Fiah
MF veteraan
- 1 jun 2008
- 2.777
- 1
Dag techneuten,
Ik heb een vraag: hoe kan ik het beste een nokkenas overzetten van het ene RFVC blok naar het andere?
Laatst hebben m'n zus, zwager en ik een ander blok onder mijn XBR 500 gehangen omdat het originele blok niet meer schakelde. Het nieuwe blokje doet het voorlopig prima , maar het betreft een geknepen versie, die door een ander nokkenas minder vermogen levert . Nu vraag ik mij af hoe ik nu het beste de ongeknepen nokkenas kan overzetten zodat het tenminste een beetje opschiet op de snelweg
Voor zover ik heb kunnen bepalen (ik heb het kopdeksel van de oude motor eraf) kan ik het nokkenas, inclusief lagers en kettingwiel, in één keer overzetten op het nieuwe blok. Dat zou een kwestie zijn van kopdeksel eraf (zonder de pakking te slopen), de kettingspanner .. ontspannen? En vervolgens het geknepen asje onder de ketting vandaan halen en na 100x controleren of de timing goed is het ongeknepen asje onder de ketting te wurmen. Daarna het kopdeksel er weer opzetten, boutjes met een (nog aan te schaffen) momentsleutel vastdraaien en klepjes stellen?
Van horen zeggen heb ik het idee dat ik beter niet de lagers van het ene asje op het andere asje kan monteren in verband met inlopen enzo, dus dat zou betekenen dat ik de lagers het beste kan laten zitten of anders er nieuwe op kan zetten. Wat het kettingwiel betreft.. tja? Misschien is het beter om het kettingwiel van de geknepen as op de ongeknepen as te zetten zodat de nokkenasketting op z'n geliefde wieltje kan blijven lopen in plaats van een vreemd raar ander wieltje te moeten tolereren?
Naja, tot zover mijn geblaat. Ik heb er zelf weinig ervaring mee en ik begrijp hoe ernstig stuk dingen kunnen gaan als de kleppentrein ontspoord. Wat denken jullie? Bij voorbaat dank
Ik heb een vraag: hoe kan ik het beste een nokkenas overzetten van het ene RFVC blok naar het andere?
Laatst hebben m'n zus, zwager en ik een ander blok onder mijn XBR 500 gehangen omdat het originele blok niet meer schakelde. Het nieuwe blokje doet het voorlopig prima , maar het betreft een geknepen versie, die door een ander nokkenas minder vermogen levert . Nu vraag ik mij af hoe ik nu het beste de ongeknepen nokkenas kan overzetten zodat het tenminste een beetje opschiet op de snelweg
Voor zover ik heb kunnen bepalen (ik heb het kopdeksel van de oude motor eraf) kan ik het nokkenas, inclusief lagers en kettingwiel, in één keer overzetten op het nieuwe blok. Dat zou een kwestie zijn van kopdeksel eraf (zonder de pakking te slopen), de kettingspanner .. ontspannen? En vervolgens het geknepen asje onder de ketting vandaan halen en na 100x controleren of de timing goed is het ongeknepen asje onder de ketting te wurmen. Daarna het kopdeksel er weer opzetten, boutjes met een (nog aan te schaffen) momentsleutel vastdraaien en klepjes stellen?
Van horen zeggen heb ik het idee dat ik beter niet de lagers van het ene asje op het andere asje kan monteren in verband met inlopen enzo, dus dat zou betekenen dat ik de lagers het beste kan laten zitten of anders er nieuwe op kan zetten. Wat het kettingwiel betreft.. tja? Misschien is het beter om het kettingwiel van de geknepen as op de ongeknepen as te zetten zodat de nokkenasketting op z'n geliefde wieltje kan blijven lopen in plaats van een vreemd raar ander wieltje te moeten tolereren?
Naja, tot zover mijn geblaat. Ik heb er zelf weinig ervaring mee en ik begrijp hoe ernstig stuk dingen kunnen gaan als de kleppentrein ontspoord. Wat denken jullie? Bij voorbaat dank