• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

olievlekken om de paar meter

thijzzz

Rookie
Lid geworden
22 nov 2005
Waarderingsscore
0
In Amersfoort zie ik regelmatig op de ringweg en op de weg richting de snelweg om de paar meter een olievlek zo groot ongeveer als een pannekoek. De afstand tussen de olievlekken is ongeveer even groot.

Iemand enig idee hoe dit op de weg terecht komt, komt dat van een auto die om de zoveel meter een drupje olie lekt?

theorietje : olie verdampt nauwelijks dus als ergens een plas ligt, wordt dit door de banden opgepikt en iedere bandomwenteling weer "gestempelt" op het volgende stukje weg...

zie jij van die regenboogkleurige vlekken of gewoon zwarte troep?
:?

oh dus daar is me olie gebleven! verdorie, toch maar dat bakkie onder het motorblok gehangen.. damn :/

theorietje : olie verdampt nauwelijks dus als ergens een plas ligt, wordt dit door de banden opgepikt en iedere bandomwenteling weer "gestempelt" op het volgende stukje weg...
Mja, alleen "om de paar meter".. dat zijn best grote banden dan :9

:N

Als ik goed begrijp wat TS bedoelt, zitten de vlekken op het midden van de rijbaan.
Zie ze hier in Almelo ook wel eens op de ringweg tijdens nat weer

Regenboogkleurige vlekken zijn het, inderdaad in het midden van de rijbaan. Kan er zonder al te veel moeite wel omheen rijden maar ik moet over 3 rotondes en daar vind ik het weer minder plezierig.

Hier in Almelo op de ring is de weg er zo slecht aan toe dat ik of door een smal spoor moet of over de olievlekken B|

Beetje kiezen tussen 2 kwaden zeg maar

Een vrachtauto heeft iets van 30 liter olie aan boord geloof ik... dus die mist niet direct wat...

zijn benzine of dieselvlekken

van lekkende koekblikken :r

hier in groningen zie ik ze ook wel, met name voor de verkeerslichten

probeer er om toe te rijden en anders maar heel voorzichtig er door heen rijden B|

als je een stofzuiger op je motor bouwt kun je een tijdje rijden zonder te tanken

het is vooral het water dat het zo veel laat lijken, stelt geen ruk voor zo'n plekje

als je ze bij droog weer ziet zou ik juist oppassen

Bussen zijn goed in het lekken van olie B|

En 1 druppeltje op een natte ondergrond word als snel zo groot als de bedoelde pannekoek.

totdat er een keer echt een hele plas olie ligt. was je er dan maar omheen gereden ;)

plas? een hele rotonde die eruit zag als de binnenkant van een mossel
...en ondanks het angstzweet viel dat ook mee

olie en water gaan niet samen, op het moment dat jij met natte banden over een
nat wegdek door zo'n 'pannekoek' (oude spelling) crosst kan de olie nergens aan
gaan plakken en word het oliefilmpje er tussenuit geperst

Of je met deze wetenschap het noodlot wilt tarten? geen idee
maar je bent al veel vaker door zo'n vlek gereden als dat je denkt

Regenboogkleurige vlekken zijn het, inderdaad in het midden van de rijbaan. Kan er zonder al te veel moeite wel omheen rijden maar ik moet over 3 rotondes en daar vind ik het weer minder plezierig.

3 rotondes... snelweg... bedoel je dan de Bunschoterstraat langs Hoogland?
Die rotondes zijn zelf ook spekglad, zeker bij nat weer. Meerdere keren uitbrekers gehad, zowel auto als motor. Maar met de auto help ik 'm vaak een beetje mee. Heb ergens anders in Amersfoort een kleine 100 of 200 meter lang oliespoor gevonden, weet alleen niet meer waar :?

3 rotondes... snelweg... bedoel je dan de Bunschoterstraat langs Hoogland?
Die rotondes zijn zelf ook spekglad, zeker bij nat weer. Meerdere keren uitbrekers gehad, zowel auto als motor. Maar met de auto help ik 'm vaak een beetje mee. Heb ergens anders in Amersfoort een kleine 100 of 200 meter lang oliespoor gevonden, weet alleen niet meer waar :?

Pak zelf ook elke dag twee rotondes mee op de Bunschoterstraat. Moet je bij regen inderdaad als een oud wijf doen, want je ligt sneller dan je denkt daar. En vooral bij de tankstations daar (ANWB en Total of Esso)ligt weleens wat olie of andere zooi. Maar als je niet te hard gaat kan je best zo'n olieplekje meepakken, zolang je maar geen gekke dingen doet.

.
Pak zelf ook elke dag twee rotondes mee op de Bunschoterstraat. Moet je bij regen inderdaad als een oud wijf doen, want je ligt sneller dan je denkt daar. En vooral bij de tankstations daar (ANWB en Total of Esso)ligt weleens wat olie of andere zooi. Maar als je niet te hard gaat kan je best zo'n olieplekje meepakken, zolang je maar geen gekke dingen doet.

Ik bedoel inderdaad de Bunschoterstraat, met de -als het regent- gladde rotondes, zelfs met de auto geen 100% grip, merkte ik gister. Blij te horen dat ik niet de enige ben die er als een oud wijf overheen rijdt met de motor :)

Terug
Bovenaan Onderaan