No-load spanning dynamo Gilera DNA 180 cc

roger_SV

Nieuw is beter! ....... Nee, toch niet.
5 apr 2015
8.729
2.475
Hoi,

Ik heb een Gilera DNA 180 (4 takt dus) en de klemspanning over de accu is te laag, waardoor deze niet bijlaadt en leegloopt tijdens rijden (tot te kunt gaan lopen).
Klemspanning bij 5000 rpm is krapaan 12 V , maar loopt terug als je de motor langer laat lopen (vonk uit de accu, tot die te leeg is voldoende vonk te kunnen genereren).

Ik verdacht de sanningsregelaar, maar heb ook de dynamo onbelast even doorgemeten (de wisselstroom die door de 3 fase wordt gegenereerd. Deze is voor elke fase hetzelfde , maar net 13 V (AC). en dan ook pas bij 7000 rpm.
Volgens mij is dan de dynamo de oorzaak van de te klage boodspanning, en niet de regelaar. Bij mijn SV is de no-load spanning van de dynamo 70-110 V (AC) voor elke fase. Ik neem aan dat dat voor mijn Gilera ook minstens 50V zou moeten zijn.

Kan iemand mijn beredenering bevestigen?

Ik moet de boel nog even open maken en kijken of er iets 'fout' in elkaar zit (heb de motor pas, en nog nooit opengamaakt). Ervan uitgaand dat het goed in elkaar zit waar ligt het dan meestal aan? de klossen koperdraad kan weinig mis mee toch? Ze hebben over alle 3 de fasen onderling gemeten allemaal dezelfde geleijkstroomweerstand, en alle fasen leveren dezelfde (in mijn ogen te lage) no-load spanning. Kan er dan toch iets aan de spoelen kapot zijn?? Iemand ervaring mee?

Anders het vliegwiel? Lijkt me niet aannemelijk, maar ik ken de historie van de motor niet, al NEEM IK AAN dat deze het met dit vliegwiel gedaan zal hebben (anders ben ik echt willens en wetens opgelicht. . . )

Alvast dank voor elke zinvolle reactie!!
 
in aanvulling op voorgaande:
Ik heb de lekstroom van de accu gemeten en die bedraagt 0.3 mA. Zeker minder dan 1 mA die zo'n beetje als grens wordt aangehouden.
De no-load spanning van de dynamo meet ik tussenalle van de dynamo afkomstige gele draden onderling, dus elke fase apart. geel 1 naar 2, 1 naar 3 en 2 naar 3. Idem als destijds bij mijn SV650.
De spanning (AC) die daaruit moet komen zou rond 30 V moeten zijn volgens de Haynes manual (al staat daarin te meten over draden met een kleur die ik niet heb aan mijn stekkerblokje) en bij mij SV heb ik het destijds idem gedaan, dus neem aan dat dat klopt. Dit is immers ook de spanning die de spanningsregelaar ingaat. Verder heb ik de gelijkstroomweerstand van elke fase in de dynamo gemeten (ook weer van geel naar geel), en die bedraagt voor elke fase 0.8 Ohm. Dit is binnen de specs die de Haynes manual opgeeft. Ik heb vergeten te meten of en contact is tussen de massa en de fasen, maar verwacht dit niet aangezien ik geen lekstroom van de accu meet (maar zal het voor de zekerheid nog nameten).
Hoe kan het dat als er geen lek is en de gelijkstroomweerstand van de spoelen van de 3 fasen binnen de specs is er tóch niet genoeg spanning wordt gegenereerd? Kan het ondanks de goede weerstand van de spoelen nog steeds zijn dat de stator kapot is??
Of is het wat anders?
ps. de kabel van de dynamo naar de spanningregelaar is OK (0.1 Ohm weerstand per 'fase draad')

Groet roger
 
Laatst bewerkt:
Hoi Roger,

Jij bent duidelijk technischer dan ik, maar ik kan wel een ervaring delen.

Mijn VFR400R had ook laadproblemen. In den beginne was enkel de spanningsregelaar kapot, maar daar is te lang mee doorgereden. Daardoor is er een fase van de ontsteking verbrand. Dat kon je zo zien. Twee van de koperen wikkels waren nog mooi koperkleurig, de andere was bruin verbrand. Als het mijn motorscooter zou zijn, dan zou ik (let wel: niet gehinderd door veel kennis van zaken) de SR vervangen en dan nog eens meten. De ontsteking zelf kan bíjna niet stuk, tenzij er te lang gereden is met kapotte SR.

Nou goed, dit is mijn ervaring. Hopelijk reageert er nog iemand die iets meer verstand van de techniek heeft. Succes!
 
Hoi Karl,

Dank voor je reactie.
Aangezien de dynamo ook zonder SR (dus in het laadcircuit al VOOR de SR niet voldoende geeft denk ik nog steeds dat deze de geest heeft gegeven. Zalinderdaad evev de SR van mijn SV650 aakoppelen en kijken of het dan anders is, maar de SR kan nooiit meer maken dan erin gaat (alleen maar gelijkrichten en afkappen. Dus om er 13.6 V DC uit te krijgen moet er minstens 13.6V AC in. Er is immers ook nog flink wat verlies in de SR, want zo'n ding wordt flink warm . . .
Maar da's allemaal theorie, gewoon even doen, verder heb ik de accu even nokkie-vol geladen, dus teveel 'sink' naar de accu kan ook niet het geval meer zijn, al kon dat toch ook al niet het geval zijn igv het meten van de no-load spanning van de dynamo. Als dat geen verbetering levert maak ik de dynamo even open en kijk ik wat ik aantref. Daaruit moet ik kunnen vinden wat de oorzak is, en in noodgeval zowel de stator als de rotor vervangen (wel duur grapje denk ik, want zoveel Gilera's DNA 125/180 rijden er niet rond, dus onderdelen zijn ook schaars.
Ik heb het topic trouwens verplaats naar de techniek categorie en het wat algemener (niet scooter) getrokken. Veel motorrijders vinden scooters geen motoren (en in feite is dat ook zo :-) ) dus ik krijg in een 'echt motortopic' veel meer respons :-)
Techniek; topic: 'Dynamovraag: Kan een rotor (vliegwiel) kapot zijn?'
Groet
 
Hoi Karl,

Dank voor je reactie.
Aangezien de dynamo ook zonder SR (dus in het laadcircuit al VOOR de SR niet voldoende geeft denk ik nog steeds dat deze de geest heeft gegeven. Zalinderdaad evev de SR van mijn SV650 aakoppelen en kijken of het dan anders is, maar de SR kan nooiit meer maken dan erin gaat (alleen maar gelijkrichten en afkappen. Dus om er 13.6 V DC uit te krijgen moet er minstens 13.6V AC in. Er is immers ook nog flink wat verlies in de SR, want zo'n ding wordt flink warm . . .
Maar da's allemaal theorie, gewoon even doen, verder heb ik de accu even nokkie-vol geladen, dus teveel 'sink' naar de accu kan ook niet het geval meer zijn, al kon dat toch ook al niet het geval zijn igv het meten van de no-load spanning van de dynamo. Als dat geen verbetering levert maak ik de dynamo even open en kijk ik wat ik aantref. Daaruit moet ik kunnen vinden wat de oorzak is, en in noodgeval zowel de stator als de rotor vervangen (wel duur grapje denk ik, want zoveel Gilera's DNA 125/180 rijden er niet rond, dus onderdelen zijn ook schaars.
Ik heb het topic trouwens verplaats naar de techniek categorie en het wat algemener (niet scooter) getrokken. Veel motorrijders vinden scooters geen motoren (en in feite is dat ook zo :-) ) dus ik krijg in een 'echt motortopic' veel meer respons :-)
Techniek; topic: 'Dynamovraag: Kan een rotor (vliegwiel) kapot zijn?'
Groet

Dat dikgedrukte klopt m.i. niet. Mijn Aprilia Sportcity 300 Cube geeft op het dashboard de laadspanning aan. Toen die op een dag meer dan 15V aangaf, wist ik dat de SR kapot was.

Op zich heb je wel gelijk, maar dat impliceert dat de dynamo blijkbaar meer dan 15V kan leveren, waarna de SR het afkapt naar 14,2V ofzo.

Nou goed, nog steeds bij gebrek aan kennis, dus slechts ter afweging.
 
JA dank, wist ik al, verder hoor je naast de zaken in de how-to eigenlijk ook de lekstroom te controleren (in het gelijkstroomcircuit en van massa naar de statorspoelen. Ik heb het topic voortgezet in een wat algemenere, niet scooterspecifieke rubriek
Techniek; topic: 'Dynamovraag: Kan een rotor (vliegwiel) kapot zijn?'
Dit is vrij algemeen en werkt namelijk voor ongeveer alle 'normale' motoren zo .
 
Het blijkt toch de rotor te zijn.
Er is niets aan te zien, dus ik denk dat ie ooit een keer flink hard gevallen is, of bij een stel andere magneten heeft gelegen. De rotor van een andere DNA op mijn dynamo en de laadstroom is OK. Mijn rotor op die andere DNA en de laadstroom is dáárop niet OK. Absoluut de rotor die de oorzaak is dus.
De eerder gemeten gelijkstroomweerstanden van de speolen klopt dus, de stator is OK.

Heeft iemand van jullie nog een goede rotor voor een DNA 180 cc liggen die ik voor een enigzins normaal bedrag zou kunnen overnemen?
In dat geval hoor ik het graag. Dank alvast
 
Ik weet niet of je al een rotor gevonden hebt .
De blokken van runner hexagon en vespa 180 en 200 zijn hetzelfde .

Grt Joop

Ps ik heb ook een gilera dna 125
 
Beste Joop,

Dank voor je reactie.
Ik had er een besteld bij Heiko Tuning (ongeveer 60 Euro dacht ik, incl. verzenden).
Later werd ik nog door iemand op een ader forum op het idee gebracht eens te kijken hoe de magneten in mijn niet-werkende rotor zaten. Er bleken er twee verkeerd om in de rotor te zitten (noord-zuid verkeerd).
Ik heb ze eruit gehaald en in de goede orientatie vastgelijmd. Daarmee doet de dynamo het weer.

De levering van de rotor via Heiko duurde heel lang (hij moest 'm ook uit Italie krijgen en dat duurde lang), maar ik kon de bestelling nog annuleren.

Het werkt nu allemaal weer zoals het hoort dus!
Veel plezier met je DNA 125!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan