Heb op mijn ZX6 magnesium wielen staan (PVM) (70pct. lichter)
je voelt duidelijk het verschil in ac- en decelleratie maar het nadeel is dat je veel meer last van wind krijgt omdat je zwaartepunt hoger ligt (vermoed ik)
We halen nu een beetje 2 dingen door elkaar.
Onafgeveerd gewicht is idd alles aan de verkeerde kant van je vering. Massa * snelheid = energie.
Die energie moaet geabsorbeerd worden door je vering, hoe meer massa, hoe zwaarder voor je vering dus.
Lichtere wielen leveren een lager onafgeveerd gewicht, dus beter voor je vering.
MAAR
Je wielen draaien, dus wekken die een gyroscopische kracht op (gyroscopische kracht is een kracht, opgewekt door het ronddraaien van je wiel * snelheid = een kracht die rechtuit wilt, vergelijk het met bijv een hoepel die je laat draaien en weggooid, dat ding valt niet om doordat die draait.)
Nou, doordat je wielen lichter zijn, is de gyroscopische kracht kleiner, je motor wilt hierdoor minder rechtuit, hierdoor wordt die gevoeliger voor zijwind, is minder stabiel bij rechtuit rijden, en motor is makkelijker de bocht in te leggen.