roger_SV
Nieuw is beter! ....... Nee, toch niet.
- 5 apr 2015
- 8.729
- 2.475
Hoi,
Ik heb een Gilera DNA 180 (4 takt dus) en de klemspanning over de accu is te laag, waardoor deze niet bijlaadt en leegloopt tijdens rijden (tot te kunt gaan lopen).
Klemspanning bij 5000 rpm is krapaan 12 V , maar loopt terug als je de motor langer laat lopen (vonk uit de accu, tot die te leeg is voldoende vonk te kunnen genereren).
Ik verdacht de sanningsregelaar, maar heb ook de dynamo onbelast even doorgemeten (de wisselstroom die door de 3 fase wordt gegenereerd. Deze is voor elke fase hetzelfde , maar net 13 V (AC). en dan ook pas bij 7000 rpm.
Volgens mij is dan de dynamo de oorzaak van de te klage boodspanning, en niet de regelaar. Bij mijn SV is de no-load spanning van de dynamo 70-110 V (AC) voor elke fase. Ik neem aan dat dat voor mijn Gilera ook minstens 50V zou moeten zijn.
Kan iemand mijn beredenering bevestigen?
Ik moet de boel nog even open maken en kijken of er iets 'fout' in elkaar zit (heb de motor pas, en nog nooit opengamaakt). Ervan uitgaand dat het goed in elkaar zit waar ligt het dan meestal aan? de klossen koperdraad kan weinig mis mee toch? Ze hebben over alle 3 de fasen onderling gemeten allemaal dezelfde geleijkstroomweerstand, en alle fasen leveren dezelfde (in mijn ogen te lage) no-load spanning. Kan er dan toch iets aan de spoelen kapot zijn?? Iemand ervaring mee?
Anders het vliegwiel? Lijkt me niet aannemelijk, maar ik ken de historie van de motor niet, al NEEM IK AAN dat deze het met dit vliegwiel gedaan zal hebben (anders ben ik echt willens en wetens opgelicht. . . )
Alvast dank voor elke zinvolle reactie!!
Ik heb een Gilera DNA 180 (4 takt dus) en de klemspanning over de accu is te laag, waardoor deze niet bijlaadt en leegloopt tijdens rijden (tot te kunt gaan lopen).
Klemspanning bij 5000 rpm is krapaan 12 V , maar loopt terug als je de motor langer laat lopen (vonk uit de accu, tot die te leeg is voldoende vonk te kunnen genereren).
Ik verdacht de sanningsregelaar, maar heb ook de dynamo onbelast even doorgemeten (de wisselstroom die door de 3 fase wordt gegenereerd. Deze is voor elke fase hetzelfde , maar net 13 V (AC). en dan ook pas bij 7000 rpm.
Volgens mij is dan de dynamo de oorzaak van de te klage boodspanning, en niet de regelaar. Bij mijn SV is de no-load spanning van de dynamo 70-110 V (AC) voor elke fase. Ik neem aan dat dat voor mijn Gilera ook minstens 50V zou moeten zijn.
Kan iemand mijn beredenering bevestigen?
Ik moet de boel nog even open maken en kijken of er iets 'fout' in elkaar zit (heb de motor pas, en nog nooit opengamaakt). Ervan uitgaand dat het goed in elkaar zit waar ligt het dan meestal aan? de klossen koperdraad kan weinig mis mee toch? Ze hebben over alle 3 de fasen onderling gemeten allemaal dezelfde geleijkstroomweerstand, en alle fasen leveren dezelfde (in mijn ogen te lage) no-load spanning. Kan er dan toch iets aan de spoelen kapot zijn?? Iemand ervaring mee?
Anders het vliegwiel? Lijkt me niet aannemelijk, maar ik ken de historie van de motor niet, al NEEM IK AAN dat deze het met dit vliegwiel gedaan zal hebben (anders ben ik echt willens en wetens opgelicht. . . )
Alvast dank voor elke zinvolle reactie!!