NX crosswrak

Hubertje

MF veteraan
14 dec 2011
16.241
9.561
Een dik jaar geleden heb ik na't verkopen van m'n TTR en CRF 250 een NXje opgeraapt aan de kant van de baan. Ding startte moeilijk en had een verschrikkelijk geruis in het blokje. De twee typische NX250 problemen dus: nokkenasketting en CDI.

Verder zag het er best goed (nu ja, proper) uit.

Heb het verhaal tot zover in het NX topic gepost, maar op vraag van enkele geïnteresseerden maak ik even een eigen topic. Ik wou er 'n cross/winter/leervriendinrijden brommer van maken, voor weinig (=geen) geld, tussen de huisverbouwavonden door.
Ik som de loop van het project tot zover eens op:

Hubertje schreef op 30 december 2012 @ 20:57:
NX winterprojectje hier vol aan de gang.. Moet een scrambler/tracker worden. Crossbandjes zijn besteld, motorblok is gedemonteerd tot op het naakte vel en krijgt nieuwe distributie, bougie, pakkingen en een grondige checkup (hoewel hij eigenlijk nog best ok lijkt).
p4pb10185651.jpg



Hubertje schreef op 03 januari 2013 @ 21:19:
stage I

onderweg naar een koprevisie! kleppen zitten ongeveer 1/10e van de toegelaten maat, dus is stilaan eens tijd denk ik zo..
Handig ook, een tafel in de eetkamer..
p4pb9058690.jpg



Hubertje schreef op 07 januari 2013 @ 22:18:
Geen idee waarvoor die ringen zijn.. de mijne lekt voorlopig niet, dus blijf ik er af!
Hier wel een update: tooltje gemaakt, koppeling los!

p4pb9074653.jpg

En deze ziet er nog best behoorlijk uit om op z'n eentje 30 000 km gesleten te hebben (cilinder ook nog als nieuw trouwens, niet 1 krasje jippie!).

p4pb9074649.jpg


Ook wel wat slechter nieuws: ik steek 'm eerst weer gewoon zoals hij was in elkaar, zodat ik zeker ben dat alles goed loopt. Visuele ombouw is dan allicht voor de zomeravonden.


Hubertje schreef op 20 januari 2013 @ 15:44:
Bijna klaar!
p4pb9116618.jpg

:]
 
Laatst bewerkt:
Hubertje schreef op 07 februari 2013 @ 20:29:
p4pb9185543.jpg

p4pb9185541.jpg

Open hart operatie wat uitgebreid, nu we toch bezig zijn..
Kleppen ingeslepen, pakkingen binnen, nog steeds niet aan't opbouwen eigenlijk... :P

Hubertje schreef op 23 april 2013 @ 21:00:
p4pb9486633.jpg

stationair..

Hubertje schreef op 10 mei 2013 @ 00:26:
Nah wat!
Vriendin ook aant werk gezet.
Pakking gesneden, klepshim toch ok. Blok in elkaar, frame, achterbrug, kronen en stuur gelakt, morgen vijzen!
En de goten van ons afdak afgewerkt.
Werd tijd..


Hubertje schreef op 13 mei 2013 @ 22:59:
Dus.. vriendin aan't werk gezet, brommer kuisen:
p4pb9578304.jpg

Framepje, brug, kronen en bocht lakken:
p4pb9578306.jpg

Vijzen:
p4pb9578309.jpg

Begint er op te lijken:
p4pb9578310.jpg

Weet nog niet of ik deze richting uitga:
p4pb9578312.jpg

Of toch maar deze (maar wat met die stomme radiator?):
m1nz6aisrd94_ml.jpg



Hubertje schreef op 20 mei 2013 @ 16:07:
p4pb9605392.jpg

gisteren nog even geknutseld.. fork boots zijn gescheurd, dus die zijn eraf.
Uitlaat ingewrapt en een beschermplaatje gemaakt.

Koplampje op't oog, rubbers online gevonden. Ik zoek nog passende crosstepjes, spatborden, uitlaat en een tank.
SV demper onderweg.

Ach ja, hij staat op m'n endurostand, maar dan niet opgekrikt.. Best grappig eigenlijk.

Ik probeer het hele ding terugbouwbaar te houden naar origineel, met het oog op keuring. Blok en co blijven standaard, om zo betrouwbaar mogelijk te zijn.
 
Laatst bewerkt:
Suzuki SV 650 demper gekocht, kwestie van de originele (ongedempte) veer wat te upgraden, maar..
Hubertje schreef op 27 mei 2013 @ 21:46:
De wentelaar loopt rechts op foto (met het oog waar de demper in vast moet) aan tegen de rocker / sleutelbeenachtige stuk dat de bewuste wentelaar trekt.
Ik denk om eventueel het gat in de shock hoger te boren. De trekstang afslijpen vind ik wat link.
p4pb9637083.jpg

Verder is er ook contact met de luchtfilterkast, maar daar zal het plastiek wel slijten..
p4pb9637086.jpg

Ziet er wel beter uit dan de oude.
p4pb9637080.jpg



Hubertje schreef op 29 mei 2013 @ 08:09:
Ik kan'm dus niet monteren as is, tenzij ik erg veel mechanische spanning op het prolink systeem zet.

Nog even laten inzinken wat ik dan wel ga doen..


Hubertje schreef op 03 juni 2013 @ 20:16:Bij de weg, ik heb een nieuwe voorste remschijf onderweg:
p4pb9668172.jpg



Hubertje schreef op 06 juni 2013 @ 00:16:
Gisteren even gevijld aan het linksysteem zodat de demper nu (net) past..
p4pb9677381.jpg


Tadaaa:
p4pb9677380.jpg


Gezien ik geen geschikte oldschool tank vind voor m'n projectje, heb ik besloten voorlopig maar wat te klooien rond de originele. (hoewel ik vind dat die te veel de motor bedekt)

Tevens een goede oefening in plaatkloppen, waarna ik misschien wel gewoon een eigen tank maak.
Eerste probeersel, trekt echt op geen hol, maar ik heb niet de goede tools en er moet ook nog eea aan gebeuren.
Mockup uit cornflakesdozen / globale idee:
p4pb9677383.jpg


Veel gevloek, geklooi, geplooi, geklop en gezaag later, de ruwe vorm is er, morgen doen we verder:
p4pb9677391.jpg

p4pb9677387.jpg

p4pb9677385.jpg


En nog even koplamp passen:
p4pb9677384.jpg


Wordt ie der niet mooier van, dan toch minstens euhm.. crashbaarder.


Hubertje schreef op 06 juni 2013 @ 22:04:
ducttape mockup van waar ik naartoe wil, maar dan met meer alu en meer gaten..
p4pb9681035.jpg

p4pb9681033.jpg

p4pb10185591.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hubertje schreef op 28 juni 2013 @ 23:29:
nieuwe remschijf binnen *O*
p4pb9777561.jpg



Hubertje schreef op 30 juni 2013 @ 16:22:
En geïnstalleerd:
p5pb9783623.jpg



Hubertje schreef op 14 juli 2013 @ 14:48:
Bij gebrek aan geschikt spul, zelf spatbordje geklopt! *O*
Eerste probeersel, niet perfect maar kan er mee door.
Deze plaat weet nog niet wat 'r te wachten staat:
p4pb9836810.jpg

Na wat kloppen, grove vorm:
p4pb9836806.jpg

Meer kromming..
p4pb9836807.jpg

Afwerking:
p4pb9836809.jpg

Tadaa:
p4pb9836811.jpg

Presentateren:
p4pb9836808.jpg

4 gaten in de originele vorkbrace, 4 in't spatbord en bouten maar:
p4pb9836812.jpg

Brop:
p4pb9836813.jpg


Volgende uitdaging:
Koplamp laag?
p4pb9836814.jpg

Hoog?
p4pb9836815.jpg

Of helemaal boven?
p4pb9836816.jpg

Laag is sporty, maar hoger geeft een meer oldschool uitstraling, vind ik wel leuk. Ook meer plaats voor nummerbord dan. Lastige keuze..

En de tussenstand:
p5pb9836819.jpg
 
Laatst bewerkt:
Heej,

Grappig! weer eens wat anders dan de "standaard" projectjes. Heb je die remschijf nou gewoon laten lasernijden en klaar? Als dat zo is ben ik wel benieuwd naar het gebruikte materiaal en of het heel blijft. Er wordt volgens mij veel te "geheimzinnig" gedaan over het materiaal van bijvoorbeeld brembo schijven, het blijft tenslotte gewon staal, maar welk?

Wordt in ieder geval een leuk ding zo!

Later,

Loek
 
Waarom haal je de [ quote ] stukjes niet weg in je post? Dan wordt het allemaal een stuk leesbaarder.

Verder: Leuk project! Ik zou voor de klassieke look gaan. Altijd leuk.
 
Heb je die remschijf nou gewoon laten lasernijden en klaar? Als dat zo is ben ik wel benieuwd naar het gebruikte materiaal en of het heel blijft. Er wordt volgens mij veel te "geheimzinnig" gedaan over het materiaal van bijvoorbeeld brembo schijven, het blijft tenslotte gewon staal, maar welk?
Loek
Ja. We zien wel wat het geeft.
In 't echt is dat idd een specifieke staalsoort die gehard en vlakgeslepen wordt (proces kan je online vinden, bij bv. Hope).
Maar deze zijn dus gewoon standaard AISI304, gelaserd.
Die voor de fiets (2 mm, en met wel heel dunne beentjes) waren bij montage al merkelijk slapper dan een echte remschijf. Ze zijn dan ook gewoon opgefrommeld als een blikje toen de remblokken begonnen bijten... _O-

Voor de motor is ze 4 mm dik, met korte, stevige beentjes. Deze brommer rijdt ook niet zo heel hard (denk ik). :X Ze voelt zo op't eerste zicht niet alsof ze gaat plooien.
De originele is zo hol gesleten dat die echt gevaarlijk is (nog +- 1.3 mm dik in't midden).
Ik ga ze uiteraard eerst op m'n wei uitgebreid testen voordat ik er de straat mee op ga. 8-)

Waarom haal je de [ quote ] stukjes niet weg in je post? Dan wordt het allemaal een stuk leesbaarder.
Goeie tip => done.

iig een tien voor de locatie[afbeelding]
Aan de locatie is helaas nog aardig wat meer werk dan aan de brommer..
5+Dak+Carport+(1).JPG
 
Hubertje schreef op 16 juli 2013 @ 22:53:
poepenollekes boren...
p4pb9848592.jpg

zou graag enkele nog vergroten, maar de boren waren op..
p4pb9848594.jpg



Hubertje schreef op 23 juli 2013 @ 23:04:
nog wat geprutst met de grootte van de gaatjes + lamellen geplooid in de voorzijde.
Nu met de nellentriek bezig.. Flink werk aan, want is mee geknoeid geweest. En is niet echt m'n ding.

Ik twijfel of ik de alu delen zou spuiten of gewoon zo laten..
p5pb9875617.jpg



Hubertje schreef op 07 september 2013 @ 22:55:
bon.. elektrische troep gemonteerd, startmotor draait, blok draait mee.. geen vonk.

Ik veronderstel dat ik niet moet checken of de bobine nog in orde is, maar er van uit kan gaan dat de cdi de geest gegeven heeft?

Deze week eens kijken of er wat aan te doen valt, anders op zoek naar een andere.

Ik ben bijgevolg altijd kandidaat voor een okkasie, deftig werkende CDI (en kabelboom)..


Hubertje schreef op 03 oktober 2013 @ 22:28:
EEEEEEEEEENNN... START!
in een halve omwenteling nog wel!


En hier zijn we nu, vanaf nu zijn't live updates :P
 
Leuk projectje!

Gaat zo'n 250cc 4 takt ook nog een beetje?
Ik heb nog nooit op zo iets gereden...

Dat rijdt jouw turbohok vierkant naar huis joh!

Euhm.. M'n CRF ging goed :P
Deze zou iets van een 26 paardjes moeten hebben en voorlopig kan ik'm nog gewoon optillen, dus voor modderspielerei en -50kg vriendintransport moet dat voldoende zijn. :+
fun =/= topspeed voor mij

Op de snelweg en bij inhaalacties.. Geen idee B|
 
Laatst bewerkt:
Een dik jaar geleden heb ik na't verkopen van m'n TTR en CRF 250 een NXje opgeraapt aan de kant van de baan. Ding startte verschrikkelijk moeilijk en had een verschrikkelijk geruis in het blokje. De twee typische NX250 problemen dus: nokkenasketting en CDI.

Verder zag het er best goed (nu ja, proper) uit.

Heb het verhaal tot zover in het NX topic gepost, maar op vraag van enkele geïnteresseerden maak ik even een eigen topic. Ik wou er 'n cross/winter/leervriendinrijden brommer van maken, voor weinig (=geen) geld, tussen de huisverbouwavonden door.
Ik som de loop van het project tot zover eens op:

doe mij ook maar zo'n leervriendin :P

images



maar leuk project !
 
Mooi project hoor, ik lees lekker mee.
CDI is opzich prima te repareren met wat soldeervaardigheden en geduld.
Ik had beide niet dus heb het m'n forumvriend Timmieh voor een kleine vergoeding laten doen en mn NX(650) rijdt er nu al weer een half jaar prima mee. Misschien wil hij jou ook helpen?
 
Laatst bewerkt:
Blanc alu is erg mooi, maar voor samenhang zou ik toch meespuiten in dit geval.
Lamp vind ik het mooiste in de middelste foto. Redelijk in lijn met jaren 70 spul. 8-)
 
Vandaag had de grote broer een cadeautje mee:
p4pb10190004.jpg


Gaten in de demper op't werk dichtgelast met een plaatje rondom (nodig voor de sterkte, ding was bijna doorgerot en is dragend deel van't subframe). Is niet zo proper, maar hoop dat't straks meevalt na't lakken. De zijkap zit er ook over trouwens.
p4pb10190006.jpg

roest wegschuren, inox opblinken
p4pb10190019.jpg

ontvetten
p4pb10190020.jpg

afplakken en in de hittebestendige lak
p4pb10190023.jpg


Ook nog:
chokekabel geïmproviseerd met versnellingskabel van een fiets
p4pb10190013.jpg

p4pb10190016.jpg

contactslot terug aan z'n kabels gesoldeerd
p4pb10190012.jpg

uitlaatbevestigingsbout die in de voorbocht was vastgeroest verwijderd, draad getapt en in't blok gemonteerd
p4pb10190011.jpg

Volgend werk: voor deze spaghetti een plaatsje zoeken
p4pb10190010.jpg
 
Mooi project hoor, ik lees lekker mee.
CDI is opzich prima te repareren met wat soldeervaardigheden en geduld.
Ik had beide niet dus heb het m'n forumvriend Timmieh voor een kleine vergoeding laten doen en mn NX(650) rijdt er nu al weer een half jaar prima mee. Misschien wil hij jou ook helpen?
Ondertussen ook al onderzoek gedaan. Ik ga dit idd eerst zelf proberen, thanks.
 
Wou gisteren nog eens voortdoen, maar m'n vriendin vond dat de badkamerwanden voorrang hadden.. Dus ik hoop op vanavond.
 
Sjabloontje, zaagje, hamertje, boortje.. wannabe radiatorkap (voor de kant zonder radiator).
p4pb10258610.jpg

Achterspatbord.
p4pb10258611.jpg

Vond de vriendin niet per se mooi, dus toch maar wat bim bam beieren met de hamer
p4pb10258612.jpg

Tadaa
p4pb10258613.jpg

Te lang.. Naah, nog te lang.. Misschien nog een beetje deraf? Tiens, er mag blijkbaar nog wat af.. Waarom heb ik in godsnaam al die moeite gedaan om een heel spatbord te kloppen??
p4pb10258615.jpg

Begint er op te lijken.
p4pb10258616.jpg

Ruwe vorm, bevestigingsgaten en kuipje voor de fuse box zijn voor een andere keer.
p4pb10258617.jpg

Nog ff passen:
p4pb10258618.jpg

p5pb10258620.jpg


Moet ook eens met die kabelboom aan de slag..
 
Is een CR250 blok geen goed idee? ;)

Ik vind et een leuk ding!
CR 250 is zeker een goed idee. 250-300cc tweetakt project staat ook op de lijst ja. Samen met nog een 30tal andere ideetjes.
Als deze af is en de bazin kan rijden. Dan kan ik ook eens met m'n lasapparaat aan't klooien.
 
*geeft oma een schup onder de uitgezakte kont*

Vandaag eindelijk een boom gekabeld. Kabel geboomd. Gekabelboomd. Whatever.
Verbouwvoorraadkamer opgeruimd, hele troep terugbinnen gezet, werkt wat makkelijker.

p4pb10443502.jpg


Spaghetti in een zwart hulsje. De originele dashboardadapters zitten gewoon in de verdikking in de boom, moest het ooit nodig zijn...

p4pb10443497.jpg


Jeezes wat zitten er kilometers kabel op dat ding, en da's dan zo'n simpel hok. Gezien de snoet verdwijnt, heb ik alle kabels moeten samenproppen onder de tank, wat maar net gelukt is.

p4pb10443499.jpg

p4pb10443501.jpg

p4pb10443504.jpg


En heel hard geschrokken van hoe veel slomer de gasreactie is mét uitlaatdemper dan zonder.. Zonde. Maar hij klinkt weer legaal.
 
Terug
Bovenaan Onderaan