• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

omgebouwde crosser of enduro?

omgebouwde crosser of enduro?

• crf450 2009 (origineel omgebouwd)

Stemmen: 3 50,0%
  • rmz450 2009 (origineel omgebouwd)

Stemmen: 1 16,7%
  • ktm450exc 2008

• wr450 2007

Stemmen: 0 0,0%
  • kmt250exc

• Totaal aantal stemmers
    6
Lid geworden
17 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Hoi ik zoek wat nieuws en zie een paar leuke crossers met orgineel kenteken, nu vraag ik me een beetje af of je beter voor zoeits of een echte enduro kunt gaan. Ik denk dan aan een crf450 of een rmz450 of een ktm45exc of een wr450 van na 2007. Ben benieuwd of er mesnen zijn die beide (omgebouwde crosser en enduro) hebben gehad en zweren bij 't een of ander.

De crossers op kenteken zullen wat bruter vermogen hebben, kortere bak etc en meer onderhoud vergen dan een enduro? Vraag me af of je bijvoorbeeld bij een offroadritje als in Hengelo beter uit de voeten kunt met de een of de ander. Een vriend van me heeft een wr en die hoor ik klagen dat 't vermogen wat langzaam erin komt. Weet dat er al over gepost is maar ben benieuwd naar de ervaringen de "omgebouwde crossers" en de "echte enduro's"

Thnx :}

mijn baas heeft een Crf450x voor enduro en een Crf450 voor op de baan en ik hoor hem niet klagen over vermogen van de crf450x.

Da's het beste van 2 werelden vrees alleen dat de portomonee daar anders over denkt ;(

Ik heb 20 jaar lang beide gehad (qua motorblok) van eenzelfde bouwjaar (1985 :+ ) . Wat nog steeds geldt is : Voordeel van de enduro is een kortere 1ste versnelling en een langere hoogste versnelling ,dient als een soort overdrive; lagere toeren rijden op de weg (meer ontspannen rijden). Motor is in de meeste gevallen idd ook wat minder piekerig (smeuïger). Je wordt er minder snel moe op (minder gesleur aan je armen). Voor het echte korte werk is de kortere 1ste versnelling soms een uitkomst, en je hoeft je koppeling er minder vaak bij te pakken tov de crossbakken. Tijdens de meeste ritten hier in Nederland kun je echter ook prima met een op cross gebaseerde enduro mee en bij sommige ritten misschien nog wel beter .
Qua onderhoud zal het niet veel tot niets uitmaken. Ik wil alleen nog maar echte enduro fietsen.
Qua merk? Boeit me niet , als het ding maar doet wat ik wil en niet andersom.
Dat ik toevallig een 450EXC uit 2008 heb is gewoon omdat dat toevallig de enigste motor was die aan al mijn eisen voldeed , de nieuwe Husaberg nog niet vertrouwde en te duur was en de CRF450X op dat moment niet aan te komen was behalve nieuw. En het was bijna een WR250F geworden.......................

Toch een stem uitgebracht op de 250EXC om het verhaal wat complexer te maken. Gooi en smijt fiets voor de ritten.

Laatst bewerkt:
als je een omegbouwde crosser wil.
koop er dan al 1 met een kenteken,
zelf op kenteken zetten kan niet uit, heb er laatst ook na geinformeerd kom je op de prijs uit van originele enduro.

keuze hangt af wat je er mee wil doen.
kameraad van me rijd enduro's bij de inters op een yzf 450.
is een crosser die we hebben omgebouwd tot enduro.
maar deze is puur aleen voor wedstrijden en niet voor toertochtjes of woon werkverkeer.

en daar is een echte enduro wel wat mooier voor, echt de wat langere ritten

Kijk da's goede info, ik heb alleen ervaring op 2 takt crossers daar had ik niet echt problemen met de 1e versnelling en hang je toch al sneller aan de koppelilng. Ga de motor echt aleen offroad rijden en de stukjes asfalt die daarbij horen maar die zijn op een hand te tellen. Dat comfort voor langere tochten had ik nog niet bedacht!

Hoor ook wel eens dat je een crosser met andere tandwielen ook dat smeuige kunt geven?

Karakter van de motor verandert niet, motor blijft zoals hij is, je gaat koppel (trekkracht) verliezen op het achterwiel oid. Je moet dan , als het echt zwaar wordt, in een lagere versnelling gaan rijden.
Dikker voetpakking scheelt wel om de motor te temmen (timing en minder compressie). Of in meerdere gevallen de setting van de powervalve. Dwz wanneer deze inkomt en hoe snel deze moet inkomen. Of zoals bij de KTM via een stekkertje of schakelaar je modus veranderen. Dus keuze genoeg.

wat ga je er mee doen?
merendeels cross?
merendeels offroad?
enduro's(wedstrijden dus)?

ik heb hetzelfde dilemma gehad en wist ook niet precies wat ik moest keizen.
ik ben van mening nadat ik beide heb gehad:een enduro valt op de baan wat tegen en een crosser met een offroadrit/weggebruik.
ik heb een wr na 2007 gehad en ook de yzf en je raadt het al:de wr was met een offroad echt geweldig en de yzf was op de baan meer thuis.
als je echt van plan bent merendeels cross te gaan rijden raad ik je toch een crosser aan met kenteken waar je ook nog een off road ritje kan meepakken.
ik rij 90% cross en heb daarom nu voor een crosser gekozen(komt waarschijnlijk een orgineel kenteken bij)
zo heb ik 90% van de tijd een motor waar ik echt skik van heb en die 10% offroad is behelpen maar het kan wel.
met de wr was het andersom,dus 90% van de tijd behelpen.
en een crf is een crosser(evt met kenteken) de crf-x is de enduro uitvoering,zelfde voor de suzuki,de rmz is een puur cross(evt met kenteken) de rmz-????? is de enduro uitvoering.
enduro uitvoeringen zijn over het algemeen zwaarder mede door een accu,startmotor,ze hebben een andere versnellingsbak met korte 1e vernelling andere vering,veel soepeler motorkarakter zonder een echte "hit" in je vermogen wat een crosser wel heeft en dus op de crossbaan wel fijn is.
een wr is standaard inderdaad wat lafjes maar met een paar simpele aanpassingen net zo snel als een ktm450 exc.

dus vraag jezelf eerst af wat je precies met je motor van plan bent.je kunt met 1 motor niet echt 100% beide doen,ik heb het ook geprobeerd.

wat ga je er mee doen?
merendeels cross?
merendeels offroad?
enduro's(wedstrijden dus)?

ik heb hetzelfde dilemma gehad en wist ook niet precies wat ik moest keizen.
ik ben van mening nadat ik beide heb gehad:een enduro valt op de baan wat tegen en een crosser met een offroadrit/weggebruik.
ik heb een wr na 2007 gehad en ook de yzf en je raadt het al:de wr was met een offroad echt geweldig en de yzf was op de baan meer thuis.
als je echt van plan bent merendeels cross te gaan rijden raad ik je toch een crosser aan met kenteken waar je ook nog een off road ritje kan meepakken.
ik rij 90% cross en heb daarom nu voor een crosser gekozen(komt waarschijnlijk een orgineel kenteken bij)
zo heb ik 90% van de tijd een motor waar ik echt skik van heb en die 10% offroad is behelpen maar het kan wel.
met de wr was het andersom,dus 90% van de tijd behelpen.
en een crf is een crosser(evt met kenteken) de crf-x is de enduro uitvoering,zelfde voor de suzuki,de rmz is een puur cross(evt met kenteken) de rmz-????? is de enduro uitvoering.
enduro uitvoeringen zijn over het algemeen zwaarder mede door een accu,startmotor,ze hebben een andere versnellingsbak met korte 1e vernelling andere vering,veel soepeler motorkarakter zonder een echte "hit" in je vermogen wat een crosser wel heeft en dus op de crossbaan wel fijn is.
een wr is standaard inderdaad wat lafjes maar met een paar simpele aanpassingen net zo snel als een ktm450 exc.

dus vraag jezelf eerst af wat je precies met je motor van plan bent.je kunt met 1 motor niet echt 100% beide doen,ik heb het ook geprobeerd.

rmx ;)

rmx staat hoog op de verlangenlijst maar zijn nog wat prijzig 't is echt voor de hobby zal vooral offroad zijn wat ritjes stukjes rondrijden paadjes zoeken af en toe een rondje crossbaan in soesterberg proberen, bouwterrijnen etc er gaat hier een hoop op de schop dus modder genoeg, denk dat de enduro dan 't best gaat passen. :9 Wat kun je aan de wr aanpassen om 'm wat sneller te krijgen uitlaat luchtfilter en cdi draden?

rmx staat hoog op de verlangenlijst maar zijn nog wat prijzig 't is echt voor de hobby zal vooral offroad zijn wat ritjes stukjes rondrijden paadjes zoeken af en toe een rondje crossbaan in soesterberg proberen, bouwterrijnen etc er gaat hier een hoop op de schop dus modder genoeg, denk dat de enduro dan 't best gaat passen. :9 Wat kun je aan de wr aanpassen om 'm wat sneller te krijgen uitlaat luchtfilter en cdi draden?

dan ben je al een heel eind,yzf crossuitlaat doet ook wonderen en is ook nog redelijk stil.
zijn echt fijne machines voor off road gebruik.

Nokken-assen kun je nog vervangen en Carburateur naar 41mm (fcr).. al ben ik niet zo'n Yamaha kenner dus zul je ff moeten navragen :P

de beste modificatie is een betere rijder.

Terug
Bovenaan Onderaan