oliepeilstok

tbo1958

MF'er
12 okt 2019
88
11
Ik heb een hele rare, domme, vreemde vraag
Ik heb nu 2 dagen een suzuki v-strom in mijn bezit, wil even mijn olie nakijken en wat me nu verbaast is dat als ik de dop eraf draai, geen peilstok tegenkom, slechts een bovenkant (dop). Ik zoeken op internet maar kan niet vinden of dit normaal is of dat die peilstok heel ergens anders zit dan bij de vulplug. Of ben ik afhankelijk van alleen het glaasje??
 
maar is daar iets op te bedenken dat je weet? bv peilstok van andere machine die ook past bv. Eenvoudiger dan iedere keer op je buik liggen om door dat glaasje te turen lijkt me
 
Nee, want die dop zit nu ter hoogte van je koppeling, als je daar een peilstok aan hebt zitten krijg je ten eerste die dop niet meer op zn plek en ten tweede druk je die peilstok tegen je koppeling aan.
 
Ik heb n peilstok en niet zo'n glaasje, maar het lijkt me toch niet ingewikkeld het oliepeil door zo'n glaasje te peilen?
 
Als het meezit,dan zit er een min en max streepje bij het glaasje
 
En als je wilt weten of je motor wel verticaal staat:

1684009634680.png


 
Wat de boer niet kent.. :+
Ik wil niets anders meer dan het peilglas.
Motor even rechtop aan de hand, eventueel door de knietjes en perfect & snel af te lezen zonder gedoe. ;)
De zijstandaard zit aan de andere zijde, dus omvallen is er niet bij.
Met enige moeite kan ik het zittende vanaf het zadel ook nog wel zien bij mijn twee motorfietsen.
Mijn laatste motor met peilstok is zeker vijftien jaar geleden.
 
Als de motor een middenbok heeft kun je zonder te bukken het oliepeil op 5 meter afstand aflezen.
 
Als de motor een middenbok heeft kun je zonder te bukken het oliepeil op 5 meter afstand aflezen.
Sommige motoren hebben geen middenbok en naar weinig mensen hebben een bionisch oog (ik heb er eens van ééntje gehoord, maar die kwam naar ik vernam met een totaalpakket van zo'n 6 miljoen dollar).
 
Als je motor op 2 wielen zet kan je heel gemakkelijk weten of je motor recht staat.
Het punt waarop je het minst moeite moet doen om hem recht te houden is waar de motor verticaal staat.
Nou, dat punt zoeken met 1 hand vasthouden en dan door mijn hurken gaan.... Dat durf ik niet. Kans groot dat ik het oliepijl verkeerd aflees. :+
 
Volgende keer misschien iemand op je motor laten zitten en dan aflezen bij het glaasje??? :] :W Er zal toch wel iemand op een stilstaande motor willen zitten haha.
 
Gewoon blijven oefenen.
Het is al snel een tweede natuur. 8-)
 
Je kan ook zelf een dipstick maken en enkel gebruiken om te pijlen en dan weer ergens in je binnenzak te stoppen. K heb er ook eentje met pijlglas maar dat zit tussen motor en zijspan in, zelfs met de telefoon of spiegeltje zeer lastig af te lezen. Eerste keer controleren via pijlglas en dan vuldop open en stokje erin, streepje zetten op makkelijk herkenbaar punt en klaar is kees.
 
Terug
Bovenaan Onderaan