• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

Olie, alweer....

Oude Brikker

MF veteraan
Lid geworden
7 jan 2003
Waarderingsscore
199
Olie, ik heb er al heel wat topics over gezien en ik heb er toch nog een vraag over.

Wat is waar van de bewering dat het olieverbruik sterk verschilt met het type olie dat je gebruikt?

Mijn Yamaha Radian lust wel een slok en daar gebruik ik halfsyntheet in.
Nu las ik laatst dat gebruik van mineraalolie ipv hafsyntheet bij iemand het olieverbruik aardig terug gebracht had.
Kan dit kloppen?
Als dat idd kan, kan ik dan minerale olie (10W40) in een Radian gebruiken?

NB
De reden van het olieverbruik van mijn motor weet ik (nog) niet.

Waarom zou er geen minerale 10W40 in een Radian kunnen?

Die olie haalt net zo goed alle specificaties. :)

Bewährte Basisöle in Verbindung mit zukunftsorientierter Additivtechnologie ergeben ein Motorenöl, das als optimaler Motorenbetriebsstoff allen Bedingungen moderner Otto- und Dieselmotoren im Straßenverkehr standhält.

Ein optimales Motorenöl für den gemischten Fuhrpark.
Entspricht den Anforderungen der Fahrzeugindustrie.
Rost und Korrosion werden verhindert.
Reibung und Verschleiß gemindert sowie Ablagerungen im Motor reduziert.
Geeignet für alle Ottomotoren mit und ohne Katalysator.
Dieselmotoren einschließlich Abgasturboladern.
Entspricht JASO T903 MA, API SL-CF, ACEA A3/B3.
Entwickelt und produziert durch deutschen Markenöl-Hersteller.
Nur bei Louis.

Maar als je olieverbruik hebt kan je ook eens kijken naar een kleine viscociteitsverandering.
Dus 15W40 = fractie dikker bij de koude start of 10W50 = iets dikker bij hoge temperatuur.

Het eerste geval wordt bij BMW boxermotoren aanbevolen als er olieverbruik is.

Uiteraard kan het ook ergens anders aan liggen. (zoals je zelf al zegt) 8-)

En overstappen naar een ander type olie kan inderdaad het olieverbruik veranderen.
Maar dat hoeft niet aan de half syntheet te liggen.

Ik ben benieuwd of iemand (RSV :? ) dan kan beredeneren. :]

Olie, ik heb er al heel wat topics over gezien en ik heb er toch nog een vraag over.

Wat is waar van de bewering dat het olieverbruik sterk verschilt met het type olie dat je gebruikt?

Nu las ik laatst dat gebruik van mineraalolie ipv hafsyntheet bij iemand het olieverbruik aardig terug gebracht had.
Kan dit kloppen?

NB

Verandering van viscositeit kan je olieverbruik wel beinvloeden. Je zou er achter moeten komen of diegene die van de halfsyntheet is afgestapt en naar mineraal is gegaan, nog steeds dezelfde viscositeit gebruikt. De verdampingsverliezen van een minerale olie zijn in de regel hoger dan die van een (halfsyntheet) dus feitelijk zou het andersom moeten zijn.

Misschien is het broodje aap verhaal over minder verbruik ook tot stand gekomen doordat je mineraal moet gebruiken bij het inrijden. :? Omdat je anders olieverbruik in de hand werkt. :+

Olieverbruik heeft vaak op te maken met een slechte afstelling --> lees: te rijke afstelling. Hierbij komt er veel benzine bij de olie waardoor hij sneller verdampt! *D

Misschien zie ik ff wat over het hoofd, maar ik zie niet in waarom door een te rijke afstelling er meer benzine bij de olie komt? Het meeste verbrand wel, maar in een slechte verhouding (koolaanslag). De rest gaat de uitlaat in waar het vaak alsnog verbrand.

benzine bij de olie?? dat is niet best! ik hoop voor je dat dat niet het geval is!!

het gaat gewoon om een 4 slag neem ik aan? of over 2 slag?
bij 4 slag zou ik proberen om er idd een dikkere olie in te gooien, dit wordt vaak aangeraden bij oudere motoren (lees, veel draai uren) en als er daar benzine bij je olie komt is het probleem iets groter dan alleen andere olie.

zelf kijk ik trouwens liever naar de aanduidingen 10w40 etc dan naar half syntheten e.d. omdat je dan specifieker over een olie praat. als het mijn motor was zou ik er 10w50 in gooien zoals hierboven vermeld.

bij 2 slag weet ik het niet dus daar onthou ik me van commentaar, behalve misschien dat het blok idd te rijk staat afgesteld. en dus te veel smering krijgt.

ik heb zelf een yamaha fj 600 van '88 en die heeft het zelfde blok als een radian. die van mij heeft ongeveer 31000 mijl gedraaid en lust ook een aardige slok olie.
ik heb laatst op internet bij motozoom gekeken en volgens hun gegevens gaat er 20 w 40 in.
misschien een optie???
verder veel motor plezier. Hell64.

Kan dit kloppen?

NB

het is bij mij is geweest met n koekblik.
verbruikte 1:500 met voorgeschreven olie.
heb toen speciale valvoline olie gekocht (weet de Code niet meer) |( toen verbruik 1:1100.

Synthetische olie heeft meestal een breder viscositeit-bereik (dunner bij koude motor) en kan bij deels versleten motoren dus een hoger verbruik geven, maar een 10W40 "syntheet" zou in principe niet tot meer of minder verbruik moeten leiden dan een 10W40 mineraal.

Een verhoogd olie-verbruik kan worden "opgelost" door een wat zwaardere olie te gaan gebruiken, maar je loopt dan wel kans op (nog) meer slijtage. Ook koude starts kunnen wat moeizamer worden. Het is dus een beetje struisvogelpolitiek om dit te doen. Beter uitzoeken wat het hoge olie-verbruik veroorzaakt, soms zijn het alleen de klepgeleiders of een schraapveer die vervangen moeten worden, en dat hoeft niet meteen een vermogen te kosten. Een (te) dikke olie kan b.v. olie-drukverlies geven bij lage temperaturen wat verminderde smering van lagers kan veroorzaken: Als je hierdoor je blok uiteindelijk vervroegd aan de vuilnisman kunt meegeven dan is een tijdelijk lager olie-verbruik een schrale troost naar mijn idee.

Laatst bewerkt:
Synthetische olie heeft meestal een breder viscositeit-bereik (dunner bij koude motor) en kan bij deels versleten motoren dus een hoger verbruik geven, maar een 10W40 "syntheet" zou in principe niet tot meer of minder verbruik moeten leiden dan een 10W40 mineraal.

Een verhoogd olie-verbruik kan worden "opgelost" door een wat zwaardere olie te gaan gebruiken, maar je loopt dan wel kans op (nog) meer slijtage. Ook koude starts kunnen wat moeizamer worden. Het is dus een beetje struisvogelpolitiek om dit te doen. Beter uitzoeken wat het hoge olie-verbruik veroorzaakt, soms zijn het alleen de klepgeleiders of een schraapveer die vervangen moeten worden, en dat hoeft niet meteen een vermogen te kosten. Een (te) dikke olie kan b.v. olie-drukverlies geven bij lage temperaturen wat verminderde smering van lagers kan veroorzaken: Als je hierdoor je blok uiteindelijk vervroegd aan de vuilnisman kunt meegeven dan is een tijdelijk lager olie-verbruik een schrale troost naar mijn idee.

:^
m`n Yamaha FZ750 uit 85 heeft 70K op de klok en heb nog nooit olie bij hoeven te vullen tussen de wissels door. Wel altijd z`n onderhoud en rustig warm gereden .

Laatst bewerkt:
Denk dat olie verbruik veel met het inrijden van de motor te maken heeft,en de staat waar het blok in verkeerd..

Heb het zelf gehad met een vtr iets te pittig ingereden,en zoop olie dat het barst..

Maar als het om een oudere motor gaat zou ik ook een iets dikkere olie nemen,ben echter wel bang dat dit uitstel van executie is..

Een verhoogd olie-verbruik kan worden "opgelost" door een wat zwaardere olie te gaan gebruiken, maar je loopt dan wel kans op (nog) meer slijtage. Ook koude starts kunnen wat moeizamer worden. Het is dus een beetje struisvogelpolitiek om dit te doen.
In mijn beide motoren van 25 jaar oud zit 20W50 inplaats van de aanbevolen 10W40 en 20W40.
Bij beide oude motoren is de olie overigens volkomen helder na verversen en verschillende keren rijden. *D De koude start is voortreffelijk te noemen..

Als je in de staatjes bij het temperatuursbereik kijkt, zie je ook dat dikkere olie geen enkel probleem oplevert. Volgens mij is het spijkers op laag water. Zeker nu met die zachte winters.

Als de fabrikanten dikkere olie zelfs voorschrijven in een opgeschoven temperatuursbereik, zie ik met onze winters ook geen reden waarom dit extra slijtage zou opleveren. Integendeel. 8-)

Laatst bewerkt:
Mmm, zit nu te twijfelen of ik er wat dikkers in zal gooien...

Vlgs mij kan het olieverbruik door 2 hoofdoorzaken komen :

lekkende klepseals

olie komt in de verbrandingsruimte door slechte schraapveer(en) of ander slijtage van zuiger(s) en cilinder(2)

Is dit alles, of zijn er nog meer oorzaken te noemen?

Als je in de staatjes bij het temperatuursbereik kijkt, zie je ook dat dikkere olie geen enkel probleem oplevert. Volgens mij is het spijkers op laag water. Zeker nu met die zachte winters.

Als de fabrikanten dikkere olie zelfs voorschrijven in een opgeschoven temperatuursbereik, zie ik met onze winters ook geen reden waarom dit extra slijtage zou opleveren. Integendeel. 8-)
Dat hangt deels van het type motor af welk temperatuur-bereik een bepaalde viscositeit bestrijkt. En als je in de tropen woont is dikkere olie sowieso de betere keus, maar wie weet welke klimaat-wisselingen ons nog staan te wachten. :P

Ik bedoel alleen dat je een dikkere olie niet als oplossing moet zien voor olie-verbruik maar symptoombestrijding. Natuurlijk geen punt als je besloten hebt de motor op te rijden en wel ziet wanneer het schip strandt, maar kan een beetje jammer zijn voor een mechanisch goede motor die misschien alleen een setje nieuwe klepsteel-seals nodig heeft: een olie met minder geschikte viscositeit kan dan misschien versnelde slijtage geven aan voorheen nog prima gezonde onderdelen terwijl de oorzaak van hoog olie-verbruik nog steeds bestaat.

Laatst bewerkt:
Zou het wat zijn om eens wat additieven in de olie te gooien. Die schijnen naast slijtage ook het olieverbruik te verminderen doordat de metalen delen gladder worden. Ik heb ze er zelf al inzitten vanaf nieuw, dus kan ik het verschil dus niet aangeven.

Olie verbruik kan veel verschillende oorzaken hebben.
Zelf vraag je je af of je lekkende klepseals hebt, dat is te controleren door tekijken of je motor rookt bij gas los. Als je klepseals lekken zit er olie op de klep steel en wordt dat door de onderdruk bij gas los de verbrandingskamer ingezogen en geeft je motor een blauwe pluim. Verder kan het zijn dat door vervuiling je zuigerveren hun werk niet goed kunnen doen en dan krijg je ook olie verbruik, dit is ook te controleren door je compressie te meten.
Daarnaast is er (bij auto's in ieder geval,motoren weet ik niet zeker) de mogelijkheid van verglazing van je cilinder wand.Dat is een harsachtige afzetting die er voor zorgt dat je cilinderwand(en) te glad worden met olie verbruik als resultaat. Verglazing van de cilinderwand ontstaat trouwens vaak bij het inrijden.
Zomaar additieven gebruiken raad ik af. Laat je door je dealer vakkundig voorlichten en ga niet zelf zomaar iets in je blok gooien. Je moet de oorzaak van het olie verbruik aanpakken en niet alleen het olie verbruik zelf anders blijft het een lapmiddel.
Afhankelijk van de oorzaak is olie verbruik heel goed te verhelpen met "monteurs uit fles" maar er zijn er maar weinig die hun verhaal goed kunnen onder bouwen dus neem daarvoor contact op met je dealer (ik wil wel een merk noemen, maar dan vindt iedereen weer dat ik hier reclame zit te maken en dat wil ik niet, ik wil je alleen maar helpen)

Zou het wat zijn om eens wat additieven in de olie te gooien. Die schijnen naast slijtage ook het olieverbruik te verminderen doordat de metalen delen gladder worden. Ik heb ze er zelf al inzitten vanaf nieuw, dus kan ik het verschil dus niet aangeven.

Dat schrijf je inderdaard correct: "schijnen" naast slijtage ook het olieverbruik te verminderen......

.....metalen gladder........zo'n onzin. Laat me raden, door polaire werking en teflonbolletjes ??

Niet in je motor gooien! Je doet meer kwaad dan goed

Additieven zijn lapmiddelen.
Een inferieure olie kan nooit zo goed worden met additieven dan een gewoon goede olie.
De olie wordt er ook nauwelijks beter door.

Tsja, dat is een verleidelijke optie.
Zo kan je (heb ik eens gehoord) spul (blikjes STP?) in de olie kwakken om geluiden, ontstaan door mechanische problemen, te maskeren.
Is vooral handig voor louche verkooppraktijken.
Een nog bottere methode is zaagsel in de olie; dat verminderd ook kwalijke bijgeluiden.......

Een kennis van me heeft een additief in de olie van zijn oldtimer Mercedes gedaan en hij roemt het spul om zijn kwaliteiten.
Die motor liep voordien al prima; hij heeft het dus niet gedaan om kwalijke bijgeluiden te onderdrukken of olieverbruik te verminderen.
De motor loopt sinsdien nog mooier!

Wat het is, geen idee.

Gedaan, maar daar niet echt het antwoord gevonden. Wel de ervaring van Paul Ritzen met Eurol; om van te gruwelen!

tja en ik rij al 15 jaar probleemloos met eurol in m'n brikken, ook dat moet je uit discussie kunnen hebben halen ;)

wat betreft toevoegingen uit flesjes in een olie, persoonlijk vind ik dat Not Done, de oliefabriekanten doen al heel veel test om voor een goeie olie te zorgen, en bijmengen met een speciaal flesje kan juist zorgen voor afbraak olie-eigenschappen,cq verstopping oliekanalen, slippende koppelingen en nog meer narigheid

ik rij nog altijd met eurol 10w/40 halfsyntheet, die olie heeft mijn volste vertrouwen

gewoon mijn mening ;) :P

voor de rest: oliegebruik dan toch ergens een versleten onderdeel, cq kleprubbers of de zuiger/, zuigerveer, cilinderpassing

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan