst lezen voordat ze iets gaan doen. Fout :P

In dit forum een sticky topic met de huisregels van het forum. Daarin beschreven dat het enkel bedoeld is voor kant en klare instructies (dus geen vragen). Naast de huisregels is het misschien handig om een stramien op te nemen met de gewenste opbouw en randinformatie die men moet/mag hanteren in hun uitleg.
Dat wordt dus niet gelezen ;) Nog steeds posten mensen hun verkooptopic in algemeen en hun technische vragen in bijvoorbeeld sport. Ook warez etc. worden nog steeds gepost ondanks dat het toch duidelijk is dat dat niet mag.


- Nieuwkomers hoeven minder energie te stoppen in het zoeken naar algemene/technische weetjes. De verwachting is dat nieuwkomers dan geen (i.i.g. minder) topics starten met vragen over informatie die al aanwezig is op het forum. U kent het allemaal wel denk ik, de wel bekende U.T.M.F.S.A. reply’s. (use the m*&herf&#king Seach Assh*le!)

- Als er minder vraag topics worden gestart door nieuwkomers, hoeven er dus ook minder op slot. “Hallo ik wil graag importeren…. USE THE MOTHE… slotje..”
Ze zoeken vaak niet eens maar starten gewoon een nieuw topic ;)
 
Wel zie/lees ik dat er idd her en der gepost wordt,niet op de juiste plaats.
Gezien het optreden van de mods lijkt dit nog altijd goed te gaan.

Waar mf denk ik om moet denken is:maak niet nog meer hokjes,de kans bestaat dat er irritatie komt(lees heropvoeden post gedrag)indien je dit wel gaat doorvoeren zal een kans bestaan dat het huidig karakter van mf zal veranderen.En terwijl dit juist bepalend is voor binnenkomst(nieuwe leden)en behoudt van huidige leden.

Bedenk tevens mf is een uitlaatklep,fun,a place to be. :Y
met niet al teveel regels..............
 
Wel zie/lees ik dat er idd her en der gepost wordt,niet op de juiste plaats.
Gezien het optreden van de mods lijkt dit nog altijd goed te gaan.

Waar mf denk ik om moet denken is:maak niet nog meer hokjes,de kans bestaat dat er irritatie komt(lees heropvoeden post gedrag)indien je dit wel gaat doorvoeren zal een kans bestaan dat het huidig karakter van mf zal veranderen.En terwijl dit juist bepalend is voor binnenkomst(nieuwe leden)en behoudt van huidige leden.

Bedenk tevens mf is een uitlaatklep,fun,a place to be. :Y
met niet al teveel regels..............

Ik kan zo nog 10 hokjes verzinnen waar men in kan posten, maar om nou fora te verzinnen voor elk ontwerpje dat voegt geen waarde toe. Ik wil juist zelf ook helemaal geen hokjes.

Ik zie alleen (ff heel abstract) echt:

- Offtopic praat (echt lekkere simpele, niet motorgerelateerde topics)

- Motorgerelateerde discussies
voorbeeld: "hoi ik heb die en die motor, maar ik heb last van ...(technisch of lichamelijk)... blablala jullie ook?" of "De nieuwe yamaha 2005 modellen, wat vinden jullie er van?"
voorbeeld: de uitlaatklep topics zoals mijn motor gejat, rijbewijskwijt, afgesneden, rukscooters, ik ben ook gevallen.
voorbeeld: Het grote foto/film/merken en modellen(r6/r1 of CBR) topic
enz. nog een aantal stromingen.

- How to's. Instructies over het hoe en wat, zeer motorgerelateerd (technisch en niet technisch) en een hoog informatiegehalte.

Alleen de how to's staan enigszins 'verborgen' in de motordiscussies.
Mijn voorstel is om die eruit te trekken, en de rest van de topics te laten staan waar die staan. :)
 
Het idee is leuk maar ik zie wel wat haken en ogen ;) Je gaat uit van het punt dat (nieuwe) gebruikers eerst lezen voordat ze iets gaan doen. Fout :PDat wordt dus niet gelezen ;) Nog steeds posten mensen hun verkooptopic in algemeen en hun technische vragen in bijvoorbeeld sport. Ook warez etc. worden nog steeds gepost ondanks dat het toch duidelijk is dat dat niet mag.Ze zoeken vaak niet eens maar starten gewoon een nieuw topic ;)

Good point.
Pas nu dat je het schrijft, besef ik me weer hoeveel er inderdaad gewoon gepost wordt zonder dat men even de sticky's lezen.

En ik zie nu (met 2 beeldschermen, elk scherm een motor-forum pagina ;) ) op me'n andere scherm weer een topic, ik denk de 3de ofzo, over motoren huren rondom regio DenHaag.

Zoeken is een kunst denk ik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan