Noordelijke Rijders Speed Topic nr. 28: Volgas de zomer in

Status
Niet open voor verdere reacties.
;)



full
 
:?

OSLO - Wie er zaterdagavond tijdens het Songfestival precies optreden? Hier volgen ze, op volgorde van optreden.

1. AZERBEIDZJAN

Safura – Drip Drop

Umbrella, deel 2. Goede songtitel om het Songfestival mee te winnen. Hip en modern nummer van de Azeri’s, maar weinig origineel. Het ene oor in; het andere uit. Mix van Shakira en Rihanna. Drip Drop knalt, maar het is nogal abrupt afgelopen.

2. SPANJE

Daniel Diges – Algo Pequeñito

Uiterst sympathieke inzending van Spanje. Sprankelend walsnummertje. Lekker melodramatisch. Klinkt eerder Frans of Italiaans dan Spaans. Levendige finale met piano. Het wordt gewoon holadijee. De prominente poppenkast erom heen mag wel wat minder, maar voor de rest straalt Algo Pequeñito vakmanschap uit. Moet hoge ogen kunnen gooien.

3. NOORWEGEN

Didrik Solli-Tangen – My Heart Is Yours

Krachtig liefdeslied van Noorwegen. Prima stem en gevoelige uithaal op het eind. Maar wat een bij elkaar gejat nummer... Waar in hemelsnaam is dit een ripoff van? Will You Be There? Waarheen Waarvoor? You Raise Me Up? Little Drummer Boy? Maar dan op 24 toeren. Wat een sentimenteel nummer is My Heart Is Yours. Leuk om hand in hand met je moeder naar te luisteren. En als er nog oma’s naar het Songfestival kijken, zullen die hier misschien wel op stemmen. Maar dan alleen als hun gehoorapparaat verkeerd staat afgesteld.

4. MOLDAVIË

Sunstroke Project & Olia Tira – Run Away

De nieuwe O-Zone. Eurodisco. Eigenlijk is Run Away veel te veel in de jaren negentig blijven steken en alleen maar goed als pauzenummer. Dit kan toch niet meer? Alleen voor de liefhebber. Maar de freakshow op het podium maakt deze kakofonie tot een leuke belevenis. En de gimmick met die saxofoon mag er ook zijn. Hier worden we stiekem heel vrolijk van.

5. CYPRUS

Jon Lilygreen & The Islanders – Life Looks Better In Spring

Tijd voor een plaspauze. Zeurderig nummer. Ik raak acuut depressief. Had Boyzone nog iets op de plank liggen? Life Looks Better In Spring klinkt als de soundtrack van een leuke Hollywood-film. Maar dan graag alleen afspelen bij de aftiteling. Zelfs Ierse invloeden redden het liedje niet. Cyprus, u kunt gaan. Te veilig. Niets aan. Alleen geschikt als muzak.

6. BOSNIË HERZEGOVINA

Vukašin Brajic– Thunder And Lightning

Wat een imitatierock. Geen idee waar Bosnië heen wil met dit nummer. Tijd om drie minuten achter de bank te kruipen. Bagger uit Bosnië. Wat een gedrocht van een lied. De zanger klinkt als een mislukte Scandinavische rocker. Drie keer niks. Thunder And Lightning gaat als een nachtkaars uit. Het zal allemaal wel.

7. BELGIË

Tom Dice – Me And My Guitar

Het antwoord van onze zuiderburen op Tracy Chapman, maar dan het mannelijke equivalent. Moedig. Mooi klein gehouden liedje, maar te lief en het beklijft nauwelijks. Snelle stukjes doen denken aan Walking In Memphis. Op zich geen slecht popnummer, maar mist Songfestivalallure. En wat in hemelsnaam is er misgegaan met deze jongen? Me And My Guitar komt recht uit het hart, maar de zanger heeft het écht alleen maar over zijn gitaar. Ach ja, er zit een gat in…

8. SERVIË

Milan Stankovic – Ovo Je Balkan

Zeker geen slecht hoempawerk, maar overtuigt onvoldoende. Ovo Je Balkan klinkt als een Servisch dorpsfeest. Aanstekelijk. Al dat gelach is zeker omdat ze niet in de euro zitten. Balkanmuziek van de vrolijkste soort, maar dat is inmiddels wel een beetje achterhaald. Deze jongens zijn iets te trots op hun afkomst. Grappig sambaballenbruggetje, maar verder alleen leuk voor in de blessuretijd.

9. WIT RUSLAND

Three Plus Two – Butterflies

Alvast een zalig Kerstmis iedereen. Of is er plotseling een inzamelingsactie op tv begonnen? Dat vorig jaar een in Wit-Rusland geboren artiest voor Noorwegen won, heeft in Wit Rusland in elk geval niet tot enige creativiteit geleid. Veel te statige en veel te sombere inzending. Het stichtelijke Butterflies is bijna zielig. Enige kracht ligt wellicht in ’Waar heb ik dit eerder gehoord?’ Tijd voor een dubbele espresso. Doorspoelen graag.

