olie verbruik

Marcelv

MF'er
26 dec 2022
165
82
Goeiedag, ik heb onlangs 1071 km gereden in totaal tot nu met me rf900, staat nu 54,415 op de teller, heeft in september een olie beurt gehad met filter toen stond er 53,344 op, vanaf toen aan nu dus 1071km gereden en nu zat ik me olie na te kijken en zag ik dat ie iets onder het low stond, is dit normaal kwa vebruik? moet wel zeggen dat ik paar keer goed gas gegeven heb wel met warme motor uiteraard en ik zie verder ook geen blauwe rook of iets dergelijks denk dat ik 200 a 400 ml moest toevoegen
 
kan geen kwaad dat er wat meer in zit dan normaal? aangezien het glaasje nagenoeg vol is nu ipv een streep die getrokken word door de olie
Nee. Boven de max-indicatie zit gewoonlijk nog wel wat marge waarin er niks gebeurt. als je het hebt over "nagenoeg vol" en niet over "ik kan de bovenkant van de olie niet meer zien" en dat is oke.
 
Oftewel: niks aan de hand. bijvullen was niet nodig, maar dat is voor de volgende keer. Rijden met dat ding :)
eventueel nog met een injectiespuit en een rubber slangetje weer wat eruit zuigen zodat de olie mooi OP de max lijn staat. zou de olie niet terug stoppen in de nieuwe olie fles dan, maar als afgewerkt beschouwen.
 
eventueel nog met een injectiespuit en een rubber slangetje weer wat eruit zuigen zodat de olie mooi OP de max lijn staat. zou de olie niet terug stoppen in de nieuwe olie fles dan, maar als afgewerkt beschouwen.
rij morge even langs me garage word het er even uitgehaald, met een spuit kom je er niet bij
 
Simpele wijze om een klein beetje olie uit je carter te halen. Zet een bak onder het oliefilter en draai het oliefilter een stukje af. Je zal zien het gaat een beetje lekken. En als je dan even wacht heb je zomaar 200 ml. Oliefilter weer netjes goed handvast draaien en bak verwijderen.

Eventueel nog een lap onder het plekje doorhalen waar de olie vandaan kwam. Lap opruimen, motorkleding aan helm op een stukje gaan rijden (tenminste als je niet in Zuid-Limburg woont).
 
rij morge even langs me garage word het er even uitgehaald, met een spuit kom je er niet bij
Tuurlijk wel.
PXL_20240117_155221148.jpg
 
Hoe wil ik hem dan recht houden als ik hem zonder hulpmiddel moet neerzetten om het te kunnen aflezen
ik heb een blokje hout die ik onder de jiffy zet. hiermee staat ie nagenoeg op balanspunt, en geeft mij de tijd om de olie te pijlen aan de andere kant (dus omvallen doet ie ook niet)

of je vraagt even je vrouw/man/kind/buuf/hond om de motor even vast te houden
 
Hoe wil ik hem dan recht houden als ik hem zonder hulpmiddel moet neerzetten om het te kunnen aflezen
De ene hand het stepje de andere hand de clipon.
Jiffy uit en motor balanceren tot ie de neiging heeft "door" te vallen (kantelpunt) dan aflezen.
Dit alles door de knieën gezakt,op de hurken.
Simpel 🤷‍♀️
 
Wat een gezeur allemaal 🧐

Op de jiffy.
Omlopen.
Op de linker knie.
Pak met de rechterhand de gashandel beet.
Trek eraan totdat die vanzelf komt.
Kijk in het glaasje.
Laat de motor terugzakken.
Noteer je bevindingen op MF.
 
Wat een gezeur allemaal 🧐

Op de jiffy.
Omlopen.
Op de linker knie.
Pak met de rechterhand de gashandel beet.
Trek eraan totdat die vanzelf komt.
Kijk in het glaasje.
Laat de motor terugzakken.
Noteer je bevindingen op MF.
Voor de Ducati eigenaren:

*kijk eerst even of je geen old skool Ducati hebt waarvan de standaard vanzelf inklapt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan