• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

Olie lampje blijft branden

remcogur

Die hard MF'er
Lid geworden
31 aug 2002
Waarderingsscore
0
Heb hier echt even jullie hulp nodig, ik heb deze winter mijn blok uit het frame gehaald om deze te laten coaten, nu heeft het blok 3 maanden zonder olie gestaan.
Nu heb ik het blok terug in het frame gehangen, kleppen gesteld, olie filter vervangen, olie in het blok gedaan. Nu liep de motor na 1x starten, alleen het lampje van de olie gaat niet meer uit. Meteen de motor uitgezet natuurlijk.
Sensor heb ik natuurlijk als eerste getest, deze lijkt goed te zijn.

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?

M.v.g.
Remco

ps. het is een kawasaki gpz 500s uit 1994

Laatst bewerkt:
Olie niveau gecontroleerd? Er gaat namelijk ook nog wat olie in het filter zitten.
Maar waarschijnlijk had je hier al aan gedacht. Voor de rest kan ik je niet helpen.

...
Sensor heb ik natuurlijk als eerste getest, deze lijkt goed te zijn.
...
hoe heb je die getest?

(dat de pomp het "zomaar" niet meer doet geloof ik niet, dat de censor niet goed reageerd geloof ik eerder - er vanuit gaande dat je alle electra goed hebt aangesloten)

Kun je niet de bougies eruit draaien en dan met de startmotor de oliedruk opbouwen totdat het lampje uitgaat. Tenminste dat doe ik altijd als ik olie ververs en zeker met een nieuw oliefilter.

Ten tweede, heb je de nieuwe oliefilter gevuld met olie en dan pas ingedraaid, het kan namelijk een aantal seconden duren voordat "het systeem" geheel gevuld is met olie en druk opbouwd.

hij heeft zelfs al even gedraaid...(+/- 10 sec) dit lijkt mij meer dan voldoende om die druk op te bouwen.

nee ik heb heb het nieuwe filter niet eerst gevuld met olie. Maakt dat erg veel uit dan?

hij heeft zelfs al even gedraaid...(+/- 10 sec) dit lijkt mij meer dan voldoende om die druk op te bouwen.

nee ik heb heb het nieuwe filter niet eerst gevuld met olie. Maakt dat erg veel uit dan?

10 sec is volgens mij ruim voldoende, tja ik zou het ook niet weten of je zou het moeten zoeken in de bedrading. Zou heel toevallig zijn dat de oliepomp het juist nu begeeft. Hij rateld toch niet......

Stomme vraag misschien, maar heb je het oliepeil nog eens opnieuw gecontroleerd? Toen je het blok afvulde heb je dat ongetwijfeld gedaan, maar die opmerkingen van het vullen van oliefilter en verder verdelen van de olie door het blok waren wel zinvolle opmerkingen.

Wat ik bedoel te zeggen is dat er misschien echt te weinig olie in het blok zit, doordat de olie nu ook bijvoorbeeld in het oliefilter zit en dat kon bij het afvullen nog niet kon zien. Het zou zonde van je tijd zijn als je onterecht denkt dat het olielampje niet zou moeten branden en het veel te moeilijk zoekt in andere oorzaken. M.a.w. even terug naar de basis van waarvoor het olielampje eigenlijk voor dient.

Ik heb na een oliewissel ook wel eens gehad dat het lampje bijna 10sec. uit bleef na het starten. Gebeurt normaal nooit maar deze ene keer wel ( :? ).

Als het een flowmeter is kun je hem makkelijk uitbouwen en testen, drukmeters weet ik zo niet.
Het lijkt nog het meest op een massa-probleem zoals hierboven al werd vermeld.

Als het een massa probleem was, dan zou het lampje juist NIET branden |( :+
En als je ff logisch nadenkt, als je startmotor werkt, dan maakt je blok dus wel degelijk ergens héél goed massa!
Ik zou eerst ff de oliefilter vullen alvorens montage.
Ook is het raadzaam om voor de (her)montage van 't filter de motor ff rond te starten zonder bougie's in de cylinder (maar wel in de doppen tegen massa), en oliefilter eraf, dan ff rondstarten en kijken of er olie bij het filter komt.
(wel eerst zorgen dat de olie niet ongewenst tegen allerlei delen aanspuit)
Als er olie komt -> monteren dat filter, bougies erin, en starten maar.

Paul.

bedankt voor je reactie Paul,
de kans dat het olie pompje defect is gegaan in de tijd dat het blok uit het frame heeft gehangen acht jij dus ook klein?

Ik ben er namelijk ook een beetje huiverig voor om continu de de motor(trachten) te laten draaien met de kans dat hij geen olie krijgt! Ik weet nl. niet op wat voor termijn dit kwaat kan.

bedankt voor je reactie Paul,
de kans dat het olie pompje defect is gegaan in de tijd dat het blok uit het frame heeft gehangen acht jij dus ook klein?

Ik ben er namelijk ook een beetje huiverig voor om continu de de motor(trachten) te laten draaien met de kans dat hij geen olie krijgt! Ik weet nl. niet op wat voor termijn dit kwaat kan.

A: Die kans is idd wel HEEEEEEL erg klein.

B: Op erg korte termijn kan dit kwaad, dus oppassen!

Mag ik ook eff wat vragen over de olie en het lampje.
Mijn motor is helaas een tijdje geleden gevallen en heeft toen zeker 10 minuten op de grond gelegen.

Daarna heeft de motor zeker een week rechtopgestaan voordat ik ging rijden.
edoch, toen ik hem startte bleef het lampje van de olie branden.
Ik moest weg, dus hem de motor wel laten draaien. (kijkglaasje olie zat vol genoeg)
Na een 10 a 15 sec. ging het lampje uit en heeft daarna niet meer gebrand.
Is het nou mogelijk dat het lampje bleef branden omdat hij gevallen was ?
Ondanks het feit dat hij al weer een week rechtop stond?

Alvast bedankt !

YES!!!
Lampje is nu uit.

Heb voor de zekerheid nu een origineel kawasaki oie filter gekocht, deze eerst gevuld met olie (wat ik de eerste keer dus niet had gedaan), ff starten zonder bougies. starten met bougies, loopt perfect
en ja hoor het lampjes is uit.

Bedankt voor jullie adviesen!!

M.v.g.

Remco
PS hij maakt nu echt een vet geluid met mijn nieuwe Laser sport uitlaat!!

hoi remco heb je er een originele oliefilter op gezet van kawasaki?dit probleem heb ik eerder ergens gelezen die had en imitatie er onder geschroefd en het lampje ging niet uit.originele gemonteerd en het probleem was opgelost.groetjes chris :P

Terug
Bovenaan Onderaan