Olie lekkage [Ducati Monster]

Road Monster

Rookie
20 aug 2006
9
0
Doesburg
naamloosku8.png


Zoals jullie op de foto kunnen zien, heb ik een olie lekkage aan de doorvoer plug pick-up draad afdichtring, de plug dicht niet meer af.
Dus als de olie warm wordt sproeit de olie door de plug eruit.
Dit afdichtingsrubber wil ik zelf vervangen.
Kan ik dit zelf doen doormiddel van de deksel losdraaien plug vervangen en de zaak weer in elkaar zetten.
Of is dit werk voor een dealer.

Graag reacties.
(Ik heb zelf al een reparatie uitgevoerd met silicone kit maar dat was van korte duur).
 
Graag reacties.

Ik ken de Ducati niet, maar zal ik toch een poging wagen ?
Normaal zit de buitenkabel met een wartel op een huls op het huis geschroefd. De binnenkabel heeft een vierkant uiteinde en valt daarmee in de as van de opnemer in het blok. Ook zonder die wartel en kabel moet de zaak lekdicht zijn.

Het gaat hier om de afdichting van de opnemer-as, die lekt naar buiten toe. Afdichten van de buitenkabel is symptoombestrijding; je zult waarschijnlijk het "O" ringetje om de as moeten vervangen.
Misschien kan het van buitenaf, anders moet -lijkt mij- toch het deksel er af. Maar ook dat kun je prima zelf.
 
Ik ken de Ducati niet, maar zal ik toch een poging wagen ?
Normaal zit de buitenkabel met een wartel op een huls op het huis geschroefd. De binnenkabel heeft een vierkant uiteinde en valt daarmee in de as van de opnemer in het blok. Ook zonder die wartel en kabel moet de zaak lekdicht zijn.

Het gaat hier om de afdichting van de opnemer-as, die lekt naar buiten toe. Afdichten van de buitenkabel is symptoombestrijding; je zult waarschijnlijk het "O" ringetje om de as moeten vervangen.
Misschien kan het van buitenaf, anders moet -lijkt mij- toch het deksel er af. Maar ook dat kun je prima zelf.

Bedankt voor je reactie.
Kan ik zonder risico's de deksel er af halen?
 
Kan ik zonder risico's de deksel er af halen?

Kijk eerst of je de afdichting wellicht van buitenaf kunt vervangen door de kabel los te maken, en te kijken in de schroefdraad waar de kabel op zat. Daar zit waarschijnlijk een soort "O" ring, of een oliekeerring.

Ik zit naar jouw foto te kijken en vraag me af wat het ronde oog in het midden van de foto is, is dat echt het oliepeilglas ? Het zit namelijk zo hoog..... Als dit het peilglas is (wat ik heel onwaarschijnlijk vind) zal de olie er uit moeten.

Deksel er afhalen moet je zelf goed kunnen, kijk alleen wel eerst naar het oliepeil.
Je begrijpt dat als het oliepeil hoger is dan de onderrand van het deksel dat je er dan eerst wat uit moet halen, anders loopt het er natuurlijk ongecontroleerd uit.

Je moet alles een keer voor het eerst doen; niemand weet alles maar met verstand, beleid en boerenvindingrijkheid kom je heel ver.
 
Ik krijg de indruk dat je niet echt veel sleutelervaring hebt, vraag me bij nader inzien af of het wel verstandig is voor jou om het zelf te doen.
Het is niet een simpel covertje maar je komt meer zaken tegen zoals een pakking die je heel moet houden of vervangen en het schakelmechaniek. Verder durf ik niet te zeggen hoe het in elkaar zit achter het zwarte covertje rechts op de foto. Daarvoor zou je het best eerst eens een plofplaat kunnen opzoeken. (exploded view)

Wat ik kan doen is meedenken. Ik vermoed dat de kabel dus gekoppeld zit aan een opnemer. Dit is een asje dat aangedreven wordt door een as in de motor om de snelheid ervan weer te geven.
Op de motoras (kan alles zijn dat meedraait in de motor) zit een grove wormvertanding die lijkt op schroefdraad, op het opnemer asje zit een rondseltje (tandwieltje) dat hier in valt en dus aangedreven wordt.

Ik denk dat het asje in z'n geheel in het deksel gemonteerd zit, en dus meekomt als je het deksel er af haalt.
Hiermee kom ik terug op de allereerste opmerking; die as is er ooit ook ingezet op de fabriek, dat is waarschijnlijk gedaan door het gat waar je jouw opnemer-as door kunt zien. Kijk daar eerst naar, want als ie er in kan, kan ie er ook uit. Dan hoeft dat deksel er misschien helemaal niet af.
 
Terug
Bovenaan Onderaan