• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

Oliekeerring voorwiellagers type

Fryskejap

MF'er
Lid geworden
10 apr 2020
Waarderingsscore
94
Hoi,

Ik ga dit weekend mijn voorwiellagers vervangen, kon een mooi setje online vinden, maar ik moet ook op de kleintjes letten als het kan. Ik heb inmiddels mijn lagers gevonden dit zijn de 6005 2RS. Heb echter ook de oliekeerringen nodig, wil het graag in 1 keer nieuw. Weet 1 van jullie het type hiervan, kwam erachter dat er verschillende typen hierbij zijn. De maten zijn 32x47x5. En wie heeft mischien een goede link voor oliekeerringen voor MOTOREN.

BVD

Nee, is een dealeraccountdinges voor nodig.. Bel je lokale dealer gewoon eens. Ik moest vroeger ook alles voor zo min mogelijk hebben, maar tegenwoordig vind ik het prettiger om voor die paar euro meer gewoon origineel te kopen, dan weet je zeker dat het past en ook de juiste specificaties heeft, mocht dat van toepassing zijn..

Voor mn cb had ik toevallig ook een keerring die een afwijkende maat had, en ook online niet te vinden was, gewoon origineel besteld, kloar.

Nee, is een dealeraccountdinges voor nodig.. Bel je lokale dealer gewoon eens. Ik moest vroeger ook alles voor zo min mogelijk hebben, maar tegenwoordig vind ik het prettiger om voor die paar euro meer gewoon origineel te kopen, dan weet je zeker dat het past en ook de juiste specificaties heeft, mocht dat van toepassing zijn..

Voor mn cb had ik toevallig ook een keerring die een afwijkende maat had, en ook online niet te vinden was, gewoon origineel besteld, kloar.
Dan is OEM meer dan de helft goedkoper dus. Nou zal de dealer wel even bellen. Maar goed in principe maakt het geen fluit met de meeste lager merken. Die leveren wel goede producten, maar zeg nou zelf als je voor 3 euro een lager Kunt kopen met dezelfde specs of voor 15, scheelt nogal

Laatst bewerkt:
edit: bovenstaande heeft niet de juiste maat

Bedankt voor de links. Die van de stofkappen/oliekeerringen, zijn die de juiste vorm van afdichting voor wiellagers. Ik kwam namelijk ook al wel wat keerringen tegen maar hierbij was dus nog onderscheid over hoe de vorm van het profiel was, net even een lipje wat anders van vorm is etc.

Maakt geen bal uit welke vorm het heeft voor jouw toepassing. Er zaten lagers in die aan een kant open waren en deze keeringen moesten het vet binnen houden. Als je lagers met dubbele kunststof afdichtingen gaat gebruiken zou je ze zelf achterwegen kunnen laten, ik adviseer echter om dit niet te doen.
Gewoon keeringen bestellen van de juiste maat en er netjes vlak in plaatsen.

6005 2RS. oftewel (kogel-) lagers met de aanduiding 2RS zijn dubbel rubberdichting gesloten en hebben hun eigen interne vet. dus stof en spatwater dicht. in eerste instantie hebben ze meer rolweerstand als ZZ of open kogel lagers. maar na enige tijd is het ingesleten en nauwlijks rolweerstand.
de aanduiding ZZ is dubbel metaal afdichting dus met een kleine opening naar de binnen schaal toe. hebben ook hun eigen interne vet, zijn vuil bestand maar niet stof en spatwater dicht. dit type heeft direct weinig rolweerstand.
zonder aanduiding zijn dus open kogellagers en hebben behoefte externe smering.

6005 2RS. oftewel (kogel-) lagers met de aanduiding 2RS zijn dubbel rubberdichting gesloten en hebben hun eigen interne vet. dus stof en spatwater dicht. in eerste instantie hebben ze meer rolweerstand als ZZ of open kogel lagers. maar na enige tijd is het ingesleten en nauwlijks rolweerstand.
de aanduiding ZZ is dubbel metaal afdichting dus met een kleine opening naar de binnen schaal toe. hebben ook hun eigen interne vet, zijn vuil bestand maar niet stof en spatwater dicht. dit type heeft direct weinig rolweerstand.
zonder aanduiding zijn dus open kogellagers en hebben behoefte externe smering.
2rs lagers hebben rubberen afdichtingen ja, maar pas bij 2rsH lagers staat er nadrukkelijk bij dat ze spatwaterdicht zijn :/

Koop oliekeeringen met stofafdichting,die hebben een dubbel lipje en die zitten meestal standaard in wielen.
Als je wat vet tussen beide lipjes smeert dichten ze extra goed af en slijten je wielbussen veel minder snel in.

2rs lagers hebben rubberen afdichtingen ja, maar pas bij 2rsH lagers staat er nadrukkelijk bij dat ze spatwaterdicht zijn :/
1596823093458.png

bron skf

Terug
Bovenaan Onderaan