Onderhoud CBR 600F

Vetje

Rookie
5 sep 2010
10
0
Beste mensen,

Ik heb een Honda CBR 600f uit '94 met 49.000 km op de teller. Vorige maand ben ik ermee op vakantie geweest naar Italie, om met een veilig gevoel op vakantie te gaan was ik er voor de vakantie nog ff mee langs de dealer geweest om hem na te laten lopen.

Resultaat was dat beide banden, ketting, tandwielen en distributiekettingspanner vervangen konden worden (allemaal gebeurd bij een kilometerstand van 43.000 km op de klok). De dealer vertelde mij ook dat bij +/- 50.000 km de kleppen gesteld en de distributieketting vervangen moet worden (hij ratelt nu een beetje als je hem start, is deels al verholpen door de spanner te vervangen, maar de ketting zelf schijnt ook op zijn eind te lopen).

Mijn vraag is: weten jullie of er nog meer zaken zijn die ik binnenkort zou kunnen verwachten - zeg de komende 5.000 / 10.000 km -? Heeft dit type motor zwakke punten? (spanningsregelaar is vorig seizoen al vervangen, accu in het seizoen daarvoor). Of is hier eigenlijk niets zinnigs op te zeggen?
 
Als ik het zo lees zou je idd de kleppen nog kunnen laten stellen en dan gelijk je carb's syncen.
Verder als je motor het nog goed doet en je geen gekke dingen voelt/ziet/hoord gewoon lekker rijden.
Ik ben heb zelf een cbr uit 1989 met inmiddel 70k op de teller. Hiermee ben ik deze zomer naar spanje geweest en toen heb ik ook het onderhoud gedaan wat jij al gedaan hebt. Ook heb ik toen de kleppen laten stellen, alle vloeistoffen ververst incl voorvorkolie (dit scheelde voor me gevoel enorm. Ook heb ik bij mij nog de koppelingsplaten vervangen omdat deze een beetje slipte en ik moet zeggen de motor voelt weer als nieuw aan.
 
distributie ketting bij 50k eruit? dan mag ik ook wel eens aan de bak bij mijn Fje uit '90, die zit er al 130k km in.

Soms komt er een licht ratelend geluid uit het blok als ik em start, dit geluid hoor ik nog steeds af en toe, ondanks dat de spanner is vervangen. Als die van jou na 130K nog niet ratelt is het bij jou niet nodig en heb je geluk denk ik. Ben je de eerste eigenaar van de motor? Anders heeft een van de vorige eigenaren het misschien al een keer laten doen.
 
Hier het onderhoud schema van de Honda CBR 600 f van 1991 t/m 1994.

onderhoudschemacbr600f1.png
 
Terug
Bovenaan Onderaan