10. IERLAND

Niamh Kavanagh – It’s For You

Formulelied waarbij je vanaf het begin al de tranen in je ogen springen. Is dit de hymne voor de EO-jongerendag? Heel braaf allemaal, maar zeker niet slecht. En een dijk van een stem. Hoog Titanic-gehalte. Je zou bijna denken dat alles in Ierland perfect is. In de tijd van Johnny Logan zou dit hoog scoren. Nu is dat twijfelachtig.

11. GRIEKENLAND

Yiorgos Alkaios & Friends – Hoppa

Volkomen hysterisch Grieks strijdlied. Stilzitten kan gewoon niet bij Hoppa. Met dank aan de dansende woeste Noormannen. Als je dit hoort krijgt je gelijk zin om met borden te smijten en aan de ouzo te gaan en een feestje te bouwen. Al is dit zelfs voor Griekse begrippen wild. Een land dat zo diep in de financiële problemen zit, zou zich niet zo moeten overschreeuwen. Ik zou zeggen: uit de euro, uit Europa; uit het Songfestival. We hebben al genoeg ellende van ze.

12. VERENIGD KONINKRIJK

Josh Dubovie – That Sounds Good To Me

Eén ding is zeker: het Songfestival wordt volgend jaar niet in het Verenigd Koninkrijk gehouden. Dit land heeft het opgegeven. Te neerslachtig. Wat een slappe hap is That Sounds Good To Me. Hier moet een amateur aan de knoppen hebben gezeten. Oké: de eerste twee seconden zijn leuk, maar al snel weet je: dit is niet meer te redden. Zelfs Ierland geeft hier geen punten aan. Thank you, but no thank you.

13. GEORGIË

Sofia Nizharadze – Shine

Georgië probeert het op gevoel. Shine klinkt als een X Factor-inzending. Engelachtige stem, alsof Kate Bush over je schouder staat mee te zingen. Of is het gejat van Total Eclipse Of The Heart? Dit is heel serieus. Shine is een nogal Amerikaans aandoend nummer waarin de zangeres ook bewijst goed te kunnen krijsen. Dat hoeft voor mij niet. Ik haak af. Gaap.

14. TURKIJE

Manga – We Could Be The Same

Ricky Martin goes rock. Eminem meest Istanboel, maar dan de zijige versie. Waar klinkt dit naar? Angels Crying van E-Type? System Of A Down? De muziek van We Could Be The Same is waanzinnig spannend. Maar voor de rest is het te doorsnee. Turkije probeert te hard om westers te doen. Wegspoelen met heel veel raki.

15. ALBANIË

Juliana Pasha – It’s All About You

Elektropop van het slechtste soort. Lijkt geknipt en geplakt uit andere liedjes. Womanizer van Britney? Knock On Wood? Albanië begint zo langzamerhand het Zweden van Zuid-Europa te worden. It’s All About You hakt erin, maar op het podium moet wel enig spektakel plaatsvinden. Vuurwerk, een paar lekkere kerels erbij: alleen dan zit een plekje in de finale er in.

16. IJSLAND

Hera Björk – Je Ne Sais Quoi

Dé nichtenhit van Oslo. Heel campy. De muzieksector in IJsland is er duidelijk beter aan toe dan het financiële systeem. Je Ne Sais Quoi is een vrolijk deuntje zonder pretenties, maar het land maakt zich er dit jaar wel heel makkelijk van af. Het klinkt teveel als een beproefd recept. Alles klopt aan het nummer, maar niks is verrassend. Gaat geen potten breken. Foei IJsland!

17. OEKRAÏNE

Alyosha – Sweet People

Wilden wij ooit niet Anouk naar het Songfestival sturen? Waarom doen we dat dan niet? Oekraïne bewijst dat het kan. Indringende stem. Sweet People begint veelbelovend en is eigentijds. Maar daarna loopt het vrij snel weg. De tekst is ronduit zwak. Deze rockballad bruist onvoldoende tussen het geweld van alle andere landen. Anouk kan dit beter.

18. FRANKRIJK

Jessy Matador – Allez! Ola! Olé!

Zumba! Feestje in Noord-Afrika. Typisch Frans feelgood-nummer, maar wel eentje waar de Fransen met hun ellendige amusementsprogramma’s zelf oh zo van houden. Wat kunnen drie minuten daar lang duren, zeg... Allez! Ola! Olé! is geen hoogvlieger, maar deze vrolijke boel zal het met een beetje geluk wel goed doen aan de costa’s deze zomer.

19. ROEMENIË

Ovi & Paula Seling – Playing With Fire

Hoor ik Alphabeat? Girl van Anouk? Heel ouderwets soundje. Maar Roemenië probeert er echt wat van te maken dit jaar. Meteen vanaf de eerste tonen word je het liedje ingesleurd. Playing With Fire klinkt opzwepend, doch Ovi en Paula willen te graag. Met iets meer ingetogenheid had Roemenië meer kans gehad. Na een halve minuut ben je verdronken in een alles overtreffende chaos. En tegen die tijd zijn ook alle rijmwoorden op ’fire’ op.

20. RUSLAND

Peter Nalitch – Lost And Forgotten

Het verloren nummer van de Grease-soundtrack, gemixt met een zondagsschooltekst. Wodka-ballad. Begint als een André Hazes-klassieker. Ierse kroegmuziek meets Demis Roussos. Of is het zijn zoon? Rusland wil zeker niet winnen dit jaar. Lost And Forgotten heeft een hoog suïcidaal gehalte. Op een vreemd niveau werkt het, vooral door de goede kwaliteit van de zang. Maar wat is de doelgroep?

21. ARMENIË

Eva Rivas – Apricot Stone

Lief, zomers, maar oh zo filterdun liedje van Armenië. Jammer dat de zangeres zo’n zwakke stem heeft. Maar naarmate het nummer vordert, komt het helemaal goed. Apricot Stone ontpopt zich uiteindelijk tot sympathiek nummer, waar weinig op aan te merken is. Vooral de bizarre tekst valt op: abrikozen als oplossing voor alles? Dit is een keurige, veilige inzending. Niemand zal hier aanstoot aan nemen. Armenië komt hier goed mee weg.

22. DUITSLAND

Lena Meyer-Landrut – Satellite

Gedurfd nummer van onze Duitse vrienden. Klinkt vrolijk, beetje als Why’s My Life So Boring van Leaf, maar wat minder sprankelend. Typisch voorbeeld van een op de tekentafel bedacht sympathiek en origineel liedje. Gaat harten veroveren. Zijn die Duitsers eindelijk van de Modern Talking-sound af... Blijft in je hoofd zitten. Absolute kanshebber. Alleen het accentje is af en toe een beetje irritant.

23. PORTUGAL

Filipa Azevedo – Há Dias Assim

Niet mijn kopje thee. Há Dias Assim is een weinig onderscheidende ballad en glijdt van je af als een Tefal-pan. Het meisje zingt nogal binnensmonds en haar huilerige stem doet pijn aan je oren. Klinkt als een slechte afloop van een romantische Disney-film. Port en vinho verde zijn mooie Portugese exportproducten. Dit niet. Snel vergeten.

24. ISRAËL

Harel Skaat – Milim

Pareltje van Israël. Het land heeft bijna alles dit jaar. Een goed lied. En een geweldige zuivere stem. Milim grijpt je bij de strot, lijkt op het lijf geschreven voor Marco Borsato, maar veel ligt zwaar op de hand. Zelfs als hetero verlang je terug naar de dagen van Dana International. Verder mooi nummer. Dit raakt je. Klasse.

25. DENEMARKEN

Chanée & Tomas N’evergreen – In A Moment Like This

Waar doet me dit aan denken? Simply The Best? Every Breath You Take? Hoog Abba-gehalte. Prima popliedje. Typisch Songfestival. Toegankelijk, makkelijk in het gehoor liggend. Blijft hangen, maar te vlak om er écht uit te springen. Het sleept zich te veel voort. In A Moment Like This zal echter gevaarlijk veel punten verzamelen.

DRIE GROOTSTE KANSHEBBERS: Israël, België, Griekenland
 
Sommige mensen boeit een burenklacht geen reet. Ik vind het inschakelen van onze blauwe brigade hier ook wat overdreven, maar dat de buurman als argument geeft dat ie er anders zelf tegenaan moet kijken is ook te debiel. Zo'n ingeschakelde agent moet hem dan toch vriendelijk doch dringend verzoeken toch z'n eigen uitzicht maar te 'verpesten'. Hoewel dat laatste dan ook weer best meevalt, want je kan vrij makkelijk links, rechts en boven de sleurhut langs kijken...

Jongens kan hier wel het hele verhaal van 4 jaar geleden neer zetten maar denk dat niemand geintresseerd is. :N
Ik heb een koopwoning en hij huurt van de woningbouw. :+
Heb hem geen recht van overpad verleend 4 jaar geleden en nu is het oorlog. |(
Poliz bel ik niet zomaar hoor. Wil geen bijl in mijn nek!!! -O-
Kan met deze man niet praten :N
Caravan staat in een weiland dat van iemand anders is en hij heeft toestemming om hem neer te zetten waar hij wilt......en dat is natuurlijk voor mijn raam. -O-
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan