Oliedrukmeter

Sinner 2stroke

MF veteraan
26 feb 2003
2.067
0
-
Hi,

Veel motoren zijn uitgerust met een oliedrukmeter, vaak uitgevoerd als rood lampje. Nu is mij altijd geleerd, dat wanneer dit lampje brandt, het eingelijk al te laat is. Wat moet je eingelijk doen, wanneer dit lampje gaat branden? Als je meteen stopt, zou er geen schade moeten zijn toch? Graag jullie ideeën hierover.

Groet
Sinner
 
ligt erg aan je motor... yamaha's (vast niet allemaal maar wel de r1/r6/thundercat/fzr enz.)
Hebben een olie niveau sensor, als ik mijn motor warm rijd dan springt soms t lampje aan voor een minuutje ofzo terwijl het peil gewoon goed is.
Waarschijnlijk komt dat omdat de olie nog wat dikker is als deze koud is en dus niet snel genoeg terug stroomt in het carter :?
 
Dat is de uitlezing van een digitaal meetsysteem. B| Meestal falesave gemaakt. Spanning aanwezig lampje aan oliedruk niet oke.
Spanning niet aanwezig lampje uit oliedruk oke.

Meetsysteem hoeft niet analoog te zijn.

Klopt een meetsysteem met 1bit resolutie

zelf heb ik een (analoge) oliedrukmeter gemonteerd en dat is ook het belangrijkste instrument in mijn cockpit naast de voltmeter, op die manier weet ik dat als de druk van 4bar zakt naar 2 dat er iets mis is. Dan gaat het rode lampje nog lang niet branden maar dan heb je een soort voorwaarschuwing, als het rode lampje brandt dan is er geen smering meer en dus ontstaat er motorschade.

Bij mijn vorige koekblik zat een intelligente oliedruksensor welke reageerde bij 1,8bar boven de 2000 toeren en op 0,8bar onder de 200 toeren. Bij VW snappen ze het tenminste.....
 
Als je meteen stopt, zou er geen schade moeten zijn toch? Graag jullie ideeën hierover.
Warme motor die enigszins op snelheid is (zeg gewoon alles vanaf 120 op de snelweg) heeft dan al 100% zeker lagerschade opgelopen.
Koud of met hele lage toeren heb je een kleine kans dat je dr nog zonder kapotte krukas oid vanaf komt, maar meestal gaat dat lampje niet voor niks branden en is er al langer wat aan de hand.

Hoe dan ook: koppeling inknijpen, motor uit, aan de kant zetten en dan ook echt acuut, want als dr een drijfstang claustrofobisch blijkt te zijn zonder vriendje olie geeft het een rommel ;)
 
Laatst bewerkt:
Misschien rare gedachte:

Wellicht is de sensor kapot?



Ik heb (toen) een analoge oliedruk meter ertussen gezet.

En wist gelijk dat het goed zat.

Iets van 5,4 bar bij (weet niet meer) hoeveel toeren
en naarmate de motor warmer werd iets minder.

Ja, als je twijfeld? dan niet verder rijden.







:W
 
Zeker..... vast de sensor kapot..... :X

Ik had een collegaatje met een sportauto. Daar ging ook het rode olielampje branden. In haar blondheid dacht ze: oh, dat lampje is vást kapot...... Paar dagen later was het einde oefening. Blok gescheurd......
 
Betreft: Yamaha Diversion 600. Heeft deze een oliedrukmeter of een olieniveaumeter.
Het volgende doet zich soms voor: Na starten gaat het lampje gewoon uit. Na ongeveer een halve kilometer gaat het weer aan. Stoppen en opnieuw starten geen probleem meer. Het oliepeil is net iets onder het maximum. Denk toch dat het aan de sensor ligt, maar waar vind ik die en hoe contoleer c.q. vervang ik hem?
 
Diversion heeft een niveauschakelaar en die staat bij yamaha's geregeld nogal krap afgesteld.
Gewoon zorgen dat het oliepeil op het maximum (of minimaal daarboven, dus 1-2mm meer) blijft staan.
 
Dat is de uitlezing van een digitaal meetsysteem. B| Meestal falesave gemaakt. Spanning aanwezig lampje aan oliedruk niet oke.
Spanning niet aanwezig lampje uit oliedruk oke.

Meetsysteem hoeft niet analoog te zijn.
Digitaal systeem mn reet....

Er zit gewoon een oliedrukschakelaar op de gemiddelde motor, en die verbreekt contact met massa op het moment dat er druk achter staat.

Een oliedrukMETER is heel iets anders als een lampje.... :X
Daarvoor heb je een oliedruksensor voor nodig, die werkt als een weerstand, hoe meer druk erachter staat hoe groter de weerstand naar massa word (of andersom).

Puntje bij paaltje, jij en TS snappen het verschil niet tussen een meter en een lampje :Z
 
Digitaal systeem mn reet....

Er zit gewoon een oliedrukschakelaar op de gemiddelde motor, en die verbreekt contact met massa op het moment dat er druk achter staat.

Een oliedrukMETER is heel iets anders als een lampje.... :X
Daarvoor heb je een oliedruksensor voor nodig, die werkt als een weerstand, hoe meer druk erachter staat hoe groter de weerstand naar massa word (of andersom).

Puntje bij paaltje, jij en TS snappen het verschil niet tussen een meter en een lampje :Z
Digitaal wil niks anders zeggen dan uit of aan.
De druksensor meet of er druk is of niet en geeft dit aan d.m.v. een lampje ( dus toch een meting)
 
Ik ben in het bezit van een Yamaha diversion 600 bouwjaar 1993.
Na enkele kilometers ging het olielampje branden en 2 km verder ging het weer uit !
Eerste keer schrik je je rot !
Dit gebeurde 2 dagen achter elkaar.
In de motor bleek een olienivea sensor te zitten. Deze zit aan de onderzijde in het blok geschroefd.
Olie afgelaten en sensor gedemonteerd. Bleek een sensor met een vlotter die het niveau aangeeft. Vlotterkamer gereinigd waarna de sensor weer werd gemonteerd. Er zat geen pakking tussen enkel een o-ring die keurig afdicht.
Olienivea stond voorheen een 3 mm onder het maximum. Ik heb hem nu gevuld tot tegen het maximum peil.
Olie lampje blijft uit. probleem opgelost.

Ik las hierboven soortgelijke reacties bij Yamaha's. Gelukkig niets aan de hand dus.
 
Ik ben in het bezit van een Yamaha diversion 600 bouwjaar 1993.
Na enkele kilometers ging het olielampje branden en 2 km verder ging het weer uit !
Eerste keer schrik je je rot !
Dit gebeurde 2 dagen achter elkaar.
In de motor bleek een olienivea sensor te zitten.
full


Aha, dus dat spul wordt van olie gemaakt!
;)
 
Ik heb een Yamaha Yx600 Radian en daar zit ook zo'n olieniveausensor in.
Dat is overigens niets meer dan een vlotterschakelaar die niets doet met oliedruk.

Bij mij ging het rode lampje branden als ik remde; daarna was het meteen weer uit.
Door het (naar achteraf bleek) vervuilde peilglaasje, dacht ik dat er voldoende olie in het blok zat.
Ik had de motor pas, dus ik wist bijv. niets van het type signalering en het olieverbruik van dat ding.

Ook opmerkingen hier op MF als "die dingen staan vaak krap afgesteld", droegen ertoe bij dat ik dacht dat het dan wel om een motortype-eigen foutje zou gaan.

Niets bleek minder waar!
Nadat ik het peilglaasje (van binnen!) had schoongemaakt bleek dat het dat het rode lampje wel degelijk terecht ging branden.
Het verbruik van mijn blok bleek gewoon fors te zijn, zodat het oliepeil veel sneller daalde dan ik vermoedde.

De moraal van het verhaal : laat je niet op het verkeerde been zetten door vervuilde peilglaasjes en de aanname dat de sensor te krap is ingesteld!
Als het lampje gaat branden : onmiddellijk stoppen en oliepeil controleren.

Nu ik eea weet vind ik het systeem van een olieniveau sensor best prettig.
Het waarschuwt je vooraf voor problemen, terwijl een oliedruk sinalering pas waarschuwt als het te laat is.
 
Snap er geen ruk van hoe je dat moet aansluiten?

Ik had verwacht dat ik hem moest aansluiten op het motorblok daar waarje normaliter een bout moet loshalen, rechtsonder het blok

En deze moet je voor je olielampje in het circuit zetten???

Dus die tapt de info van je oliedruk sensor af?

Is je oliedruksensor kapot (en dat gebeurt wel eens) dan heb je er nog geen fuck aan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan