Nieuw: TomTom Rider 5

Athome

MF veteraan
11 nov 2011
5.538
185
Zwolle
Op 15 februari 2013 komt de TomTom Rider 5 tot leven. Op de motorbeurs Utrecht kan iedereen kennis maken met de nieuwe Rider.

TomTom-Rider-2013.jpg

Ik rij zelf met een Zumo 350 en ben er tevreden over maar stiekem ben ik toch erg nieuwsgierig naar de nieuwe Rider. Ik heb ik de auto toch duidelijk een voor voor TomTom boven Garmin.

  • Het probleem van te weinig routepunten lijkt opgelost in de nieuwe rider (het grootste manco van de Rider)
  • Ook heeft de Tomtom in navolging op Garmin lifetime upgrade voor de kaarten bij de aankoopprijs inzitten.
  • Als het goed is wordt de nieuwe Rider standaard geleverd met een licentie van het Programma Tyre. Deze is bij velen al bekend en wellicht een goede keuze. Ik ben er zelf niet bekend mee.
  • Een 4,3 inch breedbeeld scherm.
  • Import tot 10.000 routepunten.
  • Prijs wordt 399 euro met lifetime updates (kaarten)
  • Routes mogen nu tot 100 routepunten bevatten. Dit een ruime verdubbeling van de oude riders.

Ondanks dat ik al jaren met een Zumo rijd en mijn voorkeur voor TomTom in de auto, vind ik het apparaat interessant genoeg om er een topic aan te wagen. Ik ben dan erg beniewd naar de resultaten van de eerste testen. Het liefst zelfs vergelijkende testen.

Garmin is met een de Zumo 350 een nieuwe weg ingeslagen en wanneer men de denkwijze van Garmin doorgrond heeft (het veruit lastigste punt van de Zumo gebruikers), blijkt het best wel een goede richting te zijn. Als de TT Rider 5 de beloftes van de persberichten waar kan maken, denk ik dat de Zumo er een hele geduchte tegenstander bij heeft gekregen.

TomTom-Rider-5.jpg
Tomtom-Tyre.jpg
 
Laatst bewerkt:
Zozo.. Tyre heeft goede zaken gedaan als ze nu met TomTom samenwerken.

Het is inderdaad een prima programma, maar erggggg langzaam als je met wat grotere routes gaat werken. Tot op het niet-mee-te-werken punt.
Goed om te zien dat de problemen met teveel (of te weinig) routepunten eindelijk is opgelost. Dacht dat je maar 40 kon met het oude systeem??

Vind het toch wel prijzig.. zou me €450 meer kosten tegenover navigatie op mn mobiel :+
 
Zozo.. Tyre heeft goede zaken gedaan als ze nu met TomTom samenwerken.

TomTom moest wel wat.
Garmin biedt al jaren zelf een programma om routes mee te maken. TomTom heeft zich hier nooit mee bezig gehouden en heeft mede daardoor de boot op recreatieve markt gemist.

Nu het bergafwaarts gaat met de verkoop van A naar B apparaten moet TomTom zijn markt gaan verbreden. De recreatieve markt is er een van.
Tyre is een programma wat blijkbaar goed met TomTom apparaten matched, dus waarom zou TomTom zelf een programma ontwikkelen terwijl er al een is. Verstandige keuze lijkt me.

Vind het toch wel prijzig.. zou me €450 meer kosten tegenover navigatie op mn mobiel

Tja, dat moet ieder voor zich bepalen. Ik heb geprobeerd om met mijn mobiel te navigeren op de Motor. Ik vind het helemaal niets. Door het glimmende scherm zie je erg weinig en in een waterdicht hoesje wordt het nog minder. Ik was de straat nog niet uit of mijn menig was al bepaald.
Ik denk dat ik er te oud voor ben.
Het gemak staat bij mij ver boven budget. Het is niet dat ik een topinkomen heb (ben ook gewoon een productiemedewerker) maar wil er best geld aan uitgeven als ik overtuigd ben van de meerwaarde. Gemak is mij nou eenmaal veel geld waard.

Toen ik jonger was, leek het me fantastisch om 1 apparaat te hebben wat alles kon wat binnen die productgroep valt. Nu ruim 15 jaar verder ben ik "verstandiger" geworden en blijkt meerdere apparaten met ieder een specifieke functie vaak beter en makkelijker te werken dan 1 apparaat was alles kan. Er worden dan te veel compromissen gesloten die een negatieve impact op het gebruiksgemak hebben.
 
Laatst bewerkt:
Ik rij zelf met een Zumo 350 en ben er tevreden over maar stiekem ben ik toch erg nieuwsgierig naar de nieuwe Rider.

Naast professionele belangstelling dezerzijds precies zo:
Uitgaand van de geluiden die ik hoor hebben ze met name gewerkt aan de route-compatibiliteit en juist daar zat 'm de beperking van de Rider.
En het lijkt erop dat de veranderingen verder gaan dan een vergroot aantal routepunten.

Ijs en weder dienende zal er morgen (iets) meer bekend worden; ik hoop volgende week te beschikken of een test-toestel dat ik met enige prioriteit aan de tand ga voelen!

Wil je de ontwikkelingen op de voet volgen: kijk wellicht even op www.facebook.com/mrgpsnl . Wil je snel bericht krijgen als er een video-review is: abonneer dan even op www.youtube.com/mrgpsnl
 
@Athome
Klopt.

Binnenkort komen er echter mobieltjes zoals de Sony Xperia Z. Deze is waterdicht dus je hoeft em niet in een hoesje te stoppen. Daarnaast heeft ie een 5" full HD (1920x1080) scherm dus aflezen is makkelijker dan op een tomtom.

Als je nu een Nokia 3310 gebruik dan is zo'n telefoon natuurlijk ook een (even grote) investering, maar de meesten (<30 jaar :+) willen tegenwoordig toch een smartphone.

Dan wordt de meerwaarde van zo'n tomtom tegenover je smartphone toch een stuk kleiner.. (zo niet teniet gedaan) ;)
 
Laatst bewerkt:
Wil je de ontwikkelingen op de voet volgen: kijk wellicht even op www.facebook.com/mrgpsnl . Wil je snel bericht krijgen als er een video-review is: abonneer dan even op www.youtube.com/mrgpsnl

Facebook heb ik niet (zie er ook geen meerwaarde in) maar heb uiteraard al een abonnement op je Youtube-pagina
 
@Squishy:
Klopt.

Ik heb inmiddels wat praktijkervaring met waterdichte GSM; deels beroerd, deels (zeer) goed. Die ontwikkeling gaat dankzij nano-techniek in een stroomversnelling komen.

Tegelijk zal het ook weer een kwestie van prijs zijn: je moet dat ding ook nog goed monteren, van stroom voorzien (wat weer ten koste van waterdichtheid zal/kan gaan) en software en kaarten (updates) moeten hebben. Afgezien van het illegale circuit ben je dan al snel 200 a 250 euro verder en moet je vervolgens nog zien hoe je het geluid in de helm krijgt...

Voor de auto is de smartphone beslist steeds meer een gps-killer (en dat zie je ook aan de TT-cijfers van gisteren). Voor de motor zie ik het nog niet zo snel gaan. Neemt niet weg dat de ontwikkelingen beslist zeer interessant zijn!
 
Bij auto's worden navigatie systemen vanaf fabriek ook eindelijk een beetje normaler geprijst, vaak in combinatie met leuke audio en bluetooth. En als je gewoon nog eentje met een zuignappie hebt waarom zou je die dan niet gewoon in je volgende auto hangen? Dus dat die markt uiteindelijk minder wordt verbaasd me niet - of TomTom moet gewoon zorgen dat ze een hype worden in China en India ;)
Vind de snelheid van navigeren bij TomTom altijd top maar de schermpjes altijd mmmmmwja, misschien is dat nu ook wat beter.
 
Ik ben ook erg benieuwd naar de nieuwe tomtom. Dit jaar wil ik voor het eerst een navigatie aanschaffen ik twijfelde nog tussen de Zumo 210 of de TomTom Urban Rider (ik neig naar de tomtom).

Ik ga de zondag naar de motorbeurs ben benieuwd hoe die nieuwe tomtom zich verhoud tot de oude rider.
 
Het prijsverschil tussen de nieuwe Rider en de oude Zumo 210 is fors.
Ik zou de eerder de nieuwe Zumo 350 tegen de nieuwe rider zetten. Deze zijn vergelijkbaar in prijs.
 
De nieuwe tomtom lijkt me ook inderdaad eerder een concurrent voor de Zumo 660 en 350. Zeker gezien de prijs en het formaat van het ding.

Wellicht gaan de huidige TomTom riders nu nog iets goedkoper van de hand.
 
ik ben wel geinterreseerd, maar past deze ook op de oude houders? want anders doe ik het niet, heb net een active dock helemaal geinstalleerd, zou zonde zijn '(
 
Ik gok dat je bedoeld dat TomTom TyreToTravel heeft overgenomen.
Dat was tenminste wel mijn eerste gedacht toen ik las dat de Rider geleverd gaat worden met een licentie op TyreToTravel
 
Het prijsverschil tussen de nieuwe Rider en de oude Zumo 210 is fors.
Ik zou de eerder de nieuwe Zumo 350 tegen de nieuwe rider zetten. Deze zijn vergelijkbaar in prijs.

Mee eens. De rider 5 staat tegenover de Z350.

Waarbij in eerste de indruk de specs van de rider net iets sterker zijn: daarmee kun je immers ook handsfree bellen. Persoonlijk vind ik dat op de motor bijzaak; maar als je dat met garmin wilt moet je naar de duurdere 660.
 
Zouden ze deze keer ook aan de off/all-road rijders gedacht hebben?

Da's inderdaad een goede vraag. Er wordt gesproken over 10.000 viapunten. Dat zou erop kunnen duiden dat het toestel track-import aan kan. Het kan er echter ook op duiden dat de TT-marketeers niet weten waar ze het over hebben en viapunten verwarrend met tracklog.

Qua wegnavigatie zou het een geweldige vooruitgang zijn als TT, net als de 550 en 660 trackimport aan zou kunnen. Dan wordt zo'n track in het toestel 'vertaald' naar de wegenkaart en blijft een route 1op1 intact. Even afwachten of dat is wat bedoeld wordt...

Ik acht de kans echter klein dat de rider ook offroad aan zal kunnen; dat staat iets te haaks op de gangbare TT-logica. Ik ga het zeker testen maar het zou me zeer verbazen.
 
ik ben wel geinterreseerd, maar past deze ook op de oude houders? want anders doe ik het niet, heb net een active dock helemaal geinstalleerd, zou zonde zijn '(

Wie zal het zeggen. Op TomTom lanceert TomTom Rider 5 - MrGPS heb ik, onderaan het bericht, een afbeelding staan van de dock. Hij lijkt sterk op de huidige (en da's ook wel logisch: het bespaart kosten) - het is echter ook de vraag hoe het zit met de connectoren en de pinbezetting.
 
Ik gok dat je bedoeld dat TomTom TyreToTravel heeft overgenomen.

Dat zou me hogelijk verbazen. Tyre is een prachtprogramma. In eerste instantie vanuit hobby gebouwd door de Nederlandse dominee Jan Boersma. Diepe buiging daarvoor.
Maar overname? Nee, als TT dergelijke software echt belangrijk zou vinden zouden ze het zelf wel bouwen; en dan vermoedelijk online.
Het programma zit ook niet zozeer bij het toestel; er zit bij het toestel vermoedelijk een papiertje met melding dat je het programma gratis kunt downloaden. Niets nieuws onder de zon, behalve dat papiertje.
Daarnaast vermoed ik dat ze wat creatiefs gaan doen met een (tijdelijke) Tyre Pro licentie. Zo zou ik het doen als ik TT was althans...

Maaarrr... dit alles is slechts speculatie - de praktijk zal het uitwijzen.
 
Wie zal het zeggen. Op TomTom lanceert TomTom Rider 5 - MrGPS heb ik, onderaan het bericht, een afbeelding staan van de dock. Hij lijkt sterk op de huidige (en da's ook wel logisch: het bespaart kosten) - het is echter ook de vraag hoe het zit met de connectoren en de pinbezetting.

Het ziet ernaar uit dat de active docks voor auto en motor zijn, en dat de dock voor de motor meer pinnen heeft '(
Bedant voor de site :)
 
Laatst bewerkt:
Op 15 februari 2013 komt de TomTom Rider 5 tot leven. Op de motorbeurs Utrecht kan iedereen kennis maken met de nieuwe Rider.


Ik rij zelf met een Zumo 350 en ben er tevreden over maar stiekem ben ik toch erg nieuwsgierig naar de nieuwe Rider. Ik heb ik de auto toch duidelijk een voor voor TomTom boven Garmin.

  • Het probleem van te weinig routepunten lijkt opgelost in de nieuwe rider (het grootste manco van de Rider)
  • Ook heeft de Tomtom in navolging op Garmin lifetime upgrade voor de kaarten bij de aankoopprijs inzitten.
  • Als het goed is wordt de nieuwe Rider standaard geleverd met een licentie van het Programma Tyre. Deze is bij velen al bekend en wellicht een goede keuze. Ik ben er zelf niet bekend mee.
  • Een 4,3 inch breedbeeld scherm.
  • Import tot 10.000 routepunten.
  • Prijs wordt 399 euro zonder lifetime updates en 499 euro met lifetime updates.

Ondanks dat ik al jaren met een Zumo rijd en mijn voorkeur voor TomTom in de auto, vind ik het apparaat interessant genoeg om er een topic aan te wagen. Ik ben dan erg beniewd naar de resultaten van de eerste testen. Het liefst zelfs vergelijkende testen.

Garmin is met een de Zumo 350 een nieuwe weg ingeslagen en wanneer men de denkwijze van Garmin doorgrond heeft (het veruit lastigste punt van de Zumo gebruikers), blijkt het best wel een goede richting te zijn. Als de TT Rider 5 de beloftes van de persberichten waar kan maken, denk ik dat de Zumo er een hele geduchte tegenstander bij heeft gekregen.

TomTom lanceert TomTom Rider 5 - MrGPS
De Rider 5 gaat, op een stuiver na, 400 euro kosten, en da’s inclusief levenslange kaartupdates.

:?
 
Was me ook al opgevallen! Op de TT website is echter niks terug te vinden over een versie met of zonder lifetime upgrades.

Overal staat dat de lifetime upgrades zijn inbegrepen en dat je hem kan pre orderen voor 399€
 
Dat zou me hogelijk verbazen. Tyre is een prachtprogramma. In eerste instantie vanuit hobby gebouwd door de Nederlandse dominee Jan Boersma. Diepe buiging daarvoor.
Maar overname? Nee, als TT dergelijke software echt belangrijk zou vinden zouden ze het zelf wel bouwen; en dan vermoedelijk online.
Het programma zit ook niet zozeer bij het toestel; er zit bij het toestel vermoedelijk een papiertje met melding dat je het programma gratis kunt downloaden. Niets nieuws onder de zon, behalve dat papiertje.
Daarnaast vermoed ik dat ze wat creatiefs gaan doen met een (tijdelijke) Tyre Pro licentie. Zo zou ik het doen als ik TT was althans...

Maaarrr... dit alles is slechts speculatie - de praktijk zal het uitwijzen.

34dfqc0.jpg
;)

citaat van FB geplukt:
Na lange tijd van hard werken achter de schermen kunnen we nu met trots melden dat Tyre de routesoftware levert voor de nieuwe TomTom Rider! Dat TomTom uit alle programma’s wereldwijd voor samenwerking met ons heeft gekozen zegt wat over de eenvoud, functionaliteit en betrouwbaarheid van Tyre.
---------
Je kan via TomTom een pre-order plaatsen, levering ongeveer eerste week van maart. Misschien dat er op de motorbeurs al een paar bedrijven zijn die ze beperkt kunnen leveren. Wij staan samen met TomTom op de :] motorbeurs,
:Y standnummer C030 in hal 12, dus je kan het ze persoonlijk vragen!
--------
In de nieuwe Rider zit onze routesoftware geïntegreerd.
Maar behalve de lay-out is de software hetzelfde als onze Basic versie.
En de Basic versie kun je ook gewoon separaat gebruiken voor je 'oude' Rider.
---------
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan