• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

Olie op achterband

phoenicx

MF veteraan
Lid geworden
4 nov 2002
Waarderingsscore
0
Zo afgelopen week de kleppen van mijn ZXR gesteld en gisteren eindelijk lekker weer voor een testrit.

Ging heerlijk van start. Motor liep weer als een tierelier en het kleppen stellen heeft ook duidelijk nut gehad.

Ben goed en wel km 5 onderweg en wil linksaf slaan, en voel de motor in de bocht opzij stappen. Dacht eerst aan een lekke band, dus gestopt om eens te kijken.

Zie ik dat er olie op mijn achterband zit. Meteen terug naar huis, was gelukkig niet ver weg. Thuis aangekomen komt de blauwe rook onder de kuipen vandaan.

Ik vermoed dat het probleem in de klepdekselpakking zit. Wist alleen niet dat hier zoveel olie doorheen kon komen. Anders zou het weleens de koppaking kunnen zijn, maar dat hoop ik echt niet.

Moet ik nu de achterband vervangen omdat deze onder de olie zit of is deze schoon te maken??

Laatst bewerkt:
Dat een koppaking ineens zo gaat lekken heb ik nog niet eerder meegemaakt.
Het begint altijd met zweten en gaat zo naar erger.
Ik houdt het op de klepdekselpakking.

Ik zou de band gewoon schoonmaken, van een beetje olie gaat ie echt niet stuk.

Laatst bewerkt:
Zo afgelopen week de kleppen van mijn ZXR gesteld en gisteren eindelijk lekker weer voor een testrit.

Ging heerlijk van start. Motor liep weer als een tierelier en het kleppen stellen heeft ook duidelijk nut gehad.

Ben goed en wel km 5 onderweg en wil linksaf slaan, en voel de motor in de bocht opzij stappen. Dacht eerst aan een lekke band, dus gestopt om eens te kijken.

Zie ik dat er olie op mijn achterband zit. Meteen terug naar huis, was gelukkig niet ver weg. Thuis aangekomen komt de blauwe rook onder de kuipen vandaan.

Ik vermoed dat het probleem in de klepdekselpakking zit. Wist alleen niet dat hier zoveel olie doorheen kon komen. Anders zou het weleens de koppaking kunnen zijn, maar dat hoop ik echt niet.

Moet ik nu de achterband vervangen omdat deze onder de olie zit of is deze schoon te maken??
Wanneer je klepdekselpakking niet goed zit komt er inderdaad heel erg veel olie tussendoor, deze pakking is al snel 2 mm dik en er wordt heel veel olie naar de kop gepompt voor smering van de klepbediening.

Geen nieuwe band kopen, je rij toch elke dag over een vet wegdek en soms door een olieplas, maar wel ff schoonmaken.

wasbenzine of remmenreiniger gebruiken.

Ja, het zal niet al te best voor je band zijn maar als je erna een rondje gaat rijden zal het allemaal best wel meevallen. Ik heb er iig nog nooit geen problemen mee gehad.......

Ik denk trouwens dat ze geen vloeibare pakking onder de klepdekselkopbouten hebben gebruikt en als ze dat niet gedaan hebben ...dan rookt die vrolijk met je mee. Mits je rookt natuurlijk :+

Laatst bewerkt:
ik had eens een buurman ,
die man was ong.4 liter olie verloren op de binnenplaats vd garages |(
dit was bij schemering niet te zien btw!
dus ik wilde uit mn boxje draaien achteruit,
heel die achterband door de olie...
man dacht echt van ohnee nu kun je niet meer rijden ..
heeel goed gecleaned en toch heel voorzichtig gaan rijden.

ik kan dit typen dus dat ritje is goed afgelopen :]

Laatst bewerkt:
Ik denk trouwens dat ze geen vloeibare pakking onder de klepdekselkopbouten hebben gebruikt en als ze dat niet gedaan hebben ...dan rookt die vrolijk met je mee. Mits je rookt natuurlijk :+

Ik weet het wel zeker van niet, stond nl. niet in het werkplaatshandboek. er werkt maar 1 prutser aan mijn motor en dat ben ik zelf.

Zo'n grapje heb ik ook eens gehad, maar de prutser die eraan zat was van een bekende Suzuki dealer. 1 of 2 bouten van de klepdeksel niet goed aangedraait, dat trilde los met 120km/u op de snelweg. Olie overal... er komt dan genoeg uit ;) Helaas ook over een zijkap die nu wat doffer is, ook op mn achterband, broek enz. check je kuipdelen dus ook nog ff, hete olie is niet goed voor die dingen.

Terug
Bovenaan Onderaan