Noorwegen........ waar mooie weggutjes???

Dinky Toy

MF veteraan
2 nov 2001
6.094
1
of een ander scandinavisch land....

Bent misschien van plan naar scandinavie te gaan deze zomer ong 2 wkn, iemand hier ervaring mee waar de mooiste weggutjes zijn?

Mij lijkt de west kust wel heeeeeel cool om te rijden met al die fjorden..., maar heb geen flauw benul hoe de wegen eruitzien en of deze wel een \"uitdaging\" zijn net als de dolomieten :} :} bv....

graag reacties...

alvast bedankt
 
:9~

noorwegen => overal mooie weggetjes , asfalt van behoorlijk goede kwaliteit


;( ben vorig jaar geweest, midden in de fjordenstreek, net onder bergen. spijtig genoeg niet met de motor (ga er zeker nog es terug op 2 wielen), was fantastisch maar dit jaar al terug gaan zou beetje duur zijn ;(

wel opletten: het is er POKKEDUUR !! zowel om er te rijden (benzine + veel tolwegen, maar met de motor zijn er wel een deel tolwegen gratis) als om te eten.
 
en waar is gij dan precies geweest? in het zuiden van noorwegen aan de westkust ofzo, das nog lekker dichtbij denk\'k...
 
en waar is gij dan precies geweest? in het zuiden van noorwegen aan de westkust ofzo, das nog lekker dichtbij denk\'k...
fjordenstreek, net onder bergen is inderdaad zuidwest. qua afstand valt het best wel mee, ben zelf van antwerpen over duitsland gereden, denemarken door, zo\'n 950 km\'s als \'k me goed herinner. denemarken valt best wel al mee om te rijden (duitsland ook natuurlijk }) maar moet je niet langs vanuit holland), in denemarken (noordwest) de ferry op voor een 6-tal uren, en kom je aan in Egersund, Noorwegen... daar begint de fun letterlijk vanaf de 1e km

trouwens: voor het weer moet je het niet laten in augustus hoor, wij zijn laatste dagen van augustus en eerste weken van september geweest, hebben op 2.5 weken tijd 3 regendagen gehad, en 14 dagen temperaturen van +20 tot 26 graden. Als je het een beetje avontuurlijk wil houden: in noorwegen mag je \"wild\" kamperen, en de mensen zijn er meestal beetje afstandelijk maar ongelooflijk vriendelijk en eerlijk en behulpzaam. Klinkt misschien een beetje als een reisbrochure, maar we hebben ginder autopech gehad, en iemand die een voet gebroken heeft, dus hebben wel wat hulp nodig gehad.
 
Laatst bewerkt:
is het ook echt super veel bochtjes overzichtelijk etc.... mmmhh krijg nu alweer zin
 
is het ook echt super veel bochtjes overzichtelijk etc.... mmmhh krijg nu alweer zin
hier en daar iets minder overzichtelijk (in de buurt van de dieper uitgesneden fjorden), maar bochtjes all the way.

:( en nu lees ik het topic niet meer, of ik pak toch nog m\'n fiets en rij met je mee deze zomer :( :+
 
hier en daar iets minder overzichtelijk (in de buurt van de dieper uitgesneden fjorden), maar bochtjes all the way.

:( en nu lees ik het topic niet meer, of ik pak toch nog m\'n fiets en rij met je mee deze zomer :( :+
:) zit te twijfelen tussen dolomieten of noorwegen... denk dat het de laatste dan maar wordt
 
Noorwegen is the place to be !!
Ik kom er al 28 jaar (eerst met ouders, dan alleen op de motor en vervolgens met vrouw en motor) en als je echt uit je dak wilt gaan..pfffff dat wordt te veel om op te noemen..maar bijv net onder Ålesund liggen de trollstigen (dacht iets van 27 haarspeldbochten en een behoorlijk stijgings %) en een uitzicht om nooit te vergeten......dan is er ook nog even net buiten de Aurlandstunnel een weg die vanaf het Aurlandsfjord bijna steil omhoog gaat....adembenemend....voorts is er de weg NAAR Geiranger (vanuit het zuiden komende errug mooi) EN vanuit Geiranger naar het noorden over de Ørneveien....gewoonweg SUPER....kan nog wel ff verder gaan....oh ja net buiten Oslo naar Drammen is er een spiraalweg IN een tunnel..GEWELDIG !!!......en naar de Voringfossen is een soortgelijke tunnel (was destijds nog onverlicht, kicken!!!!)......ik stop maar ff.

Succes en neem desnoods ff contact op.
www.godlwing-trailers.com

:]
 
Wij zijn vorig jaar naar de Noordkaap geweest.En ik moet zeggen dat waar je ook in Noorwegen rijdt,het is overal even mooi.Echt een aanrader!!!!
 
Ik zit er ook sterk aan te denken om deze zomer naar noorwegen te gaan. (of misschien Schotland)

Tijdens \'t speuren kwam ik het volgende tegen:
home01.wxs.nl/~kroon950/subpages/Noorwegen.html

incl. routekaartjes:
home.hetnet.nl/~rjam-smeets/nederlands/noorwegen.htmL
home-l1.tiscali.nl/~wnn278498/ray5/ray5.htm
alstu :]

Dit ziet er toch wel :9~ uit:
noo.pass_Strynfjellet.jpg
 
en zijn de dames en heren dan weze camperen of hotelleren....of jeugdherbegeren.... of een combi van???
 
Ben in 2001 naar de Noordkaap geweest, Noorwegen is echt top om motor te rijden.
Onze route was : Oslo-Bergen-Trondheim-Narvik-noordkaap.
Vooral de eerste twee etappes, via Trollstigen en Geiranger, zijn echt :9~ :9~ .
Noordkaap is leuk om is te doen,been there done that, maar de volgende keer ga ik is een weekje in het zuiden van Noorwegen rijden. :]
Het is wel errug duur en max snelheid is 90 km/u :Z maar verder buiten de bevolkte gebieden heb je amper verkeer dus kun je lekker doorrijden.
 
Noorwegen is het mooiste motorland van Europa, als je dat hebt gezien dan valt de rest van Europa alleen maar tegen. De landschappelijke afwisseling is uniek. Ik kom er ieder jaar minstens één keer, en iig iedere twee jaar op de motor. De mooiste omgeving is het zuiden, Jotunheimen, Trollheimen, Hardangervidda en fjordenkust; zo in de streek die wordt begrensd door Trondheim, Dombås, Otta, Fagernes, Hønefoss, Kongsberg, Notodden, Kristiansand, Egersund, Stavanger, Haugesund, Bergen, Måløy, Ålesund, Molde, Kristiansund, Trondheim.

Nu heb je wat te zoeken op de kaart. De wegen zijn i.h.a. goed maar het leukste zijn de kleine bergwegen, vaak nog met gravel. Koop ter plaatse een goede kaart, waar ook die kleine wegen op staan. Overnachten kun je in de natuur met tent dat is heel avontuurlijk of je kunt gebruik maken van \"hytter\", die zijn er volop. Ik heb nog maar zelden meegemaakt dat er ergens geen plaats was. Kijk ook eens op mijn homepage bij reisverslagen.
 
en zijn de dames en heren dan weze camperen of hotelleren....of jeugdherbegeren.... of een combi van???
Wij sliepen vnml in hotels ivm huidaandoening van een van ons.
Prijzen pp 2`pers.kamers tussen 60 en 100 euro.
Alleen het hotel in Oslo en Bergen geboekt,verder onderweg geregeld aangezien we vaak keken tot hoever we kwamen en daar dan slaapplaats zochten(meestal rond 21.00 uur).
Op campings hoefde je tegen dat tijdstip niet meer voor hutjes aan te kloppen, die waren meestal al bezet.
Heb een nacht in zo\'n hutje geslapen, mooi en goedkoop!
 
wat doen de temperaturen daar eigenlijk in de zomer?
Van -5 tot +30, ook in augustus. Is niet te voorspellen. In juli \'s morgens een dik pak sneeuw, twee dagen later +25ºC, maar dat was aan de Noordkaap. In augustus ook wel sneeuw gehad in het zuiden.
 
Noorwegen is gewoon prachtig. klein tentje voor op de Noordkaap of in noodgevallen is genoeg voor de rest kan je in het hele land wel in Hutte slapen. Is iets duurder maar zeer aangenaam.
 
Ken je er wel lekker in je leren pakkie ronddartelen? of moet je echt een winterpak meenemen?
 
Een warme trui onder je leren pak is soms wel nodig op de hoogvlaktes, meestal niet in de dalen of het in fjordengebied. Vergeet ook geen winterhandschoenen, anders moet je je handen warmen aan je motorblok of uitlaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan