Elke thermometer barometer, ook van museums moesten weg. Volgens onze EU is dat spulKwik is verboten door de EU
Klopt helemaal Reinhoud. Kwik manometers zijn volgens mij het allerbeste, de Carbtune Pro vind ik een leuk apparaat, maar vrij duur.
Dit is vooral makkelijk en redelijk goedkoop.
De nieuwste versie van mijn Arduino Nano balanceer apparaat is inmiddels ge-upload op github en op hackaday.
Ik heb hem nu zo sterk vereenvoudigd dat het een heel stuk makkelijker na te maken is.
Het scherm wordt nu rechtstreeks aangesloten en het schema is makkelijk te lezen omdat ik de componenten speciaal getekend heb voor beginners. Nu zie je in één oogopslag waar de draadjes precies aangesloten zitten. Het blijven veel draadjes, maar één voor één gaat het best!
Ondertussen heb ik van alles geprobeerd en ik kom hier op uit als de beste manier om het voor iedereen zo makkelijk mogelijk te maken, want dat was mijn bedoeling met het project.
Ik heb het nieuwe prototype zelf ook gebouwd, en mijn oude gesloopt. Ik wil hem volgende maand weer eens gaan demonstreren op een meeting van Honda Pan European rijders. Dan kan het apparaatje eens stevig aan de tand gevoeld worden door de oud en jong-gedienden!
Projectbeschrijving en bouw handleiding:
CarbOnBal
Software voor de Arduino:
dennisMe2/CarbOnBal
Paar jaar terug kwik kolom meter besteld via ebay. Gewoon geleverd, incl potje kwik.Ik heb zelf de carbtune pro, en ben er eigenlijk niet zo kapot van. Het is voor mij nooit helemaal duidelijk of de synchronisatie perfect is of niet. De buisjes hebben allemaal een net effe iets andere weerstand en bij kort gas geven gaat het nooit mooi allemaal tegelijk omhoog en omlaag. Op een stabiele waarde, afhankelijk van het toerental blijven er altijd een of een paar buisjes méér bewegen dan de andere.
Op zich kun je op het oog een redelijk gemiddelde vaststellen.
Als het apparaat niet netjes verticaal hangt zijn bovenstaande "problemen" nog een stuk erger.
Makkelijk was het zeker wel, want je hoeft maar een ordertje aan te maken op hun website, betalen en een paar dagen later heb je het in huis. Qua 'makkelijk' ga je het daar niet van winnen met een zelfbouw synchro tool ;-)
Wat betreft de buizen met kwik; leuk om te zien en prima bruikbaar als je het al hebt, maar om na te bouwen niet mogelijk; je kunt er niet legaal meer aan komen. De milieu en gezondheids risico's zijn niet zo groot als wel beweerd wordt, maar ze zijn er wel, en makkelijk te vermijden. Voor hobby doeleinden zou ik kwikbuizen dus zeker niet aanraden.
Klopt helemaal Reinhoud. Kwik manometers zijn volgens mij het allerbeste, de Carbtune Pro vind ik een leuk apparaat, maar vrij duur.
Dit is vooral makkelijk en redelijk goedkoop.
Snap trouwens al dit hobby-werk niet helemaal............
Hooguit dat je 't mss leuk vindt om een elektronisch apparaatje in elkaar te knutselen.
Synchroniseren gaat over gelijkmaken van de onderdruk. Ga je een apparaat maken die eerst de druk gaat omzetten, naar een elektrisch signaal, die je dan gaat uitlezen. O, ja dan moet je ook nog iets bedenken voor demping/ calibratie.
Thanks, alleen werkt de toerenteller nog niet echt boven 4000rpm omdat mijn bobine uitlees circuit het niet bij kan houden. Ik heb nog geen tijd gehad om het te verbeteren.
Ik vind jouw project ook mooi dus die komt ook op de todo lijst. Meer voor de heb want een GS500 kan je prima synchroniseren met een simpel slangetje gevuld met olie
Beetje offtopic maar ook weer niet helemaal:
Die versnellingsindicator is behoorlijk DHZ porno!! erg leuk gemaakt. Klopt het dat je de stappenmotor haaks op de wijzerplaat gezet hebt en de cijfers op een soort 'rol' gestickerd zijn??
Hoe ga je de versnelling vaststellen/ weergeven? met een sensor in de bak of op de aftermarket methode (toerental/snelheid vergelijken)? Wat doe je met de indicator als er geen actieve versnelling vastgesteld kan worden? (terug naar 0 of op de laatste bekende waarde laten staan?)